Minun täytyy leikata koristelistat parin kolmionmuotoisen ikkunan ympäri (oikeastaan neliönmuotoiset) ja tarvitsen hieman laskenta-apua… olen tässä tosi huono.
Ajattelen niitä kahta yläkulmaa.
Kun arvioin karkeasti korkeammalla puolella, sain tulokseksi noin 49-50 astetta, mikä tapahtui sahaamalla 47 asteessa, joka on minun sahani maksimi, eikä se täsmännyt aivan. Kokeilevat palat eivät menneet täysin yhteen. Se on seuraava ongelma…
Onko olemassa sahoja, jotka leikkaavat enemmän kuin 47 astetta? Olen lukenut muista keskusteluista kiilojen sahaamisesta ja niiden asettamisesta sahaan lista kulman vuoksi, mutta se vaikuttaa hieman monimutkaiselta.

• Kolmion muotoinen piirustus, jossa suorakulmainen kolmio mitat: korkeus 595 mm, leveys 1980 mm, yläosa 150 mm.
G gluecifer sanoi:
Aion sahata kaltevia listoja parin kolmikulmaisen (itse asiassa nelikulmaisen) ikkunan ympäriltä ja tarvitsen hieman laskenta-apua… olen huono tässä. Ajattelen kahta ylempää kulmaa. Kun arvioin karkeasti oikealla puolella, sain tulokseksi noin 49-50 astetta, mikä tapahtui sahaamalla 47 asteessa, joka on sahan maksimi, ja silloin oli pieni ero. Kokeilupaloissa ei saumannut täysin. Se on seuraava ongelma… Onko olemassa sahaa, joka riittää yli 47? Olen lukenut muista keskusteluista kiilojen sahaamisesta ja niiden laittamisesta sahaan listan kulman vuoksi, mutta se vaikuttaa hieman monimutkaiselta.
arctan( (595-150)/1980 ) = 12,7 astetta antaa sinulle terävän kulman. Toinen kulma on tällöin 90-12,7 = 77,3 astetta. Sahalla kulman asetus lasketaan 0 asteena, kun leikkaus on kohtisuorassa. Jotta saat kulmat oikein, sinun tulee asettaa saha 90 - puoli kulmasta (esim. 90-77,3/2 = 51,4 astetta).

Kun saha ei riitä, minulla on MDF-palasesta tehty kolmio, jonka laitan puun ja vastakappaleen väliin. Esim. 30 astetta on helppo tehdä tekemällä suorakulmainen kolmio, jossa yksi kateetti on kaksi kertaa pidempi kuin toinen. Näin saat 30 astetta ylimääräistä sahan normaaliin maksimikulmaan.

• Tykkään
gluecifer
  • Laddar…
Kiitos Bernieberg! 51,4 voi tosiaan pitää paikkansa hyvin. Mutta lyhyen sivun kulma, koekappaleiden ja silmämääräisesti mitattuna näyttää olevan noin 40 astetta. Onko sitten 77,3/2 = 38,65 se asetus, johon saha pitäisi säätää?

Ja voinko nyt laskettujen asteiden avulla laskea, minkä kulman kahden kiilan (jotka toimivat välipalikoina) pitäisi olla?

Kulma ylhäällä vasemmalla kuviossasi on 77,3 astetta ja silloin sahan pitäisi asettaa 51,4 asteeseen aiemman laskelman mukaan.

Kulma ylhäällä oikealla on 90+12,7 = 102,7 astetta. Silloin sahan pitäisi asettaa 90-102,7/2 = 38,7 asteeseen.

Jos 47 astetta on sahasi maksimi, voit esimerkiksi tehdä 30 asteen kolmion aiemmin mukaan, ja silloin asetat sahan 21,4 asteeseen, jotta summa olisi oikein. Voit tehdä sen kolmion mielivaltaisella kulmalla, kunhan tiedät, mikä kulma on, jotta voit laskea jäljellä olevan osan, jonka saha on säädettävä.

• Tykkään
gluecifer
  • Laddar…
Kiitos vielä kerran! Luovutin iltapäivällä, mutta nyt odotan innolla huomista. Löysin myös hyvän esimerkin tubesta juuri siitä, miten valmistetaan vastaosa, jossa säädetään tunnetun kulman mukaan.

• Tykkään
gluecifer
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.