Hei!

Kuten otsikko sanoo, onnistuin siis vahingossa liimaamaan paperinauhan tavallisella tapettiliisterillä ajattelematta asiaa.

Huomasin, että nauha kupli hieman yhdessä kohdassa seinällä. Ajattelin, että olin ehkä hieman huolimaton painaessani nauhaa liimaan, joten katossa aioin olla todella tarkka! Ja niin olin, eikä pakkelin jälkeen siellä ollut kuplia.

Sitten olin kellarissa ja huomasin ämpäriin, jonka olin jättänyt käytettäväksi, kun olin tehnyt sen ensimmäisessä huoneessa, jonka kunnostin: "märkätilaliima"... huokaus! Ikään kuin se ei olisi ollut tarpeeksi, onnistuin saamaan käsiini 2 vuotta vanhaa tapettiliisteriä. No niin. Huomasin nyt myös toisen maalauksen jälkeen, että voi nähdä nauhan keskikohdan yhdessä paikassa katossa.

Voin elää tämän virheen kanssa, olen kuitenkin yrittänyt pakkeloida täydellisesti muualla katossa, vaikka en aina onnistunutkaan.

MUTTA... ymmärrän, että märkätilaliimaa pitäisi käyttää, jotta se ei kupli, kun lisätään kosteutta pakkelin ja ilmeisesti myös pakkelin päälle tulevan maalin muodossa – mutta voiko tämän ajanjakson aikana tapahtua jotain muuta kuin että se kuplii? Toisin sanoen, onko riski, että tapahtuu jotain muuta sen jälkeen kun maali on kuivunut? Suurempi riski halkeilulle tai muulle?

• Tykkään
Svanteman
  • Laddar…
Kun se lopulta toimii, ei ole hätää. Kokeilin itse erilaisia tasoitteita sekä märkätilaliimaa ja silti siihen tuli kuplia :rolleyes:

En vieläkään tiedä miksi. Ehkä käytin liian vähän voimaa, kun painoin nauhat paikalleen? Vietin kaksi viikkoa leikaten nauhoja ja tasoitellen...

mutta jos se ei ole kuplinut tasoitteen ja maalin jälkeen, niin sanoisin että on rauhallista.

EddieHansson
Käytän tavallista puu/paperiliimaa. Erittäin vahva ja helppo levittää ja kuivuu nopeasti eikä kupruile, kun tasoitat.

Käytän pensseliä levittämiseen. Sitten liinaa painamaan nauhan/levittämään liiman.

• Tykkään
daim68
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson sanoi:
Käytän tavallista puu/paperiliimaa. Erittäin vahvaa ja helppo levittää, kuivuu nopeasti eikä kupli tasoituksessa.

Käytän levittämiseen sivellintä. Sitten rättiä painamaan nauhan sisään/levittämään liimaa.
En ole ajatellut käyttää puuliimaa! Pitäisi ehkä kokeilla seuraavassa huoneessa.
Muuten tein suurin piirtein noin, vaikka käytinkin tasoitetta ahkerasti huomatessani, että se kuplii seinällä.

1977bjorn 1977bjorn sanoi:
Kokeilin itsekin erilaisia tasoitteita sekä märkätilaliimaa, mutta se kupli silti
Niin pahasti siis? Käytin Bilteman märkätilaliimaa olohuoneessa, siellä nauhat eivät kuplineet. Olin melko tarkka tasoitteen kanssa myös makuuhuoneessa, mutta... Rehellisesti sanottuna olen erittäin epävarma olisinko korjannut mitään, vaikka mitä olisitte sanoneet, kun tarkemmin mietin... En edes tiedä mistä olisin aloittanut tasoitteen ja nauhojen purkamisen.

Jotta voidaan estää halkeilua, on erittäin tärkeää, että levyjen väliin jäävän nauhan takana on sopivaa tasoitetta. Ilman tasoitetta on erittäin todennäköistä, että paperinauha pullistuu, jos levyjen takana oleva puu turpoaa ja kutistuu. Ei ole mitään, mikä estäisi tätä.

Miksi näpertää eri liimojen kanssa kiinnittääkseen paperinauhan, kun se on niin yksinkertaista asettaa nauha tasoitteeseen, kuten pitäisi?

• Tykkään
Joak ja 1 muu
  • Laddar…
J J Vos sanoi:
Miksi säätää eri liimojen kanssa paperinauhan kiinnittämiseksi, kun on niin helppoa laittaa nauha kittiin kuten pitäisi?
koska amatöörille ei ole helppoa kittaa nauhaa SISÄÄN JA se ei ole miten pitäisi tehdä, se on yhtä hyvä tai parempi liimata, mutta se vie enemmän aikaa.

liimatessa ohjeiden mukaan on käytännössä mahdotonta epäonnistua.

EddieHansson
EddieHansson EddieHansson sanoi:
Jag använder vanligt trä/papperslim. Väldigt starkt och enkelt att lägga på och torkar snabbt och lyssnar inte när man spacklar.

