On talo rakennettu -63 viihtyisällä kellarilla.
Vanha lattia on purettu, se oli puupalkeilla, joissa painekyllästetyt etäisyyslevyt ja lasivilla suoraan melko epätasaisella laatalla. Tila on tähän asti ollut huomattavan vajavainen ilmanvaihdon osalta, ja laatan purkamisen yhteydessä siinä oli merkkejä kosteudesta.
Seinät on myös eristetty sisäpuolelta samalla tavalla kuin lattia, mutta maalatuin paneelein ulkopuolella.
Yksi lämpöpatteri, malliltaan suurempi (yli 5 m pitkä), joka on liitetty maalämpöön, huolehtii tänään lämmityksestä.
Tammikuussa teimme talon ympärille salaojituksen ja eristimme pordränilla ympäriinsä. Yksi kellarin seinistä on kuitenkin suurempaan ulkohuoneeseen päin, joten sitä ei ole käsitelty ulkoa (tiedän, että se olisi ollut optimaalista tietysti, mutta niin on tilanne). Täällä sisäpuolella on ylimääräinen tiiliseinä "sisäseinänä".
Nyt lattia on ollut "puhdas" kaksi viikkoa eikä enää kostea (vain kylmä).
Nyt minun ideaan, josta otan mielelläni vastaan vinkkejä
1. Mekaanisesti ilmastoitu lattia Nivelliltä.
2. Poista nykyinen seinänsisäeristys, asenna teräskoolaukset ja uusi oikeanlainen verhoilu.
3. Ura pois laastisaumoista tietyin välein "tiiliseinässä", jotta uumenissa oleva kellarin seinä hengittäisi paremmin, ja maalaa seinä oikealla maalilla diffuusio-ominaisuuksien osalta (idea anticimexiltä).
4. Poista nykyinen elementti + myös elementti kellarikäytävästä ja sen sijasta asenna pienempi ilmalämpöpumppu pitämään jatkuvasti oikea lämpötila tilassa (Pyykkitupa on remontoitu 2014, valettu ja lämmitetty vesikiertoisella lattialämmityksellä).
5. Ilmanvaihto uusien ikkunoiden kautta raotettavilla venttiileillä (olemassa oleva pax-fan on pyykkituvassa).
Vaihtoehto (jonka olen oikeastaan jättämässä sivuun) on purkaa tiiliseinä, mekaanisesti ilmastoida myös tämä ja vierekkäinen seinä sekä eristää myös sisäpuolelta. Tämä tuntuu minun maailmassani (ja anticimex) sekä tarpeettomalta että vie pois "osan talon luonteesta"?