6 813 lukukertaa ·
3 vastausta
7k lukukertaa
3 vastausta
Laskea pistekuorma pylväässä?
Hei!
Arvaan itse, että vastaus tähän kysymykseen on ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan - mutta yritän onneani ja postaan tänne, jos sattumalta olisi joku nettilaskin tms. jota voisi käyttää.
Olen rakentamassa talon viereen talvipuutarhaa. Talvipuutarha tulee lepäämään valetun laatan päällä. Seinät koostuvat käytännössä suurista lasiosista ja rakenne kantaa liimapuupilarit. Katto tulee olemaan kattotiiliä. Olin alun perin ajatellut kopioida perustan, jolla melko uusi kevytbetonitaloni lepää (EPS 100, 300 mm, reunapalkki 200x200 vahvistettuna 4 x 10 mm), kunnes ajattelin, että kuormien jakautuminen on hyvin erilaista, jos on jatkuva seinä, joka antaa laajan linjakuorman verrattuna pilarirakenteeseen suurilla pistekuormilla.
Siksi kysyn: Onko olemassa mitään laskinta tai vastaavaa välinettä, jota voisi käyttää laskemaan, millaisia pistekuormia kukin pilari aiheuttaa?
Arvaan itse, että vastaus tähän kysymykseen on ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan - mutta yritän onneani ja postaan tänne, jos sattumalta olisi joku nettilaskin tms. jota voisi käyttää.
Olen rakentamassa talon viereen talvipuutarhaa. Talvipuutarha tulee lepäämään valetun laatan päällä. Seinät koostuvat käytännössä suurista lasiosista ja rakenne kantaa liimapuupilarit. Katto tulee olemaan kattotiiliä. Olin alun perin ajatellut kopioida perustan, jolla melko uusi kevytbetonitaloni lepää (EPS 100, 300 mm, reunapalkki 200x200 vahvistettuna 4 x 10 mm), kunnes ajattelin, että kuormien jakautuminen on hyvin erilaista, jos on jatkuva seinä, joka antaa laajan linjakuorman verrattuna pilarirakenteeseen suurilla pistekuormilla.
Siksi kysyn: Onko olemassa mitään laskinta tai vastaavaa välinettä, jota voisi käyttää laskemaan, millaisia pistekuormia kukin pilari aiheuttaa?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Periaate on, että lasketaan yhteen kokonaiskuormitettu kattokuorma ja jaetaan se pilareille. Jos sinulla on neljä symmetrisesti sijoitettua pilaria, jokainen niistä ottaa neljänneksen kattokuormasta. 2,4 metriä korkea liimapuupilari, jonka poikkileikkaus on 90x90 mm, kestää 50 kN:n (noin 5000 kg) kuorman. Neljän pilarin kattorakenne kestää siis yhteensä 200 kN, mikä on melko paljon. Skånessa kattokuorman tulisi peruslaskelmassa olla 2-3 kN/neliömetri riippuen lumivyöhykeestä. Haasteena on arvioida mahdollisten lumitaskujen vaikutus, jotka riippuvat talvipuutarhan sijainnista. Neljällä pilarilla pääset kuitenkin pitkälle. Sen jälkeen saatetaan tarvita lisää pilareita, jotta liimapuupalkeille ei tule liian pitkiä jännevälejä. Jos mitoitat jokaisen pilarikiinnityksen 50 kN:lle, sinun ei tarvitse ajatella sitä enempää. En usko, että tavallinen reunapalkki kestää 50 kN, joten jonkinlaista vahvistusta tarvitaan. Yksi vaihtoehto on sijoittaa pilarit hieman sisäänpäin suhteessa reunapalkkiin. Silloin voit vahvistaa laattaa tekemällä alapuolelle kyseisissä kohdissa ulokkeita. Tulos voi olla tyylikkäämpi, vaikka se viekin enemmän tilaa.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931
Aloita sieltä, mitä ajattelit, niin saat pylväiden kuormitukset.
Aloita sieltä, mitä ajattelit, niin saat pylväiden kuormitukset.
Hyvin kiitollinen näin nopeista vastauksista! Alan laskea tänä iltana!
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Hur beräknar jag ut träffyta på vägg för spotlight
Belysning -
Hur räknar jag ut arean av hela huset, hus A och hus B?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hur räknar man ut arean på detta hus?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Räkna ut värdet på en fasadrenovering
Fasad