Olen repinyt pois treetexin paneeliseinistä. Ajattelin laittaa niihin nyt remonttikipsiä. Paneeliseinät eivät ole täysin sileät. Toimiiko tämä? Näytti hyvältä silmämääräisesti ennen treetexin kanssa, mutta kuten sanottu, se on "kumpuileva" seinä. Pitkän vesivaa'an kanssa jää paikoin 3-4 mm rakoja. Ajatuksena oli ruuvata uudet levyt kiinni.

pitäisi tulla tasaisemmaksi 13 mm kipsillä, jos vältät ruuvaamista koloihin

Kiitos!

Ongelmana 13mm on se, että tarvitsen jokaisen millimetrin tilaa, ja siksi haluaisin käyttää 6mm. Kuulostaa siltä, että voin kokeilla seinää 6mm:llä. Jos se ei onnistu, voinhan purkaa ja laittaa 13mm. Oikeastaan kyseessä on vain yksi seinä, jolla on merkitystä. Muut seinät tulevat olemaan lähes kokonaan korkeat kaapit, joten niitä ei edes näy. Seinällä, jolla se tulee näkymään, 6mm on edullinen, koska siinä oli aiemmin treetex, ja 6mm sopii paremmin ikkunoihin.

N Nizztos sanoi:
Ajatus oli ruuvata kiinni uudet levyt.
On varmaan helpompaa saada se tasaiseksi, jos liimaat sen sijaan että ruuvaat.
Sättlim (PL400?) niihin kohtiin alustassa, jotka ovat "korkeimmat" ja tietysti reunoilla.
Paina sitten levy paikalleen ja varmista, että puristat sen paikalleen koko alueella.

Niin me teimme WC/suihku/pesutiloissa kesämökillä, ja siitä tuli todella hyvä :)

Eikö olekin helppoa, että asiat menevät pieleen, kun liimaa? Esimerkiksi, että käyttää liikaa tai liian vähän liimaa tai laittaa sen väärään paikkaan? Tuntuu siltä, että liimaaminen on oma taitolajinsa, jota ei ehkä hallitse samalla tavalla kuin ruuvien kiertämistä. Vai liioittelenko ongelmaa?

N Nizztos sanoi:
Tuntuu kuin liimaaminen olisi oma taiteenlajinsa, jota ei ehkä hallitse samalla tavalla kuin monien ruuvien kiinnittämistä. Tai liioittelenko ongelmaa?
Luulen, että asia on itse asiassa päinvastoin, liimaaminen on helpompaa!
Jos ruuvaat "väärään" paikkaan, teet epätasaisuuden pysyväksi.
Jos liimaat ja painat kipsilevyn kiinni esim. laudan tai vesivaa'an avulla,
se pysyy tasaisena ja sileänä.

• Tykkään
ToRy
  • Laddar…
Ok, täytyy harkita sitä. On ehkä oikea suunta eteenpäin. Kuten sanottu, pitäisi voida kokeilla yhdellä seinällä nähdäkseen, miltä se näyttää. Voi valita vaikka seinän, jossa se ei näy niin paljon.

Ilman että olen koskaan kiinnittänyt kipsilevyä liimalla, sanoo looginen ajatteluni, että KoW on oikeilla jäljillä. Olisi jopa eduksi löytää seinän "notkot" ja levittää niihin enemmän liimaklönttejä. Sillä tavalla klöntit kovetuttuaan varmistavat, ettei kipsilevy pullistu, jos siitä syystä tai toisesta painettaisiin. Kun asetat kipsilevyn paikoilleen ja painat kevyesti koko levyn yli esimerkiksi pitkällä vatupassilla tai suoralla laudalla, puristat kaikki liimaklöntit ja -nauhat tasaisesti, ja levy pysyy tasaisena. Luulen... :rofl: Ei ole aavistustakaan kuinka pitkä kovettumisaika sellaisella liimalla on, mutta ehkä levyn pitäisi olla (sopivassa) jännityksessä sen ajan...?

• Tykkään
KnockOnWood
  • Laddar…
Minä olin myös liimannut. Mutta PL600:lla sen sijaan.

Ehkä voi ruuvata muutamia tukirakenteita levyn yli sillä välin. Sen pitäisi tehdä siitä tasainen samalla kun se pitää levyn paikoillaan, kunnes liima on kuivunut.

N Nizztos sanoi:
Pitäisi tehdä se tasaiseksi samalla kun pitää levyn kiinni kunnes liima on asettunut
Se ei luultavasti ole tarpeen. Liima tarttuu heti, ja kipsilevy on itsessään tasainen.

Se toimii yleensä hyvin rgips kanssa. Vanhoissa taloissa suosin sitä, sillä se seuraa paremmin seinää ja näyttää vähemmän keinotekoiselta (sairaalloisen suora kun mikään muu ei ole suoraa). Lisäksi kaiku on vähäisempi. Mutta jos haluaa sen täysin suoraksi, valitsisin tjockgips.

On olemassa erityistä liimaa, jolla voi liimata levyjä seinään. En kuitenkaan muista juuri nyt, mitä se kutsutaan.

Olen ruuvannut 6 mm kipsilevyä raakaponttilautaan kahdessa huoneessa. Seinät maalattiin sitten ja ovat pysyneet hyvässä kunnossa noin 15 vuotta tähän mennessä. Ei lommoja.
Jos liimaa käytetään, ei ole hauskaa sille, joka tulevaisuudessa tarvitsee irrottaa kipsilevyn.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.