Minulla on kuusi pystysuoraa kattopalkkia (60x150mm) pannuhuoneessa / verstaassa alakerrassa rinnehuvilassa, jotka pakottavat minut kumartumaan joka kerta kun kuljen siellä. Sen sijaan että hakkaisin lattian auki, ajattelin sahata palkit.

Ajattelin ottaa kuusi tai kaksitoista 3 mm tasoterästä, 100 mm leveitä ja yhtä pitkiä kuin palkit (kuinka leveä pannuhuone on). Taivuttaa ne 90° keskeltä ja ruuvata kiinni kattoon ja M8x80 suoraan läpi levystä ja palkista, minkä jälkeen sahaisin puuta pois palkeista niin että voisin kävellä pystyasennossa huoneessa.

Mitä mieltä olette tällaisesta ideasta?

Pannuhuone kellarissa, jossa näkyy matala katto puupalkeilla, työkaluseinä, punaiset hyllyt ja lämminvesivaraaja, taustalla rakennustarvikkeita.

Ymmärränkö sinua oikein, että haluat siis poistaa 50mm kattopalkin korkeudesta?

Silloin luulen, että saat huomattavasti lisää heilumista lattiaan..

GoForIt GoForIt sanoi:
Ymmärränkö sinua oikein, että haluat poistaa 50mm kattopalkin korkeudesta?

Sitten luulen, että lattia tulee huomattavasti heilumaan enemmän..
Haluan poistaa noin (75-)100 mm koolauksista, mutta samalla "vahvistaa" metalliprofiileilla kuten kirjoitin.

Se ei todellakaan toimi, jos 50-75% palkista poistetaan ja korvataan se levyllä/kulmateräksellä..
Kun otetaan huomioon palkkien mitat, epäilen, että niillä on melko suuri jänneväli..

Se ei toimi. Ainoa mahdollisuus on korvata nykyiset palkit paremmalla materiaalilla (esim. liimapuulla) ja paremmilla mitoilla. Vaikka en tunnekaan nykyisten palkkien jänneväliä ja lujuusluokkaa tai palkkirasitusta, arvelen silti, että voit päästä noin 100 mm palkkikorkeuteen. Onko se sen arvoista, on toinen asia.

Hieman toisenlainen idea... ehkä kuitenkin hieman samanlainen...

5-6 mm paksua lattarautaa, 75 mm korkea ja 2820 mm pitkä (huoneen leveys). Lattarauta näillä mitoilla kummallakin puolella kattotiiltä (yhteensä 12 kpl) ja M8x70 suoraan läpi, 500 mm välein, neljä 8 mm reikää jokaisessa palkissa.

Onhan se melko paljon metallia, jolla vahvistaa... ja voisi ajatella, että sen pitäisi vastata puuta, joka sahataan pois...

Tärkeintä on materiaalimäärä korkeussuunnassa. Osta liimapuupalkkeja 140x225 (homogeeninen laatu) ja halkaise ne keskeltä ja korvaa nykyiset niin se toimii.

R Rockhard Lindgren sanoi:
Minulla on kuusi pystykattopalkkia (60x150mm) pystyssä.

Mitä mieltä olette sellaisesta ideasta?
Veljeni on tehnyt jotain samankaltaista, hän poisti kantavat seinät kellarista kokonaan, asensi teräspalkit ullakolle ja kaapelit jotka pitävät yläkertaa ylhäällä.

En usko, että on hyvä idea sekoittaa kahta eri materiaalia puu+metalli, kukaan rakennesuunnittelija ei halua laskea taivutettuja peltejä JA puuristikkopalkkeja.

Paras ratkaisu on poistaa puuristikkopalkit kokonaan ja korvata ne teräksellä I-palkilla.
Suunnittelijan on helppo muuntaa esimerkiksi kuuden metrin puuristikkopalkki vastaavaksi I-palkiksi.
Tämä antaa ehdottomasti parhaan kattokorkeuden.

Teräspalkin paikalleen saamiseksi voit joko tehdä reiän ulkoseinään ja työntää paikalleen tai tehdä palkit 2 osasta pulttiliitos keskellä.

/Claes

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.