4 817 lukukertaa ·
23 vastausta
5k lukukertaa
23 vastausta
Liimapuun mitoitus autotallin katon kannatukseen
Katto koostuu w-ristikosta. Siinä on 4 kattoristikkoa, jotka ovat noin 8600 mm pitkiä, joista 2 on ulkokulmissa kiinnitetty ja seinärungon suuntaisesti, 2 roikkuu vapaasti keskellä (tukeutuu tietenkin molemmista päistä).
Talo on rakennettu vuonna -79 ja mitoitettu tällä tavalla kestämään kaikki lumikuormat jne. Mutta haluan voida laittaa niin paljon kuin mahdollista ullakolle (pääasiassa kausitavaroita mutta myös muita raskaita ja tilaa vieviä esineitä, joita ei käytetä usein). Kattoristikot eivät todennäköisesti ole mitoitettu tähän, joten ajattelin tehdä yhden tai kaksi tuentaa vahvistukseksi, jotta voisin nukkua yöni rauhassa.
Autotallin keskellä, kahden kattoristikon välissä, on ullakkoluukku, muuten olisi ollut selvää tehdä tuki keskelle. En tiedä, pitääkö minun tehdä tuki molemmille puolille luukkua vai voinko tehdä vain toiselle puolelle.
Olen ajatellut katkaista kattoristikot ja tehdä upotetun tuennan palkkikengillä, jotta en menetä kattokorkeutta (tänään 220 cm), mutta minkä kokoiseen liimapuuhun minun pitäisi panostaa, sekä palkkien että tolppien osalta? Kattoristikot ovat 170 mm (plus naularima 27 mm). Olen nähnyt 180 mm liimapuuta, josta voin vain leikata vähän korkeutta, mutta minkä paksuista sen pitäisi olla ja mitkä mitat tolppien pitäisi olla? Seinäkehän mitat ovat 120 mm ja haluan mieluiten piilottaa tolpat seinän sisään kipsin taakse. Luultavasti minun täytyy palkata suunnittelija rakennuslupaa varten, mutta haluan silti saada vähän selkeämmän kuvan siitä, mitä ehkä odottaa. Suunnittelijat eivät ole ilmaisia...
Onko jollakulla ajatuksia tai pohdintoja?
Talo on rakennettu vuonna -79 ja mitoitettu tällä tavalla kestämään kaikki lumikuormat jne. Mutta haluan voida laittaa niin paljon kuin mahdollista ullakolle (pääasiassa kausitavaroita mutta myös muita raskaita ja tilaa vieviä esineitä, joita ei käytetä usein). Kattoristikot eivät todennäköisesti ole mitoitettu tähän, joten ajattelin tehdä yhden tai kaksi tuentaa vahvistukseksi, jotta voisin nukkua yöni rauhassa.
Autotallin keskellä, kahden kattoristikon välissä, on ullakkoluukku, muuten olisi ollut selvää tehdä tuki keskelle. En tiedä, pitääkö minun tehdä tuki molemmille puolille luukkua vai voinko tehdä vain toiselle puolelle.
Olen ajatellut katkaista kattoristikot ja tehdä upotetun tuennan palkkikengillä, jotta en menetä kattokorkeutta (tänään 220 cm), mutta minkä kokoiseen liimapuuhun minun pitäisi panostaa, sekä palkkien että tolppien osalta? Kattoristikot ovat 170 mm (plus naularima 27 mm). Olen nähnyt 180 mm liimapuuta, josta voin vain leikata vähän korkeutta, mutta minkä paksuista sen pitäisi olla ja mitkä mitat tolppien pitäisi olla? Seinäkehän mitat ovat 120 mm ja haluan mieluiten piilottaa tolpat seinän sisään kipsin taakse. Luultavasti minun täytyy palkata suunnittelija rakennuslupaa varten, mutta haluan silti saada vähän selkeämmän kuvan siitä, mitä ehkä odottaa. Suunnittelijat eivät ole ilmaisia...
