Hei!
Aion rakentaa toisen kerroksen nykyisen yksi kerroksisen talomme päälle. Yläkerran lattiajänne tulee sijaitsemaan 9 metrin pituudella ja alakerrassani laitan kantavat seinät ja teräspalkit (18 cm h-palkki), mutta vähentääkseni teräspalkkien määrää haluaisin tietää suurimman mahdollisen tuen etäisyyden, eli jännevälin.

Voiko normaalikuormitettu lattia, jossa on 220 mm palkit, kestää 4,5 metrin jänneväliä?

Riittääkö 18 cm korkea H-palkki tueksi. Puuliimatut palkit vievät niin valtavasti tilaa katossa. En halua tehdä upotuksia lattiajänne. Liian vaivalloista! :)

Rakennusluvan piirustukset löytyvät osoitteessa http://hem.fyristorg.com/warnby/bostad/

En ole vielä järjestänyt K-piirustusta ja ajattelin yrittää tehdä itse piirustuksen ensin nähdäkseni, mitä rakennuslautakunta sanoo.

Kiitollinen vastauksista ja neuvoista!
/Marcus

Tiedän talonvalmistajan, joka käyttää 45x220 cc 600:lla jopa 4,2 m. Ja cc 300:lla jopa 4,8 m.

Kiitos vinkistä, mutta voitko sanoa husleverantören?

Kuulostaa hyvältä 4,2 m. Mikä luokitus on siitä puutavarasta? K24?

/M

Mikael_L
Vaikuttaa siltä, että voi olla 9 metrin talo, jos jatkaa lattiajuoksuja? Ilmeisesti, kuten ymmärrän Träguidenista, lattiajuoksun ei pitäisi olla pidempi kuin 7 metriä.

Siinä tapauksessa ajattelen, että laitan 5 metrin pituuden yhdeltä puolelta ja toisen toiselta puolelta ja naulaan ne yhteen rinnakkain. C/c-etäisyys on edelleen 60 cm, mutta talon toisella puoliskolla se siirtyy hieman sivulle. Pitäisi kai onnistua? Tein pienen luonnoksen siitä, mitä tarkoitan.

• Skiss över golvbjälklag i ett enplanshus med 220 mm bjälkar och detaljerad information om upplag och spänningar, visad med mått och bärande väggar.
macaroni sanoi:
Kiitos vinkistä, mutta voitko sanoa talotoimittajan?

Kuulostaa hyvältä tuo 4,2 m. Mikä luokitus on puutavaralla? K24?

/M
Talotoimittajalla ei ole väliä, mutta se on yksi suurimmista.
Puutavara on K24.

• Tykkään
carlarvid
  • Laddar…
Kiinnittämällä lattialastulevyn suoraan palkistoon voi lisätä jänneväliä. Meillä on 5,3m/cc600/220mm K24 yhdessä paikassa talossa. Tämä on laskettu ja hyväksytty rakennesuunnittelijan toimesta.

Olen myös kuullut tuosta ruuvatusta ja liimatusta. Mutta mitä teillä on sillä lattialla. Ei kai raskaita osia kuten esim. vaatekaappeja, pianoja tai vastaavaa, oletan?

/M

macaroni sanoi:
Olen myös kuullut sen, että kiinnitykset on tehty ruuvaamalla ja liimaamalla. Mutta mitä teillä on siinä lattiassa? Ei mitään raskasta kuten vaatekaappeja, pianoja tai vastaavaa, oletan?

/M
Ei mitään erityisen raskasta, mutta tätä kysymystä ei koskaan nostettu esiin. Oletan, että lasketaan standardikuormitus. Me halusimme nimittäin ehdottomasti välttää c/c400:n. Siksi tämä ratkaisu nousi esille.

Sinun täytyy kuitenkin tarkistaa asia rakennesuunnittelijalta tai rakennusinsinööriltä. Vaihtoehtoisesti käytä Kerto-palkkeja.

http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/42118-vad-aer-en-kerto-balk.html

Minulla on 4,5m cc300, 400 ja 600 sijainnista riippuen. Kyllä, cc600 hieman joustaa, mutta ei häiritsevästi...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.