3 050 lukukertaa ·
15 vastausta
3k lukukertaa
15 vastausta
Kuinka vetää verkkokaapelia sisäseinän läpi?
Sivu 1 / 2
Minulla on kuitupistorasia makuuhuoneessa ja haluan vetää verkkokaapelin tästä huoneesta ulos avoimeen tilaan huoneen ulkopuolelle (kattoon asennettavalle accesspunktille).
Tarvitsen siis kaapelin läpiviennin makuuhuoneen seinän läpi ulos päämäärään, mikä tarkoittaa, että kaapelin täytyy kulkea seinän läpi. En ole tehnyt tätä ennen, mutta ajattelen, että voisin ratkaista sen itse. Reiän pitäisi siis kulkea vain muutaman senttimetrin sisäseinän läpi, ei seinän sisällä tai vastaavaa.
Otan kiitollisena vastaan ehdotuksia siitä, miten tämä tehdään parhaiten, jotta siitä tulee mahdollisimman siisti ja huomaamaton, olen erityisesti epävarma itse seinän läpi vedettävästä osuudesta.
Ajatukseni tällä hetkellä:
Porata reikä suoraan seinän läpi, hieman sisäkaton alle.
Sahata pala VP-putkea, joka on seinän paksuinen (ja halkaisijaltaan poratun reiän kokoinen)
Kaapeli kulkee reiän/VP-putken läpi ja ulos toisella puolella sisäkattoon
Onko mitään fiksua tapaa tehdä tämä mahdollisimman siististi? Tai aivan toisenlainen ratkaisu, joka voisi toimia?
Tarvitsen siis kaapelin läpiviennin makuuhuoneen seinän läpi ulos päämäärään, mikä tarkoittaa, että kaapelin täytyy kulkea seinän läpi. En ole tehnyt tätä ennen, mutta ajattelen, että voisin ratkaista sen itse. Reiän pitäisi siis kulkea vain muutaman senttimetrin sisäseinän läpi, ei seinän sisällä tai vastaavaa.
Otan kiitollisena vastaan ehdotuksia siitä, miten tämä tehdään parhaiten, jotta siitä tulee mahdollisimman siisti ja huomaamaton, olen erityisesti epävarma itse seinän läpi vedettävästä osuudesta.
Ajatukseni tällä hetkellä:
Porata reikä suoraan seinän läpi, hieman sisäkaton alle.
Sahata pala VP-putkea, joka on seinän paksuinen (ja halkaisijaltaan poratun reiän kokoinen)
Kaapeli kulkee reiän/VP-putken läpi ja ulos toisella puolella sisäkattoon
Onko mitään fiksua tapaa tehdä tämä mahdollisimman siististi? Tai aivan toisenlainen ratkaisu, joka voisi toimia?
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
· Limhamn
· 1 961 viestiä
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
- Limhamn
- 1 961 viestiä
Pojallani hyödynsin vanhoja TV- ja telepistorasioita verkkokaapelin vetämiseen, ja se toimi todella hyvin.pauliewalnuts sanoi:
Minulla on kuitupistorasia makuuhuoneessa, ja haluan vetää verkkokaapelin tästä huoneesta avoimelle alueelle huoneen ulkopuolelle (kattoon asennettavaa tukiasemaa varten).
Tarvitsen siis kaapelin seinän läpi makuuhuoneesta ulos, mikä tarkoittaa, että kaapelin on mentävä seinän läpi. En ole tehnyt tätä aiemmin, mutta ajattelen, että sen pitäisi olla mahdollista tehdä itse. Reikä tulee siis vain muutama senttimetri läpi seinän eikä vedetä seinän sisälle tai vastaavaan.
Otetaan kiitollisena vastaan ehdotuksia, kuinka tämä tehdään parhaiten niin, että se on mahdollisimman siisti ja huomaamaton. Olen epätietoinen erityisesti siitä, kuinka kaapeli vedetään seinän läpi.
Nykyinen ajatukseni:
Poraa reikä suoraan seinän läpi, hieman katon alapuolelle.
Sahaa pala VP-putkea, joka on yhtä pitkä kuin seinän paksuus (ja halkaisija kuin porattu reikä).
Kaapeli kulkee reiän/VP-putken läpi ja ulos toiselle puolelle kattoon.
Onko mitään älykästä tapaa tehdä tämä niin siististi kuin mahdollista? Vai kokonaan toinen ratkaisu, joka voisi toimia?
Huomasin, että kaikki kulki ullakon kautta, joten pystyin myös pääsemään eri huoneisiin katon kautta.
