Hei,

Olen joutunut hankalaan tilanteeseen. Ajattelin vain heittää ulos pari vaatekaappia hallista ja asentaa hieman Elfa-hyllyjä. Kävi ilmi, ettei vaatekaappien alla ollut lattiaa ja yhtäkkiä minä ja kumppanini (naiivisti) päätimme, että laitamme laatat koko halliin.. lisäksi lattialämmitys (sähköllä) olisi mukava. Kumpikaan meistä ei ole ollut vastaavan projektin parissa aiemmin, mutta haluamme oppia. Uskallammeko ryhtyä tähän?

Talo on rakennettu puupalkkien päälle ja siellä on lastulevyä aluslattiana. Olenko ymmärtänyt oikein, että aloitan laittamalla lattialevyä, sen jälkeen ”rullaan” lämmityslattian, joka sitten tasoitetaan?

Kiitos etukäteen! Emme selviä tästä ilman teitä.

Viimeksi muokattu:
Lattialämmitys voidaan asentaa ja tasoittaa suoraan lattialastulevyn päälle. Kuinka suuri pinta-ala eteinen on ja voitteko nähdä, millä välillä lattiajuoksut sijaitsevat?

Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Voi asentaa lattialämmityksen ja tasoittaa lattialevyn päälle suoraan. Kuinka suuri pinta-ala on eteinen ja voitteko nähdä, millä välimatkalla lattian tukipalkit ovat?
Kiitos vastauksesta! Okei, eli ensin laitetaan lattialämmitys ja sitten tasoite? Ja sen jälkeen laitetaan laatat tasoitteen päälle?

Hyvä kysymys, pitääkö minun poistaa lastulevyt sitä varten? Eteinen on noin 7m2, plus kolme porrasta.

Ensin pohjamaali lastulevyille, sitten lattialämmitys ja lopuksi tasoite. Tarkista, että lattia on vaaterissa ennen kuin aloitatte, niin tasoitustyön tuloksesta tulee parempi.

Näettekö ehkä lattian tukipuut, missä vaatekaappi oli?

Ensin primer lastulevyille, sitten lattialämmitys ja lopuksi tasoitusmassa. Tarkista, että lattia on suorassa ennen kuin aloitatte, niin tasoituksen lopputulos on parempi.

Näettekö ehkä lattianiskat siellä, missä vaatekaappi oli?
Kiitos taas! Ok kuulostaa kuitenkin kätevältä! Ei valitettavasti sielläkin on lastulevyjä, joten niskat eivät näy 😬

Jos keikutte/hyppäätte varovasti lattialla, sen ei pitäisi notkua paljon, kokeilkaa

• Tykkään
Snyggingen
  • Laddar…
Jos keinut/pomppaat varovasti lattialla, sen ei pitäisi joustaa paljon, kokeile
Minun mielestäni se ei jousta yhtään! Tuntuu erittäin vakaalta ☺️

Laitan muutamia kuvia nykytilanteesta. Mietimme, että käyttäisimme tasoitemassaa lattiana sen sijaan, että laittaisimme laatat.

Kaksi kysymystä:
1. Voiko jollain tavalla tasoittaa portaat niin, että nekin olisivat "tasoitemassa" värisiä/tuntuisia?

2. Miten minun pitäisi ajatella lattialämmityksen kanssa? Onko seinä avattava tarkistusta varten vai voiko sen välttää? Voinko asentaa lattialämmityksen ennen kuin soitan sähköasentajalle kytkentää varten?

• Portaat remontoitavana, osittain peitetty muovilla, ympärillä työkaluja ja muistiinpanovihko. Pohdimme flytspackelin käyttöä lattiassa ja portaissa.
  • Huoneen lattia ilman lattialaattoja, lattialla työkalut, harja nojaa seinää vasten.
  • Huone remontoitavana, levytetty lattia ilman pinnoitetta. Puinen porras, työkalut ja ikkunasta näkyvä piha, ikkunan alla harja.
Tasoitusmassa ei ole tarkoitettu pintakerrokseksi, se murenee ja kuluu nopeasti. Ehkä portaisiin voi asentaa klinkkeriäkin, kiinnitä kipsilevy ennen jos siltä. Tarkista, miten sähköasentaja haluaa asennuksen tehtävän, hyväksyykö hän edes, että asetatte silmukan itse.

• Tykkään
Snyggingen
  • Laddar…
Pitää olla raakapohjuste lattialevyillä, sitten aseta vahvike ja pyydä sähkömies asentamaan kaapelit niihin, sitten tasoite 10mm kaapelin päälle hyvän lämmönjakautumisen vuoksi, harvoin sähkömies antaa kenenkään yksityishenkilön asentaa kaapelin itse jos et tiedä mitä teet, sitten kaapeli on mitattava ennen ja jälkeen.

Kiitos tiedoista! Sitten taidamme päätyä laittamaan klinkkereitä mutta jättää lattialämmityksen väliin 👍

Onhan varmasti helpointa silloin laittaa lattiakipsi lastulevyjen ja portaan päälle, ja sitten klinkkerit sen päälle?

Sinun ei tarvitse golvgips jos alusta on vakaa, mutta minä asentaisin sen portaisiin.

Hei taas,

Phuu nyt olen asentanut lattialevyt koko hallissa + melkein koko portaassa. Jälkikäteen toivon, että olisin panostanut tasoitemassaa koko hallissa. No jaa..

Yläaskelman (jonka pitäisi olla samalla tasolla kuin pesutupa) tasoitin tasoitemassalla. Tämä ei tullut täysin tasaiseksi, vaan siinä on pari kuoppaa. Voiko sitä korjata jälkikäteen ilman että käyttää tasoitemassaa?

• Harmaa tasoite kallistetulla pinnalla, taustalla muovipeite, työkalu vasemmalla ja teippirulla oikealla, edessä puulattia.
  • Trappoja ja lattia, jossa on epäjohdonmukaisuuksia ja työkalut esillä. Vasen yläkulma näyttää kahden levyn nojaavan seinää vasten.
BirgitS
S Snyggingen sanoi:
Tämä ei mennyt täysin tasaisesti, vaan siellä on pari kuoppaa. Onko mahdollista korjata jälkeenpäin ilman tasoitemassaa?
Käsitasoitteella.

• Tykkään
Snyggingen
  • Laddar…
Käytin Casco husfix rapidia lattialevyn liimaamiseen. Olin hieman "trigger happy" sekoittaessani vispilällä, joten sitä roiskui hieman julkisivuun, perustusmuuriin ja ajotielle (katukiviin)…
Hemmetti miten tiukassa se on! Onko olemassa jotain hyvää ainetta, jolla tämän voi liuottaa, vai miten saan sen parhaiten pois?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.