Hei kaikki,

Minulla on projekti meneillään, jossa aion purkaa osia keittokomeron ja huoneen välisestä seinästä, jotta yksiöni tuntuisi hieman ilmavammalta. Samalla aion vaihtaa keittiön. Kuvassa on seinä oikealla. Kun rappaus poistetaan, siellä on kevytbetonia (todennäköisesti sinibetonia, mutta ei voimakkaasti säteilevää ottaen huomioon kohtuulliset mitatut radonpitoisuudet). Talo on vuodelta 1933.

Olen saanut todistuksen rakennusinsinööriltä, että seinä ei ole kantava ja odotan lupaa yhdistykseltä. Todistuksen mukaan purkusuunta tulisi olla oviaukosta toiseen seinään päin.

Sain tarjouksen noin 15 000 kr seinän purkamisesta, 18 000 kr mukaan lukien big bag -poiskuljetus.

Minua houkuttelee purkaa seinä itse, mielellään kevytbetonisahalla, sillä ajattelen, että näin pölyäisi vähiten (vaikka työ varmasti onkin raskasta). Ajattelin mahdollisesti vuokrata pölyä erottelevan ammattipölynimurin, jotta joku voi seistä huoneessa sahaamisen aikana (maksaa noin 300 kr/päivä).

Miten te olisitte tehneet? Onko parempi käyttää tigersahaa? Vai voiko seinän ehkä poistaa kenties A4-kokoisina paloina käsin, kuten ajattelen? Minulla ei ole kiirettä.

/Oscar

• Pohjapiirros huoneistosta, jossa on merkitty purettava seinä keittiön ja olohuoneen välillä punaisella. Seinän kohdalle jää 20 cm katossa.
  • Lähikuva muurista, jossa rapattu pinta on poistettu ja paljastunut kevytbetoni. Taustalla näkyy mahdollisesti mustia betoniraitoja.
  • Pieni keittiönurkkaus, jossa valkoinen kaappi, liesi, liesituuletin ja kasvi metalliruukussa tasolla. Edessä astianpesukone.
Tiikerisaha ja pölynimuri ovat suhteellisen pölyttömiä, mutta ota isompia paloja kuin A4 vähentääksesi sahaamista. Ota niin painavaa kuin jaksat kantaa.

• Tykkään
Funshine ja 3 muuta
  • Laddar…
Stefan N Stefan N sanoi:
Tigersåg och dammsugare är aika pölyttömiä, mutta ota suurempia paloja kuin A4 minimoidaksesi sahauksen. Ota niin raskaita kuin jaksat kantaa.
Joten siitä ei ole suoraa hyötyä, jos käsisahaisit kevytbetonisahalla?

• Tykkään
Stugrenoverare
  • Laddar…
Det finns byggfläktar med filterduk att hyra som effektivt tar bort damm i luften. Men den behöver vara 1-fas i den lägenheten väl?
Annars en svag vatten dimma sprutas på väggen den binder dammet som sedan kan sugas upp med våt dammsugare.

Bilden nedan är resultat av "Tjocka Berta" = 8 kg slägga!

Rikkoontunut seinä käytävällä, mies maskissa ja suojahanskoissa pitää sorkkarautaa. Lattialla on kasa tiiliä ja laastinpaloja.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
oscar_uppsala
  • Laddar…
L Leif i Skåne sanoi:
On olemassa rakennuslämmitin, jossa on suodatinkangas ja joka vuokrataan tehokkaasti poistamaan pölyä ilmasta. Mutta sen tarvitsee olla 1-vaiheinen siinä asunnossa, eikö niin?
Muussa tapauksessa heikko ves sumu sumutetaan seinään ja se sitoo pölyn, joka voidaan imeä ylös märkäimurilla.
Ajattelin vuokrata tällaisen: https://donforperson.se/produkter/ovriga-verktyg/stoftavskiljare-dustcontrol-dc2900 vaihtoehtoisesti tällaisen: https://donforperson.se/produkter/ovriga-verktyg/festool-dammsugare-ctl-26-ac.

