Hei,

olen parhaillaan täysremontoimassa sisäänkäynnin portaita. Jonkinlainen rakenne muuratuista kevytbetonilohkoista, mutta pinta-alueena tervapahvi. Tervapahvin päällä on käytetty hiekkaa ja betonia. Yllä on graniittilohkoja, jotka aion myöhemmin asettaa takaisin.

Kaksi nopeaa kysymystä.

Miten kiinnitän graniittilevyt portaisiin?
Ajattelin kahta vaihtoehtoa.
1 Muuraan lopun hienobetonilla ja asetan graniittikivet suoraan "kovettumattoman" hienobetonin päälle ja kiinnitän graniitin niin.

2 Muuraan lopun hienobetonilla ja annan sen kovettua. Sitten "liimaan" graniitin sopivalla kiviliimalla.

Mitä sanotte te muurauksen asiantuntijat? Uskon, että vaihtoehto 1 on paras ja helpoin, mutta kestääkö se 30 vuotta? Vaihtoehto 2 on vaikea, koska graniittilevyjen alaosa on epätasainen ja on vaikea saada ne makaamaan tasaisesti ja saada "reuna-reunaan".

Bonus-kysymys, voinko täyttää kolot valutetulla hiekalla ja valaa ohuen betonikerroksen päälle, sen sijaan että täyttäisin kolot betonilla?

Hyvät vastaukset ja näkökulmat auttaisivat minua paljon. Olisin erittäin kiitollinen. Tämä on ensimmäinen kerta, kun ryhdyn ulkoportaisiin.
(en saanut selkeää vastausta rakennustarvikeliikkeestä)

Liitän kuvia portaista ja graniittikivestä.

• Kuva vanhasta ulkoportaasta, jossa on irtonaisia graniittilaattoja ja näkyvää betonia. Rakenteessa on kulumia ja säröjä.
  • Graniittilaattoja asetettuna puiselle lavalle portaiden edessä ulkotilassa, odottavat kiinnitystä uudelleen.
T Tuff-Emil sanoi:
Hei,

olen täydessä remontissa eteisportaan kanssa. Jonkinlainen rakenne muuratuista kevytbetonilohkoista mutta pinnassa on tervapaperintapainen pinta. Tervapaperin päällä on käytetty hiekkaa ja betonia. Ylhäällä on graniittilohkoja, jotka aion laittaa takaisin aikanaan.

Kaksi nopeaa kysymystä.

Miten kiinnitän graniittilevyt portaisiin?
Ajattelen kahta vaihtoehtoa.
1 Muuraa viimeinen kerros hienobetonia ja laita graniittikivet suoraan "kovettumattoman" hienobetoniin ja kiinnitä graniitti siten.

2 Muuraa viimeinen kerros hienobetonia ja anna sen kovettua. Sitten "liimaa" graniitti sopivalla kiviliimalla.

Mitä mieltä olette muurausasiantuntijoina. Uskon, että vaihtoehto 1 on paras ja helpoin, mutta kestääkö se 30 vuotta? Vaihtoehto 2 on vaikeaa, koska graniittilevyt ovat epätasaisia alapuolelta ja on vaikeaa saada ne tasaisesti ja "reuna-reunaan".

Bonuskyssäri, voinko täyttää aukot valamalla hiekkaa ja valaa ohuen betonikerroksen päälle, sen sijaan, että täyttäisin aukot betonilla?

Hyvät vastaukset ja näkemykset auttaisivat minua paljon. Olisin erittäin kiitollinen. Tämä on ensimmäinen kerta, kun käsittelen ulkoportaita.
(en saanut mitään selkeää vastausta rautakaupasta)

Liitän kuvia portaista ja graniittikivistä
Vastaan itselleni 😉

Kysyin kolmesta eri rautakaupasta, googlasin (ja viime aikoina löysin oman kysymykseni ja kuvat tältä foorumilta) ja oli pakko aloittaa, jotta se valmistuisi joskus.

Sekoittelin vähän kosteampaa hienobetonia, kostutin graniittikivet ennen kuin minä ja vaimoni laitetaan ne suoraan hienobetoniin. Sitten "surffasimme" ja hyppäsimme kivien päällä niin, että ne asettuivat melko hyvin oikealla kallistuksella ja asennolla portaille.

Katsotaan kuinka kauan graniittikivet pysyvät paikallaan. Toivottavasti 50 vuotta lisää.
Saumat ajattelin täyttää "Joustavalla kovasaumalla - Rikkakasvien estävä ja kovettuva saumahiekka". Toivottavasti se toimii.
Mikä on vaihtoehto? Hienobetoni?

Jos portaat ovat jo alkaneet rappeutua ensi kesänä, kirjoitan täällä. Sitten on olemassa vastaus 😂

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.