Onko jollakulla ajatuksia tai pohdintoja?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Älä katkaise osia ristikkoista! Ristikot eivät toimi kuten tavalliset kattotuolit. Jos haluat vahvistaa lattiaa varastointia varten, voit lisätä liimapuupalkkeja kattotuolien väliin ja laittaa lattian niiden päälle. Jännevälin ollessa 8,6 m niistä tulee melko suuret, tyyliin 140x360 mm, jos haluat saavuttaa normaalin lattian kantavuusstandardin.
Sen sijaan, että katkaiset kattoristikot (mikä kuulostaa puhtaalta typeryydeltä, jos sallinet), voisit ehkä laittaa uudet palkit kattoristikoiden alaosien päälle (mihin olet merkinnyt punaisella yläripustuksessa). Sitten kiinnität kattoristikot uusiin palkkeihin jollakin tavalla kuten niittilevyillä. Onko sinulla tilaa ullakolla uusille palkeille nykyisten päälle? Sinulla tulee olla huomattavasti jäykempi rakenne, vaikka käyttäisitkin vain yhtä puuta, vaikka se onkin epäsymmetrisesti. Etäisyys päästä tukipisteeseen tulee olemaan lyhyempi molemmilta puolilta, mutta hieman eri paljon lyhyempi.
Jos todella tarvitset vahvistuksia, on toinen juttu. Vaikka kuormittaisit ullakkoa paljon roinalla, en voi kuvitella, että vahvistuksia tarvittaisiin.
/Fredrik
Jos todella tarvitset vahvistuksia, on toinen juttu. Vaikka kuormittaisit ullakkoa paljon roinalla, en voi kuvitella, että vahvistuksia tarvittaisiin.
/Fredrik
Kiitos headsupista, että fackverstakar käyttäytyvät eri tavalla, en ollut ajatellut sitä. Suunnitelmana oli tehdä jotain suht yksinkertaista ja halpaa, jättimäinen palkki tulee kalliiksi ja liian monimutkaiseksi. Olen jo asentanut halvimmat laminaattilattiat ullakolle, jotka löysin. En halua tehdä sitä uudelleen..
Työntuotantopalkkien katkaisu ja sisäinen tuki ei sinänsä ole ongelma, vain protokollan vuoksi. Mutta kuten sanottu, se voi olla erilaista fackverkissä..
Jos asennan tuen yläpuolelle, sinne tulee outoja ja hankalia alueita, on jo nyt kyyristymiskorkeus. Mutta kiitos vinkistä!
Okei, mutta entä jos asentaisin metallipalkin/it alapalkkien alle? Ne eivät vie yhtä paljon tilaa, joten sen voisi ehkä ottaa. Minkä tyyppistä pitäisi käyttää? Onko jotain, mitä pitäisi huomioida laadun tai vastaavan suhteen?
edit: Olen lukenut, että HEB-palkit ovat vahvempia H-palkkeja, mutta ehkä pärjään kahdella tavallisella HEA-palkilla? Voiko käyttää liimapuupylväitä niille?
Työntuotantopalkkien katkaisu ja sisäinen tuki ei sinänsä ole ongelma, vain protokollan vuoksi. Mutta kuten sanottu, se voi olla erilaista fackverkissä..
Jos asennan tuen yläpuolelle, sinne tulee outoja ja hankalia alueita, on jo nyt kyyristymiskorkeus. Mutta kiitos vinkistä!
Okei, mutta entä jos asentaisin metallipalkin/it alapalkkien alle? Ne eivät vie yhtä paljon tilaa, joten sen voisi ehkä ottaa. Minkä tyyppistä pitäisi käyttää? Onko jotain, mitä pitäisi huomioida laadun tai vastaavan suhteen?
edit: Olen lukenut, että HEB-palkit ovat vahvempia H-palkkeja, mutta ehkä pärjään kahdella tavallisella HEA-palkilla? Voiko käyttää liimapuupylväitä niille?
