Olen joutunut purkamaan osan kellarin seinästä (sutteräng), koska täyttömaa oli painanut sen sisään reilun kymmenen senttimetriä. Kyseessä on vuodelta 1947 oleva seinä, joka koostui 5 cm paksusta ulkokerroksesta betonia ja samanlaisesta sisäkerroksesta, joiden välissä oli 20 cm eristettä puuhiilestä. Nyt minun on tarkoitus muurata 3 metriä leveä ja 2 metriä korkea osa 25 cm Lecaharkoilla ensimmäisessä vaiheessa, ja sitten tehdä kulma ja runsas metri toisella seinällä toisessa vaiheessa. Webersin ohjeissa sanotaan "Liukukerros perusmuuripaperista tai pellistä sijoitetaan muurauksen alle esimerkiksi kellarin ulkoseinissä omakotitaloissa ja autotalleissa", mutta sehän tarkoittaa, että uusi muuri ei kiinnity lattialaattaan. Eikö ole riski, että sama tapahtuu uudelleen, kun täyttöä tehdään? Vai pitääkö raudoitus sen paikoillaan?

A
Se huolestutti minua myös suterengiseinässä, joten porasin alas raudoitustangot ensimmäisen Leca-kerroksen läpi alas laattaan ja liimasin injektointimassalla. Todennäköisesti paljon työtä ja rahaa hukkaan.

Scouten sanoi:
Se huolestutti minua myös rinnetalon seinässä, joten porasin alas raudoitustangot ensimmäisen Leca-kerroksen läpi, alas laattaan ja liimasin injektointimassalla. Todennäköisesti paljon työtä ja rahaa hukkaan.
Mietin kompromissia, jossa poraan muutaman raudan laattaan, mutta en kiinnitä niitä lekaan

Ongelma ratkaistiin keskustelun jälkeen rakennusliikkeen kanssa, joka oli samalla linjalla kanssani. Poraasin alas harjateräksiä levyyn suurten reikien kohdalle alimmissa lecaharkoissa, jotta ne (toivottavasti) kestävät ulkoisia voimia vastaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.