5 471 lukukertaa ·
19 vastausta
5k lukukertaa
19 vastausta
Kuinka parhaiten tukkia kellari-ikkuna?
Hei!
Meillä on pieni ikkuna kellarissa, joka on rikki. Sitä ei saa kokonaan kiinni, joten talvella vuotaa sisään kylmää ilmaa.
Nyt olen tekemässä panostusta kellarin ilmanvaihtoon ja sain idean lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Ajattelin laittaa ikkunan umpeen ja sen jälkeen asentaa PAX-tuuletin kylmäsuojaus-ominaisuudella. Sitten toivottavasti saadaan vähän lämpimämpää ja vältän tekemästä uutta reikää julkisivuun tuulettimen asentamiseksi.
Kysymys on: miten te tekisitte sen nopeasti ja kätevästi? Kellarissa on ollut joitakin kosteusongelmia, haluan tehdä oikein, etten aiheuta lisää ongelmia. Mitä mieltä olette eristyksestä, ilmanvaihtoputken läpiviennistä, jne.?
Arviolta ikkuna on noin 70*50 cm.
Ystävällisin terveisin
Meillä on pieni ikkuna kellarissa, joka on rikki. Sitä ei saa kokonaan kiinni, joten talvella vuotaa sisään kylmää ilmaa.
Nyt olen tekemässä panostusta kellarin ilmanvaihtoon ja sain idean lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Ajattelin laittaa ikkunan umpeen ja sen jälkeen asentaa PAX-tuuletin kylmäsuojaus-ominaisuudella. Sitten toivottavasti saadaan vähän lämpimämpää ja vältän tekemästä uutta reikää julkisivuun tuulettimen asentamiseksi.
Kysymys on: miten te tekisitte sen nopeasti ja kätevästi? Kellarissa on ollut joitakin kosteusongelmia, haluan tehdä oikein, etten aiheuta lisää ongelmia. Mitä mieltä olette eristyksestä, ilmanvaihtoputken läpiviennistä, jne.?
Arviolta ikkuna on noin 70*50 cm.
Ystävällisin terveisin
EPS:n puhdistus on vähän niin ja näin. Silloin kova mineraalivillalevy verkotettuna ja paksu rappaus on parempi vaihtoehto.
Seinä on niin paksu (30cm+?), että voisi harkita muurausta esim. 9cm lohkolla ja pitää yksi kerros lohkoa, välissä eristetty tila ja sitten toinen lohko toisella puolella. Silloin on helppo saada rappaus kummallekin puolelle. Ja silloin voi käyttää EPS:ää, jos haluaa.
Mutta tuon ikkunan olisin korjannut tai vaihtanut. Kunnon valaistus kellarissa on mukavaa. Me laitoimme PVC-ikkunat juuri kellariin, koska vanhat päästivät niin paljon lämpöä ulos (olivat täysin loppu).
Seinä on niin paksu (30cm+?), että voisi harkita muurausta esim. 9cm lohkolla ja pitää yksi kerros lohkoa, välissä eristetty tila ja sitten toinen lohko toisella puolella. Silloin on helppo saada rappaus kummallekin puolelle. Ja silloin voi käyttää EPS:ää, jos haluaa.
Mutta tuon ikkunan olisin korjannut tai vaihtanut. Kunnon valaistus kellarissa on mukavaa. Me laitoimme PVC-ikkunat juuri kellariin, koska vanhat päästivät niin paljon lämpöä ulos (olivat täysin loppu).
Jaa mutta sehän oli fiksua, olin jämähtänyt siihen, että käyttäisin puuta. Paljon hienompaa rappauksen kanssa juu.mexitegel sanoi:
Miten leca-harkko leikataan, mitä työkalua käyttäisi? Kulmahiomakone?
Kiitos vinkeistä eristyksen ja rappauksen suhteen.B BSOD sanoi:Polystyreenilevyjen putsaus on hieman kyseenalaista. Tällöin kovaa kivivillalevyä verkotettuna ja paksusti rapattuna olisi parempi vaihtoehto.
Seinä on niin paksu (30 cm+?), että voi harkita muuraamista esimerkiksi 9 cm:n harkoilla ja pitää yksi harkkokerros, keskellä ontelo, joka eristetään ja sitten toinen harkkokerros toisella puolella. Tällöin on helppo rapata molemmat puolet. Ja sitten voi käyttää polystyreenia, jos haluaa.
Mutta tuo ikkuna olisin korjannut tai vaihtanut. Kunnon valaistus kellarissa on mukavaa. Me asensimme juuri kellariin PVC-ikkunat, koska vanhat vuotivat niin paljon lämpöä (olivat aivan lopussa).