Använder en pensel för att lägga på. Sen en trasa för att trycka i remsan/dra ut limmet.
Svarar mig själv. Glömde säga att jag fyller i spackel i springan och skruvarna innan jag limmar.

MathiasS MathiasS sanoi:
koska amatöörille ei ole helppoa kitata nauhaa sisään JA se ei ole tapa, jolla pitäisi tehdä, se on yhtä hyvää tai parempaa liimaamalla, mutta se vie enemmän aikaa.

jos liimaa ohjeiden mukaan, on käytännössä mahdotonta epäonnistua.
Mikä ohje. Katsotko 5-minuutin craftia?
Otan mielelläni vastaan lähteen siitä, että paperinauhaa ei pitäisi laittaa kittiin ja että se paranee liimalla.

En voi sanoa mitään tapetklisteristä paperireunukselle, josta ketju käsittelee, mutta... Yhdistelmäspakkeli, joka on tarkoitettu sauman paikkaamiseen, on paljon helpompi käyttää, kuplii vähemmän, kuin esimerkiksi Beckers medium allround spackel, jonka koen liian kuivaksi. Tämä on minun kokemukseni joka tapauksessa.

• Tykkään
1977bjorn
  • Laddar…
losskägg losskägg sanoi:
En osaa sanoa mitään tapettiliisteristä paperinauhalle, josta keskustelu käsittelee, mutta... Saumatasoittamiseen tarkoitettu tasoite on paljon helpompi käyttää, vähemmän kupliva, kuin esim. Beckers medium allround tasoite, jota pidän aivan liian kuivana. Tämä on ainakin minun kokemukseni.
se oli varmaan juuri se tasoite, jonka kanssa minulla oli ongelmia, myös hienotasoite…

1977bjorn 1977bjorn sanoi:
se oli varmaankin tarkalleen se kitti, jonka kanssa minulla oli ongelmia, myös hienokitti…
Rullaspakkeli mielestäni också toimii.

J J Vos sanoi:
Estääksesi halkeilun syntymisen on erittäin tärkeää, että lautojen väliin jää sopiva tasoite nauhan taakse. Ilman tasoitusta on erittäin todennäköistä, että paperinauha pullistuu, jos levyjen takana oleva puu turpoaa ja kutistuu. Mikään ei pidä sitä paikallaan.
Miksi vaivautuisit käyttämään erilaisia liimoja paperinauhan kiinnittämiseen, kun nauhan asettaminen tasoitteeseen on niin yksinkertaista kuin pitäisi?
On tietenkin nopeampaa asettaa paperinauha yhdessä tasoituksen kanssa, mutta mielestäni on helpompi tehdä virheitä. Ironista kyllä, tein kuitenkin virheen liimaamisessa, joten...

Kysyt Mathiasin väitteen lähdettä, mutta onko sinulla lähdettä väitteellesi, että paperinauhan liimaaminen olisi huonompi vaihtoehto? En sano, että se ei olisi niin, en vain näe, miksi se olisi huonompi (olettaen, että se tehdään oikein) liimattuna? Tasoitettahan laitetaan kuitenkin päälle, eikö voima pitäisi olla sama?

losskägg losskägg sanoi:
kuin esim. Beckersin medium allround tasoite, jota pidän aivan liian kuivana. Tämä on kokemukseni ainakin.
Olen käyttänyt Beckers Mediumia ja voin nähdä, miksi se ei toimi hyvin nauhan tasoittamisessa, se tuntuu melko kuivalta, kuten sanot.

Minulla oli ongelmia kun liimasin. Virheeni oli, että en ensin paklannut rakoa. Liimasin suoraan. Liimatessa ovat seuraavat vaiheet varmaankin oikein
Paklaa - anna Kuivua
Hio
Liimaa
Paklaa

leikatuissa saumoissa tein näin ja siinä en saanut ongelmia ollenkaan.

kun on oikea pakla niin ei ole vaikea nähdä ajansäästöä tehdä kaikki yhdellä kertaa...

Syvennyin tähän ennen kuin paklasin seinäni/kattoni. Molemmat tavat ovat oikein eikä mikään niistä ole väärin. En nyt voi antaa mitään lähdettä, teidän on vain luotettava minuun yksinkertaisesti.

Aloittelijana luulin, että riittäisi vain mennä ostamaan kalliit paklat niin toimisi märkä-märkä menetelmässä, mutta näin ei ollutkaan.

ts:lle; jos se ei kupli paklauksen maalauksen jälkeen, niin siinä tapauksessa on rauhallista.

J J Vos sanoi:
Mikä ohje. Katsotko 5-minuts craft'iä?
Otan mielelläni osaa lähteeseen että ei pitäisi laittaa paperisuikaletta tasoitteeseen ja että siitä tulee parempi liimalla
5-minuts craft. Mikä se on?

Luen alan sääntöjä ybg:ltä.

En ole sanonut, että ei pitäisi laittaa paperisuikaletta tasoitteeseen. Olen sanonut, että siitä tulee parempi, jos liimaat. On koko ajan käynyt ilmi Ybg:stä, että eniten alttiina olevat saumat tulee liimata.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.