Sitten riittääkö tämä työkaluna: https://donforperson.se/produkter/kapverktyg/hilti-tigersag-wsr-22-a ?

Suuret kiitokset kaikille vastauksista!

oscar_uppsala oscar_uppsala sanoi:
Joten ei saa suoraa etua, jos käyttäisi käsisahaa helposti betonisahalla?
Riippumatta siitä, mitä sahaa käytät, rappaus ulkopuolella tekee sahasta tylsän.

Lekä ja/tai poravasara leveällä litteällä talttaterällä olen käyttänyt hyvällä tuloksella.

• Tykkään
Leif i Skåne ja 1 muu
  • Laddar…
Tiikerisaha voi ehdottomasti toimia hienosti, mutta silloin sinun on käytettävä suurempaa mallia kuin WSR 22A. Sanoisin ennemminkin, että WSR 1400 on sopivampi valinta, tosin se on johdollinen, mutta siinä on huomattavasti enemmän tehoa ja se on yksinkertaisesti paremmin tarkoitukseen rakennettu :) se on kokemukseni mukaan reikäporaajien valinta tiikerisahoista :)

• Tykkään
oscar_uppsala
  • Laddar…
R
Onko olemassa erityisiä teriä tiikerisahalle, joilla voi sahata lecaharkkoja ja kevytbetonia, vaikuttavat isot hampaat, osta 2 kpl kerralla, ne kestävät hyvin. Ne eivät tuota paljoa pölyä.

• Tykkään
oscar_uppsala
  • Laddar…
Luulen, että vaikeinta on saada 20 cm pysymään katosta. Luulisin, että sinun täytyy laittaa jonkinlainen palkki sinne.

• Tykkään
Deathtrip2000 ja 1 muu
  • Laddar…
Voin lisätä, että suurille Hilti-tiikerisahoille on olemassa erityisiä vastatukia pölynimurin liitännällä. Joten voit liittää karkean pölynimurin, joka takaa pölyn minimoinnin! (y)

Olen sahannut kevytbetoniseiniä tiikerisahalla, eikä siitä tule niin paljon pölyä. Voit ripustaa märkiä lakanoita työskentelyalueesi ympärille keräämään pölyä.

Terien osalta kevytbetoniin on helppo sahata, mutta raudoituksessa seinässä se on huomattavasti hitaampaa. Vinkki on vaihtaa vuorotellen suurihampaisilla terillä (kevytbetoni/leca) ja pienihampaisilla terillä (metalli).

Terveisin

• Tykkään
MBMB
  • Laddar…
Siitä vähästä mitä rapatun seinän takaa näkyy, mielestäni pinta on liian karkea ollakseen kevytbetonia, luulen enemmän, että se on kuonaa, älä sahaa niitä tiikerillä, pölyää hirvittävästi, mustaa pölyä, laasti levyjen välissä kuluttaa terät nopeasti. Ilman rappausta levyt ovat vain 7 cm paksuja, joten ne on parasta purkaa lekalla.

• Tykkään
cpalm
  • Laddar…
B b8q sanoi:
Luulen, että vaikeinta on saada 20 cm roikkumaan katosta. Sinun täytyy luultavasti laittaa jonkinlainen palkki, luulen minä.
Joo, uskon samaa. Ajattelin ehkä kiinnittää lankun palkiksi, ajattelen että se ehkä riittää. Pahimmassa tapauksessa poistan kokonaan katon.

Mikä on tarkoitus säästää 20cm? Eli, onko siihen jokin erityinen syy? :)

• Tykkään
Stugrenoverare ja 1 muu
  • Laddar…
J Jarlsgård sanoi:
Mikä on tarkoitus säästää 20cm? Eli, onko siihen jokin erityinen syy? :)
Aluksi ajattelin laittaa kiiltävämmän värin keittiöön ja sitten ajattelin, että se ehkä tuntuisi luonnollisemmalta pienellä rajauksella valaistuksen vuoksi, mutta alan miettiä sen jättämistä pois.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.