Uuden ikkunan osalta:
Kyllä, olet ehkä oikeassa siinä... voi tuntua klaustrofobiselta ilman ikkunaa. Olin kuitenkin houkuteltu siitä, koska silloin voisin asentaa tuulettimen ilman, että tarvitsisi tehdä uutta reikää julkisivuun.
Hyvin paksut betoniseinät, kuten sanoit, tuntuu hankalalta tehdä reikä, ja lisäksi en tiedä paljoakaan siitä, miten uusi reikä vaikuttaisi kantavuuteen? Ei vaarallista vai?
Tai tigersaha, jos sellainen on.
https://www.bauhaus.se/tigersagsbla...Kpf2GeKW1wQt8tr-mzU4D68rxX0CJ7fhoC1nQQAvD_BwE
https://www.bauhaus.se/tigersagsbla...Kpf2GeKW1wQt8tr-mzU4D68rxX0CJ7fhoC1nQQAvD_BwE
Onko se betoniharkko?
Spontaaneista vaikea uskoa, että kantavuusongelmia tulisi, jos asentaa 100 mm reiän, mutta en ole rakennesuunnittelija.
Meillä on suunnilleen sama. Olen porannut reikiä savupiipulle, kulverttiin ja viemäriin tällaisen seinän läpi. Aika työlästä. Joko käytetään timanttiporakruunua, jolla on oikea halkaisija. Nämä ovat melko kalliita (voisi ehkä vuokrata?) tai sitten porataan ympyrä pienemmällä betoniporalla ja hakataan sisältö pois lekalla ja siistitään lopuksi, jotta saadaan oikea viimeistely.
Voihan laittaa hieman pienemmän ikkunan, jotta mahtuu tuuletin ikkunan viereen tai yläpuolelle, jos sitä vaihdetaan.
Spontaaneista vaikea uskoa, että kantavuusongelmia tulisi, jos asentaa 100 mm reiän, mutta en ole rakennesuunnittelija.
Meillä on suunnilleen sama. Olen porannut reikiä savupiipulle, kulverttiin ja viemäriin tällaisen seinän läpi. Aika työlästä. Joko käytetään timanttiporakruunua, jolla on oikea halkaisija. Nämä ovat melko kalliita (voisi ehkä vuokrata?) tai sitten porataan ympyrä pienemmällä betoniporalla ja hakataan sisältö pois lekalla ja siistitään lopuksi, jotta saadaan oikea viimeistely.
Voihan laittaa hieman pienemmän ikkunan, jotta mahtuu tuuletin ikkunan viereen tai yläpuolelle, jos sitä vaihdetaan.
Kannattaa ehkä miettiä vielä kerran ennen kuin peität ikkunan.L longtimelurker sanoi:Kiitos vinkeistä eristyksen ja puhdistuksen suhteen.
Koskien uutta ikkunaa tai ei:
Kyllä, saatat olla oikeassa siinä... ehkä se tuntuu klaustrofobiselta ilman ikkunaa. Olin kuitenkin houkuteltu siitä, koska voisin saada tuulettimen ilman, että minun tarvitsee tehdä uutta reikää julkisivuun.
Todella paksut betoniseinät, kuten sanoit, tuntuu vaivalloiselta tehdä reikä, lisäksi en tiedä paljon siitä, miten uusi reikä vaikuttaa kantavuuteen? Ei vaaraa tai?
Voitko muuten ostaa pienemmän ikkunan? Varmaan on vieläkin lasimestareita, jotka tekevät ikkunoita mittojen mukaan. Niin että saisit tilaa tuulettimelle ikkunan yläpuolelle ajattelen, mutta samalla saisit sisään valoa.
Toinen kysymys kuitenkin, miten saat ilmaa kellariin nykyään? Minulla on tällä hetkellä kaksi pax-tuulettajaa, jotka yrittävät puhaltaa ilmaa ulos kylpyhuoneesta sekä pesutuvasta, mutta kun muita tuloilmaventtiileitä puuttuu, ne tekevät melko paljon vastatuulessa, sillä niihin imeytyy ilmaa sen sijaan kun LLVP lämmittää ilmaa ja lämmin ilma nousee luonnollisesti yläkertaan.
Joten jos sinulla ei ole jo useampia muita tuloilmaventtiileitä, ehkä ei haittaa, että ikkuna vuotaa ilmaa, ehkä se on lämmönlähde, joka sinun pitäisi olla sen sijaan?
Toinen kysymys kuitenkin, miten saat ilmaa kellariin nykyään? Minulla on tällä hetkellä kaksi pax-tuulettajaa, jotka yrittävät puhaltaa ilmaa ulos kylpyhuoneesta sekä pesutuvasta, mutta kun muita tuloilmaventtiileitä puuttuu, ne tekevät melko paljon vastatuulessa, sillä niihin imeytyy ilmaa sen sijaan kun LLVP lämmittää ilmaa ja lämmin ilma nousee luonnollisesti yläkertaan.
