Nyt aion vihdoin asentaa ikkunalautat, jotka muodostavat syvennyksen pohjan. Koko talo on vino, joten olen askarrellut välikkeillä eri kulmissa ja nyt vesivaaka antaa hyväksynnän. Ajattelin liimata palikat ja sitten toivoa, että riittää dyckertillä, mutta minulla on pieniä pohdintoja ennen kuin liimaan:

On pieni millimetrin rako laudan ja karmin välissä, jonka saan suunnilleen pois, jos painan sen sisään. Pitäisikö minun yrittää liimata se sisään painettuna, eli liimata - painaa - naulata, vai onko se turhaa/huonoa, koska silloin on kireyttä (jos dyckertillä on edes merkitystä sille millimetrille).

Tai - pitäisikö minun vain liimata se niin hyvin kuin voin ja sitten käyttää akryylimassaa?

Se luultavasti aiheuttaa samanlaisen ongelman lopun syvennyksen laudoissa, mutta siellä ajattelin ruuvata, joten ehkä hieman helpompi "pakottaa" ne sisään, mutta kuten sanoin, kaikki seinät pullistavat eri suuntiin, joten olen toiveikas, että sen voi ratkaista massalla (minulla on Cascos building acrylic, onko se sama kuin lateksimassa muuten?)

Pohdin myös, pitäisikö minun käyttää rakenneliimaa vai tavallista puuliimaa? Palikat ovat liimalevyä/kovalevyä ja lauta liimalevyä.

Kiitos etukäteen!

• Ikkunasyvennys ilman ikkunalautaa, jossa näkyy ikkuna ja epätasainen seinä. Taustalla avoin ulkonäkymä.
  • Kaksi-ikkunainen näkymä ulos, jossa näkyy puita ja peltoa. Ikkunalaudalla on rakennustarvikkeita ja seinissä keskeneräistä työtä.
  • Valkoinen ikkunalauta, jossa pieni rako ikkunakehyksen ja laudan välissä. Taustalla näkyy ikkunan ulkopuolelle avautuva viheralue.
Vain liimaa ei nauloja, ovatko kaikki välilevyt tasaisia, niin voi laittaa 2 lautaa ylhäältä alas lautaan. Keilalauta ei ole vielä paikoillaan ja se tulee peittämään kaiken sivuilla. Taloani samanlainen, mutta ehkä ei niin vino. Mutta keilalauta eroaa muutaman mm:n ja oli hieman hankalaa saada se kohdalleen mittaamalla ja merkitsemällä + sahaamalla.

Kiitos! Sivut peittyvät sitten listojen alle, mutta reunat ikkunaa vasten ovat sellaiset kuin ne ovat liimauksen jälkeen, eli eivät ole 100% tiiviitä kaikkialla.

songforkaren songforkaren sanoi:
Kiitos! Joo, se sivuilla piiloutuu myöhemmin vuorauksen kanssa, mutta reuna ikkunaa kohti on sellainen kuin se on, kun olen liimannut sen, eli ei 100% tiivis kaikkialla.
Mitä tarkoitat ei tiivis, tarkoitatko ikkunankarmia kohden, on sitten säädettävä/viilattava/hiottava. Mutta varo, on helppoa, että menee muutama kymmenesosa ja rako on tosiasia. ( maalarin sauma voi olla ) Lauta näyttää menevän ohi pienen huulen osuudelta, joka on seinä. Minun lautat ovat tarkalleen ikkunankarmin vasten.

J jonaserik sanoi:
Mitä tarkoitat ei tiukka, tarkoitatko ikkunakarmin kanssa, silloin täytyy säätää/hioa/puhdistaa. Mutta varo, sitä on helppo saada muutama kymmenesosa pois ja rako on olemassa. ( maalarin tiiviste saattaa tulla kyseeseen ) Laudan näyttää kulkevan ohitse pienen läppänä siinä osassa, joka on seinä. Laudat ovat tarkasti ikkunakarmia vasten.
Kuva ei näytä kovin selvästi, ehkä on helpompi ymmärtää tässä, mutta koska karmi kulkee seinää pitkin, oli todella työlästä saada kulmat synkronoitua niin, että lauta meni tiukasti karmia vasten, nyt se on melkein 100%, mutta kuten sanottu, muutaman millimetrin rako yhdessä päässä. Toivon, että suurin osa häviää, kun sivukappaleet nousevat, mutta odotan joutuvani laittamaan jonkin pehmeän tiivisteen joka tapauksessa.

• Huoneessa ikkunaseinä, jossa on asennettu karmit ja taustalla näkyy maisema; kuvassa myös läheltä ikkunalaudan ja karmin liitos.
  • Valkoinen ikkunakarmi, jossa on pieni rako läheisyydessä seinää vasten. Ympärillä näkyy likaa ja ikkuna avautuu vihreälle pihalle.
Viimeinen kuva siis ylhäältä, lauta karmia vasten, joten se on se rako (näyttää ehkä yli 1 mm varjon takia, mutta saan hädin tuskin kynnen suurimpaan rakoon)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.