8 179 lukukertaa ·
7 vastausta
8k lukukertaa
7 vastausta
lujuus tulppa kevytsoraharkossa
Hei,
minulla on tavaroita, jotka yhteensä painavat 40 kg, ja ne sijoitetaan kahdelle Elfa sparringhyllylle, jotka on ruuvattu kevytsoraharkkoseinään Essve 8x50 mm kevytsoraharkkoplugilla (universaaliplugilla?) ja minulla on 6x70 mm ruuvit niille.
Hyllyt ovat 25 x 120 cm.
Kuinka monta plugia minun oikeastaan tarvitsee käyttää? Betoniseinässä minun ei ehkä tarvitsisi käyttää kaikkia ruuvinreikiä sparringlistoissa, mutta ehkä on hyvä olla marginaalia?
Ystävällisin terveisin,
Adam
minulla on tavaroita, jotka yhteensä painavat 40 kg, ja ne sijoitetaan kahdelle Elfa sparringhyllylle, jotka on ruuvattu kevytsoraharkkoseinään Essve 8x50 mm kevytsoraharkkoplugilla (universaaliplugilla?) ja minulla on 6x70 mm ruuvit niille.
Hyllyt ovat 25 x 120 cm.
Kuinka monta plugia minun oikeastaan tarvitsee käyttää? Betoniseinässä minun ei ehkä tarvitsisi käyttää kaikkia ruuvinreikiä sparringlistoissa, mutta ehkä on hyvä olla marginaalia?
Ystävällisin terveisin,
Adam
Kuinka monta kiskoa käytät ja kuinka pitkiä ne ovat?
Elfan esitteessä on arvioitu kuormitus ja painot:
https://se.elfa.com/wcsstore/Extend.../B2B_SE_formfunktionflexibilitet_20111216.pdf
Elfan esitteessä on arvioitu kuormitus ja painot:
https://se.elfa.com/wcsstore/Extend.../B2B_SE_formfunktionflexibilitet_20111216.pdf
Listat ovat 60 cm, joten niissä on 3 reikää kukin, Elfan ohjeiden mukaan jokaisen ruuvin kantavuus on 30 kg (kuulostaa paljon), joten maksimikuorma olisi silloin 180 kg.
Pitkämpiä ruuveja on vaikea käyttää, koska suuremmat ruuvit omaavat suuremmat kannat, eivätkä ne enää sovi kiskon upotukseen.
Ruuvi, joka minulla on, on 70 mm kokonaisuudessaan, se on pidempi kuin Elfan katalogiruuvi. Kiitos vinkistä katalogiin!
Pitkämpiä ruuveja on vaikea käyttää, koska suuremmat ruuvit omaavat suuremmat kannat, eivätkä ne enää sovi kiskon upotukseen.
Ruuvi, joka minulla on, on 70 mm kokonaisuudessaan, se on pidempi kuin Elfan katalogiruuvi. Kiitos vinkistä katalogiin!
Konsolit kestävät usein enemmän kuin mitä luulisi, kuorma jakautuu suuremmalle alueelle ja mitä pidempi konsoli, sitä parempi kestävyys ja suurempi kuorma. Asensin joukon hyllyjä konsolilla toimistovarastoon, jossa sekä minä että muut olimme hieman epävarmoja, kestäisikö se. 3-4 vuotta myöhemmin, kun hyllyt oli täytetty raskailla piirustuskansioilla ja erilaisilla tietokirjoilla, ne joutuivat vaihtamaan hyllylevyt, koska ne olivat alkaneet taipua, mutta konsolit pysyivät edelleen kuin kallio.
Kun asensimme IKEAn vastineen (Algot), teimme nopeasti laskelman vääntömomentista ja tulimme siihen tulokseen, että seinämme kestää >1000 kg (3 metrin vaatekaappi). Ylempi ruuvi on tärkeämpi kuin alempi. Vaikeus ei ole alaspäin kohdistuvassa painossa (30 kg), vaan vääntömomentissa, joka vetää konsolia ulos.
Sitten on vielä statiikka vs dynaamiikka. Paksun kirjan heittäminen hyllylle verrattuna siihen, että sen asettaa varovasti, tekee melko suuren eron. Mutta kiinnitä kaikki 9 ruuvia, jos mahdollista, eikä tarvitse huolehtia, se kestää paljon enemmän kuin luulet.
Sitten on vielä statiikka vs dynaamiikka. Paksun kirjan heittäminen hyllylle verrattuna siihen, että sen asettaa varovasti, tekee melko suuren eron. Mutta kiinnitä kaikki 9 ruuvia, jos mahdollista, eikä tarvitse huolehtia, se kestää paljon enemmän kuin luulet.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Paras tulppa kevytsoraharkkoon
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Rapatut seinät vai kevytbetoni? Mitä proppua + ruuvia
Lujuus kevytbetoni oven yläpuolella
Onko fischer gb8 hyvä ankkuri kevytbetoni kattoon?
Montera fönster i lättbetong med fasadplugg och karmhylsa?
Fönster & Dörrar