Silloin ei ollut näkyvää kaapelia olohuoneen tukiasemalle.
Mielestäni olet saanut hyviä vinkkejä.
Käytän yleensä hieman paksumpaa rautalankaa vetääkseni sen reiän läpi, teippaa verkkokaapeli kiinni ja sitten ujutan sen läpi.
Reiän tekemistä varten minulla on 8 mm pora, joka on 600 mm pitkä, se hoitaa suurimman osan.
Älä unohda asettaa verkkokaapelia sopivaan kaapelikanavaan, joita löytyy Julasta, Biltemasta ym., se näyttää paljon siistimmältä kuin irrallisen kaapelin kiinnittäminen.
Jos haluaa sen siistiksi/huomaamattomaksi, käytetään asennuskaapelia ja liitetään sitten toisella puolella. Silloin voi olla paljon pienempi reikä, joka on helpompi piilottaa. Mutta minä yleensä vain poraan hieman suuremman reiän.pauliewalnuts sanoi:
Verkkokaapelin pää (kontaktit, ehkä se sitä kutsutaan?) tekee reiästä hieman suuremman, jotta sen voi pujottaa läpi. Sitten haluaisin "peittää" reiän jollain tavalla, jotta ei jäisi väljää kaapelin ja reiän reunojen välille (jos reikä on esimerkiksi 14 mm ja kaapeli 8 mm, se jää "avoimeksi reiäksi"). Siitä idea VP-putken käyttöön.useless sanoi:
Tällä hetkellä en tunne olevani valmis kytkemään kaapelia, mutta ehkä se ei ole vaikeaa?S sjoelund sanoi:
Kiitos hyvistä vinkeistä, aion itse asiassa tarkistaa, voisiko katto olla minulle vaihtoehto.Hannuse sanoi:
Poikani luona käytin vanhoja TV- ja Tele-pistorasioita verkkokaapelin vetämiseen, se toimi erittäin hyvin.
Huomasin, että kaikki meni vinon kautta, joten pääsin myös eri huoneisiin katon kautta.
Silloin olohuoneessa olevaan tukiasemaan ei ollut näkyvää kaapelia.
Muuten mielestäni olet saanut hyviä vinkkejä.
Yleensä käytän hieman jäykempää rautalankaa reiän läpi vetämiseen, teippaan verkkokaapelin kiinni, ja pujotan sen sitten.
Rei´itykseen olen hankkinut 8 mm poranterän, joka on 600 mm pitkä, se hoitaa suurimman osan.
Älä unohda laittaa verkkokaapelia myös sopivaan kaapelikanavaan, niitä löytyy Julasta, Biltemasta yms., se on paljon siistimpi kuin kiinnittää irrallinen kaapeli.
Sitten tarvitset vielä isompia reikiä. Mutta jos et halua nähdä vähän tyhjää tilaa ympärillä, voit toki kitata. Johto pysyy kuitenkin paikoillaan, kun olet kerran asentanut sen?pauliewalnuts sanoi:
Se ei ole kovin vaikeaa, mutta asennuskaapelia on vähän hankalampi vetää kauniisti pitkin seinän/katon reunoja, koska se on jäykkä eikä saa taittua 90 astetta (eikä saa tavallinen kaapelikaan, mutta tämä korostuu asennuskaapelin kanssa). Huomaa kuitenkin, että liitin on usein hieman isompi kuin valmiit patch-kaapelit, joita voi ostaa, ja se ei ehkä mahdu kaikkiin laitteisiin.pauliewalnuts sanoi:
Pistokkeen voi laittaa jos haluaa huomaamattoman vedon seinän läpi. Minun tapauksessani kamera on toisella puolella seinää suoraan siinä, missä kaapeli menee läpi. Pistorasia on kätevämpi, koska johdon voi irrottaa jne. Mutta se vie myös hieman tilaa.useless sanoi:
Osta pyöröpuikko, jonka halkaisija on sama kuin reiän (tee reikä niin, että se sopii puikkoon) ja tee siihen ura, joka vastaa itse kaapelia ja mahdollisesti kahta tiivistelistaa. Vedä kaapeli liittimen kanssa läpi, vedä kaapeli listojen välistä ja paina pistokkeeseen reikään. Maalaa jne. ennen asennusta. Kun kaapeli menee rikki, paina pistoke ulos toisesta huoneesta ja vaihda vain kaapeli.
Voit asentaa pyöröpuikkoon peitekannen/valekannen, mutta arvaan, että teet reiän hieman piiloon.
Voit asentaa pyöröpuikkoon peitekannen/valekannen, mutta arvaan, että teet reiän hieman piiloon.