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ristikko on rakentunut tangoista, jotka liitettyinä nivelissä muodostavat kolmioita, joka on vakaimpia rakenteellisia elementtejä. Materiaalia käytetään optimaalisesti, ja sillä voidaan ylittää suuria jännevälejä suhteellisen heiveröisillä mitoilla. Tangon katkaiseminen on kuin kortin poistaminen korttitalosta. Ei auta, että laitat palkkeja tukemaan alapuolelta. Jos haluat parven, joka kestää enemmän kuormaa, sinun on vaihdettava ristikko kattotuolit perinteisimpiin. Täysin mahdollista, mutta erityisesti työlästä.
Kysymys on edelleen, mitä pelkäät tapahtuvan. Aiotko lastata betoniporsaita ullakolle??? Raskaat muuttolaatikot kirjojen kanssa ovat todennäköisesti ne, jotka painavat eniten, ellet kerää alasimia tai vanhojen veturien pyöriä.
Jos todella haluat vahvistaa lattian kuormia ullakolla (sillä eikö kyse ole vain siitä?), pohdi, missä kyseisen kuorman keskipiste tulee sijaitsemaan kummallakin puolella ja aseta sitten palkki sen alle (miten aiot sinne päästä???) joka kestää sen kuorman. Enempää et tarvitse vahvistaa ja arvelen, että melko heikko palkki selviytyy siitä.
Justus, sinulla on varmaan parempi käsitys tästä kuin minulla. Tarvitaanko todella vahvistusta?
/Fredrik
Jos todella haluat vahvistaa lattian kuormia ullakolla (sillä eikö kyse ole vain siitä?), pohdi, missä kyseisen kuorman keskipiste tulee sijaitsemaan kummallakin puolella ja aseta sitten palkki sen alle (miten aiot sinne päästä???) joka kestää sen kuorman. Enempää et tarvitse vahvistaa ja arvelen, että melko heikko palkki selviytyy siitä.
Justus, sinulla on varmaan parempi käsitys tästä kuin minulla. Tarvitaanko todella vahvistusta?
/Fredrik
Luulen ymmärtäväni, mitä Justus selittää: jos kevennät kuormaa jossakin pisteessä ristikossa, muu rakenne kuormittuu tavalla, jota ei ole laskettu? Tulkitsenko oikein?
Mutta entä jos tehdään tukirakenteita jokaisen W-muodon kärjen alle? Eikö se tasaisi kuorman mahdollisimman tasaisesti? Kuinka paljon painoa tarvitaan, jotta koko rakenne menisi pois pelistä?
Ehkäpä täytyy kuitenkin katsoa insinöörin kanssa, joka voi laskea, mitä se kestää.
Kyllä, ne ovat polkupyöriä, pulkkia, suksia, laatikoita rakennus/maalaus/sähkötarvikkeineen, muistoesineitä, veneilytavaroita, rakennusmateriaaleja ja kaikkea mahdollista roinaa, jota hamstraa mutta kuitenkin käyttää joskus vuodessa.
Mutta entä jos tehdään tukirakenteita jokaisen W-muodon kärjen alle? Eikö se tasaisi kuorman mahdollisimman tasaisesti? Kuinka paljon painoa tarvitaan, jotta koko rakenne menisi pois pelistä?
Ehkäpä täytyy kuitenkin katsoa insinöörin kanssa, joka voi laskea, mitä se kestää.
Kyllä, ne ovat polkupyöriä, pulkkia, suksia, laatikoita rakennus/maalaus/sähkötarvikkeineen, muistoesineitä, veneilytavaroita, rakennusmateriaaleja ja kaikkea mahdollista roinaa, jota hamstraa mutta kuitenkin käyttää joskus vuodessa.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Tehokkain tapa lisätä säilytystiloja huomattavasti pienellä panostuksella on asentaa liimapuupalkit w-kattotuolien väliin ja ylittää etäisyys paksummalla puutavaralla. Voit myös valita toteuttavasi tämän rajoitetulla matkalla. Pitkittäispalkkien asentaminen kattotuolien solmukohtiin on paljon kalliimpaa ja vähemmän tehokasta.