Joten jos sinulla ei ole jo useampia muita tuloilmaventtiileitä, ehkä ei haittaa, että ikkuna vuotaa ilmaa, ehkä se on lämmönlähde, joka sinun pitäisi olla sen sijaan?
Rakennusveteraani
· 2 675 viestiä
Olen poistanut ikkunat yhdessä vanhoista taloistani, koska ne joutuivat trall lattian alle.
Korvasin ne lasitiilillä.
Vältyn katsomasta trall lattian alle, mutta samalla se päästää sisään hieman valoa ulkopuolelta, jotta ei tule pimeää.
Korvasin ne lasitiilillä.
Vältyn katsomasta trall lattian alle, mutta samalla se päästää sisään hieman valoa ulkopuolelta, jotta ei tule pimeää.
Jos et ehdottomasti halua ostaa pienempää ikkunaa mahdollisuudella asentaa Pax-fan yläpuolelle... niin äänestän myös lasitiiliä 19x19cm, jotka sopivat täydellisesti korvattavaksi pax-fan+peitelevyllä... ja/tai sekoitettuna 19x9cm, jos se sopii paremmin ikkunasyvennykseen 👍
tai voit tehdä kuten taloni edellinen omistaja teki, kiinnittää ikkunan karmiin niin, ettei sitä voi avata ollenkaan, tunkea sisään kaikenlaista styroksia, mieluiten ohuita levyjä, joita saa kun ostaa vaatekaapin tai jotain Ikeasta. Jos tilaa vielä on, täytä vähän mitä löydät, mattoja, sanomalehtiä, pahvia, vaahtomuovia jne. ja sitten isketään pala vaneria päälle kaiken peittämiseksi. Kesti hetken selvittää, miksi minulla oli ikkuna kellarin seinässä, mutta ei ikkunaa sisällä huoneessa. Voisin suositella uuden ikkunan asentamista tai entisen kunnostamista ja asentamista tuuletusventtiilin, ja jos se todella tarvitaan, poraa paikalleen tuuletin. Mutta älä poista ikkunaa, se on arvokasta saada päivänvaloa kellariin.
Fiksu kompromissi! Sitä pitääkin kattella.T TypRätt sanoi:Etkö voisi muuten ostaa pienemmän ikkunan? Onhan vieläkin lasimestareita, jotka tekevät ikkunoita mittatilauksena. Ajattelen, että saat tilaa tuulettimelle ikkunan yläpuolelle, mutta samalla ikkunasta pääsee valoa sisään.
Toinen kysymys kuitenkin, miten saat ilmaa kellariin nykyään? Minulla on tänään kaksi pax-tuulettimia, jotka yrittävät puhaltaa ilmaa ulos kylpyhuoneesta sekä pyykkituvasta, mutta kun muualla ei ole tuloilman venttiilejä, niin ne toimivat oikeastaan vastatuuleen, koska niiden kautta imetään ilmaa sisälle, kun LLVP lämmittää ilmaa ja lämmin ilma nousee luonnollisesti yläkertaan.
Joten jos sinulla ei ole jo useita muita tuloilmaventtiilejä, ehkä sillä ei ole merkitystä, että ikkuna vuotaa ilmaa, ehkä se on lämmönlähde, joka sinun pitäisi sen sijaan olla?
Nyt mennään vähän yksityiskohtiin, mutta tämä on juuri kellarirapussa erillisessä pienessä tilassa. Ilma otetaan maanpinnalta, joka on aivan lähellä. Minulla on huono poistoilma maanpinnalla, joten ajattelin, että tästä voisi tulla win win -tilanne.
Lopuilla kellareilla on hyvä tuloilma ja poistoilma.
Kiitos! Sinä ja edellinen puhuja saitte minut muuttamaan mieltäni ikkunan sulkemisesta. Löydän toisen ratkaisun säilyttääkseni valon sisään ja parantaakseni ilmanvaihtoa. Takaisin piirustuspöydälle…I ikeo sanoi:eller så kan du göra som förra ägaren till mitt hus gjorde skruva fast fönstret i fönster karmen så att det inte går att öppna alls stoppa in all möjlig frigolit helst dom tunna skivorna som man får när man köper en garderob eller nåt på ikea, om det fortfarande finns plats fyll på med lite vad du kan hitta mattor tidningar kartong skummadrass etc och sen smacka på en bit plyfa för att täcka över allt.
Tog en stund att lista ut varför jag hade ett fönster på källarväggen men inget fönster inne i det rummet.
Kan rekomendera att montera dit ett nytt fönster eller renovera och montera dit en spaltventil och om det verkligen behövs borra dit en fläkt.
Men ta inte bort fönstret det är värt hur mycket som helst att ha dagsljus in i källaren