9 106 lukukertaa ·
15 vastausta
9k lukukertaa
15 vastausta
Lattialastulevy - Rajataanko seinien suuntaisesti?
Sivu 1 / 2
Hei!
Aion asentaa lattialastulevyä huoneeseen ja olen harkinnut Swedspanin Combinettin ostamista: http://www.se.swedspan.com/website1/1.0.1.0/15/1/
Kun luen asennusohjeet, vaikuttaa siltä, että kaikkien neljän seinän kohdalla olisi oltava koolaukset/kottlingar. Onko todella näin? :O
Minulta puuttuvat kottlingarit (onko se oikea nimi?) jotka on merkitty punaisella tässä kuvassa:
Tarvitaanko näitä todella? Tuntuu siltä kuin olisin ymmärtänyt jotain väärin... Miksi ne olisivat tarpeen? Eivätkö tavalliset lattiahirret, joiden väli on cc60, riittäisi?
Jos ne tarvitaan, miten saan ne paikoilleen? Balkkisi ottaa tilaa sivuttain eikä sitä voi mitenkään sijoittaa niin, että se tulee seinän suuntaisesti. Nyt olen vain hämmentynyt...
Miten te olette tehneet?
Kiitos etukäteen.
Ystävällisin terveisin,
Carl-Johan
Aion asentaa lattialastulevyä huoneeseen ja olen harkinnut Swedspanin Combinettin ostamista: http://www.se.swedspan.com/website1/1.0.1.0/15/1/
Kun luen asennusohjeet, vaikuttaa siltä, että kaikkien neljän seinän kohdalla olisi oltava koolaukset/kottlingar. Onko todella näin? :O
Minulta puuttuvat kottlingarit (onko se oikea nimi?) jotka on merkitty punaisella tässä kuvassa:
Tarvitaanko näitä todella? Tuntuu siltä kuin olisin ymmärtänyt jotain väärin... Miksi ne olisivat tarpeen? Eivätkö tavalliset lattiahirret, joiden väli on cc60, riittäisi?
Jos ne tarvitaan, miten saan ne paikoilleen? Balkkisi ottaa tilaa sivuttain eikä sitä voi mitenkään sijoittaa niin, että se tulee seinän suuntaisesti. Nyt olen vain hämmentynyt...
Miten te olette tehneet?
Kiitos etukäteen.
Ystävällisin terveisin,
Carl-Johan
Kiitos vastauksista.
Mutta pääsen naulaamaan/kruuvaamaan vain yhdestä suunnasta niihin vaakapuihin, jotka tulevat ulkoseinää vasten. Ulkoseinä on tavallaan tiellä. Eikö yleensä naulata kahdesta suunnasta?
Mutta pääsen naulaamaan/kruuvaamaan vain yhdestä suunnasta niihin vaakapuihin, jotka tulevat ulkoseinää vasten. Ulkoseinä on tavallaan tiellä. Eikö yleensä naulata kahdesta suunnasta?
Lattiatukit ovat noin 70x195 mm. Mikä on sopiva mitoitus koolinkeille?
Mutta en vieläkään ymmärrä, miten minun pitäisi kiinnittää koolingit. Eikö niitä pidä viistonaulata kahdelta puolelta? Eihän se onnistu, kun ulko- ja sisäseinät ovat tiellä. Vai voinko viistonaulata vain yhdeltä puolelta? Pysyykö se?
Mutta en vieläkään ymmärrä, miten minun pitäisi kiinnittää koolingit. Eikö niitä pidä viistonaulata kahdelta puolelta? Eihän se onnistu, kun ulko- ja sisäseinät ovat tiellä. Vai voinko viistonaulata vain yhdeltä puolelta? Pysyykö se?
Sisäpuoliset palkkikengät! Siinäpä se! Tiesinhän, että jokin ratkaisee ongelman!
Kiitos avusta kaikille.
Kiitos avusta kaikille.
Vain tarkistuskysymys: Riittääkö, että ruuvaan sisäpuolelta palkanottajaan vain yhdeltä puolelta, vai? Muutenhan tämä idea kaatuu, kun ulkoseinä on esteenä.
Moderator
· Stockholm
· 56 248 viestiä
Se kiinnittyy hyvin lastulevyyn useilla ruuveilla, levy on lisäksi kiinnitetty oikeisiin koolinkeihin. Välikoolauksen tarvitsee oikeastaan vain pysyä paikoillaan, ettei se liiku ennen kuin saat ruuvit kiinni lastulevyn läpi. Kun se on kiinnitetty levyyn, se tekee työnsä jäykistäen levyä.
Niin kauan kuin säädät palkkikengät siten, että sääntö pohjaa palkkikenkään, ei ole ongelmaa kiinnittää vain toiselta puolelta.carl-johan sanoi:
Vinkki on asentaa palkkikenkä hieman liian alhaalle ja sitten shimmatkaa ylös esimerkiksi tällaisilla välikkeillä:
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=4512&n=10
Se on yleensä helpompaa ja nopeampaa kuin polvillaan yrittäminen saada X-määrä palkkikenkiä täsmälleen oikeaan korkeuteen. Aloita sitten vetämällä ankkuriruuvin palkkikengän alapuolelta läpi palikoiden varmistaaksesi, etteivät ne pääse liikkumaan tulevaisuudessa.
Ehkä ei myöskään tarvitse asettaa palkkikenkää ja kortlingia aivan seinän viereen. Jos asettaa sen hieman ulospäin, niin pääsee käsiksi ruuvinvääntimellä ja eihän sitä juuri hypitä lattialla aivan 5-10 senttimetrin päässä seinästä. Ajattelenko väärin?