Mielenkiintoista. Voitko kuvata tarkemmin, mihin vahvistus suoritettaisiin? Olisivatko ne katon yläpuolella W-kattopalkkien suuntaisesti? Ne tarvitsisivat jonkinlaista tukea vaikuttaakseen positiivisesti kantavuuteen, joten oletan, että niiden täytyy olla jollakin muulla tavalla.J justusandersson sanoi:Tehokkain tapa lisätä säilytystilaa rajallisella panostuksella on asentaa liimapuupalkkeja W-kattopalkkien väliin ja ylittää etäisyys hieman tukevammalla puutavaralla. Voit myös valita, että teet sen rajoitetulla alueella. Pituussuuntaisten palkkien asentaminen kattopalkkien solmukohtien alle maksaa paljon enemmän ja vaikuttaa heikommin.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Limapalkit sijoitetaan (mitat pitää laskea) w-kattotuolien väliin ja niiden päälle asetetaan tukevammat lattialaudat. Palkkien yläreuna tulee olemaan korkeammalla kuin kattotuolien alarungot, joten ristiriitaa ei synny. Diagonaalitukirakenteet tulevat tietysti olemaan tiellä.
Ah, rinnakkain kattotuolien alempien vaakapalkkien kanssa siis. Rakennetaan yksinkertaisesti lattia, joka "leijuu" kattotuolien yläpuolella kuormittamatta niitä. Tässä tapauksessa lattia oli jo asennettu, mutta olin utelias kuulemaan ratkaisusi ja se on tietenkin hyvä vaihtoehto toisella kertaa.
Tämä tuntuu vankimmalta ratkaisulta. Valitettavasti lattia on jo rakennettu, kuten sanottu, ja useiden isojen palkkien laittaminen on liian suuri projekti. Tuntuu siltä ainakin tällä hetkellä. Lisäksi autotallin ovi on toisessa päässä, mikä tarkoittaa, että todennäköisesti minun on laitettava vahva tuki sen yläpuolelle, joka voi pitää uudet palkit. Se tuntuisi kuin puolen autotallin rakenteen uudelleenrakentamiselta.J justusandersson sanoi:
Eikö ole mitään helpompaa ratkaisua, joka ei ehkä ole 100% mutta hyödyttäisi ilman, että se vaikuttaisi negatiivisesti mihin tahansa muuhun, kuten vakavasti vaarantaisi ristikkorakenteen?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Laita suunnitelma esille, jos sinulla on sellainen, jotta keskustelu voi olla konkreettisempaa.
Etsin, mutta en löytänyt suunnitelmapiirrosta, joten piirsin tarkat mitat Sketchupilla. Erillinen kuva tukirakenteesta tulee, muuten siitä tulee liian sekava. Koolausten koko on 45*170.J justusandersson sanoi:
Voiko kattoniskoihin kiinnittää toiset 45*170 liimaliitoksin ja reikilevyillä?
Onko hyötyä kottlata nykyisten kattoruoteiden välissä ja kiinnittää 45*170 koolaukset näihin? (piirrän havainnollistavan kuvan). Tämä jakaa kuormaa hieman enemmän, mutta keskikuorma pysyy kuitenkin samana.
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Epäilin, että oli jotain, mitä en ymmärtänyt! Kattotuolit ovat siis pituussuunnassa. Yksi ratkaisu on asettaa poikkipalkit yläpuolelle juuri asentamasi lattian kattotuoleille. Koska jänneväli on vain noin 3,2 m, voidaan käyttää kohtuullisia mittoja. Tarkka mitta riippuu siitä, kuinka paljon haluat kuormittaa.