Istuin ja luin vähän ja päädyin sivulle https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-1-planshus/, jossa voi laskea palkkeja ulkoseinän aukotuksiin. Huvin vuoksi syötin tietoja minun talosta ja keittiön ikkunan aukosta ja tämän laskurin mukaan tarvitsisin liimapuun siihen. Nyt oletan, että laskuri perustuu ristikkoihin, minulla on harjakatto liimapuun kanssa harjassa, joten ulkoseinien kuorma voi olla vielä suurempi, mutta talo on seissyt vuodesta 2005 ilman, että mitään taipumista ikkunan yllä olisi havaittu. Nykyään siellä on "kaksiineljänkymmentäviisi"(45x170) kätkettynä vararikeseinän alla siirtäen kuorman pystysuoraan seinärunkoon (tämä kätketty sääntö on siellä ympäri koko talon ulkoseinät).

Talo on 8 metriä leveä ja kattokulma on 23 astetta, betonitiiliä... Osaisiko joku, joka tietää laskelmista, laskea miten kantava minun seinässä oleva C24 sääntö on aukotuksessa? Onko se taipunut kuin banaani vai onko se turvallinen? :D

Seinärungolle tulee huomattavasti vähemmän kuormaa, kun on harjakatto. Joten se voi olla yksi selitys.
Ohjelma antaa usein hyvin ylimitoitettuja vastauksia.

(45*170 on aiemmin nimellä 2x7" tunnettu)

• Tykkään
moken
  • Laddar…
larsbj larsbj sanoi:
Ryggåskatto vähentää kuormitusta ulkoseinille huomattavasti. Joten se voi olla selitys.
Ohjelma antaa usein erittäin ylimitoitettuja vastauksia.

(45*170 oli aiemmin nimeltään 2x7")
Aha, vähemmän kuormitusta ryggås, luulin päinvastaista.
Anteeksi liikaa tuumaa mainittu :)

M moken sanoi:
Aha, vähemmän kuormitusta kattotuolilla, luulin päinvastoin.
Anteeksi, että ilmoitin tuuman liikaa :)
Noin puolet katolta/kuormituksesta päätyy kattotuolilla harjan kohdalla sen sijaan että päätyisi ulkoseinille.

larsbj larsbj sanoi:
Ungefär halva taket/lasten hamnar på ryggåsbalken i nacken istället för på ytterväggarna
Joo toisaalta, kun ajattelee tarkemmin, on melko selvää, että harjapalkki ottaa paljon katon kokonaiskuormasta.
Kiitos vastauksesta :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.