2 202 lukukertaa ·
17 vastausta
2k lukukertaa
17 vastausta
Kuinka paljon ontto puukoolinki kantaa sisäseinässä?
Olen asentamassa seinälle kiinnitettäviä kirjahyllyjä asuntooni ja huomasin jotain, mitä en ole aiemmin huomannut, onttoja ”puukoolauksia”.
Seinä on sisäseinä kipsilevyllä, jossa on ”koolaukset” 45 cm cc-etäisyydellä, mitattu koolausilmaisimella. Kun yritin kiinnittää hyllyn, pora meni hieman liian nopeasti sisään, ja aloin epäillä.
Tutkittuani seinää poraamalla erilaisilla kohdilla, näyttää siltä, että seinä koostuu 13 mm kipsilevystä, 19 mm puusta, 32 mm ontelosta ja sitten 19 mm puusta ja 13 mm kipsistä taas, katso piirustus niiden paikkojen osalta, joissa koolausilmaisin löytää puuta. Laitoin myös tarkastuskameran seinään, katso kuva nähdäksesi miltä ”koolauksen” yläosa näyttää, mikä vahvistaa, että kyseessä on jonkinlainen moniosainen rakenne.
En löydä internetistä mitään ontosta ”koolauksesta” sisäseinässä, onko tämä yleinen rakenne?
Nyt varsinaiseen kysymykseeni, miten kiinnitän seinälle ripustettavan hyllyn tähän?
- Onko edelleen järkevää ruuvata hylly kiinni ”koolauksiin”, vai pitäisikö minun kiinnittää se kipsiin molly-tulpalla?
- Molly-tulppa M6 kipsilevyssä kantaa 40 kg
- Kuinka paljon lyhyt puuruuvi kantaa 13 mm kipsissä ja 19 mm puussa?
- Kuinka paljon pitkä puuruuvi kantaa 13 mm kipsissä, 19 mm puussa, 32 mm ontelossa ja 19 mm puussa uudelleen? Eli 80 mm pitkällä ruuvilla.
Kiitollinen avusta, tuntuu hieman siltä, että olen ostanut fuskurakennuksen…
Seinä on sisäseinä kipsilevyllä, jossa on ”koolaukset” 45 cm cc-etäisyydellä, mitattu koolausilmaisimella. Kun yritin kiinnittää hyllyn, pora meni hieman liian nopeasti sisään, ja aloin epäillä.
Tutkittuani seinää poraamalla erilaisilla kohdilla, näyttää siltä, että seinä koostuu 13 mm kipsilevystä, 19 mm puusta, 32 mm ontelosta ja sitten 19 mm puusta ja 13 mm kipsistä taas, katso piirustus niiden paikkojen osalta, joissa koolausilmaisin löytää puuta. Laitoin myös tarkastuskameran seinään, katso kuva nähdäksesi miltä ”koolauksen” yläosa näyttää, mikä vahvistaa, että kyseessä on jonkinlainen moniosainen rakenne.
En löydä internetistä mitään ontosta ”koolauksesta” sisäseinässä, onko tämä yleinen rakenne?
Nyt varsinaiseen kysymykseeni, miten kiinnitän seinälle ripustettavan hyllyn tähän?
- Onko edelleen järkevää ruuvata hylly kiinni ”koolauksiin”, vai pitäisikö minun kiinnittää se kipsiin molly-tulpalla?
- Molly-tulppa M6 kipsilevyssä kantaa 40 kg
- Kuinka paljon lyhyt puuruuvi kantaa 13 mm kipsissä ja 19 mm puussa?
- Kuinka paljon pitkä puuruuvi kantaa 13 mm kipsissä, 19 mm puussa, 32 mm ontelossa ja 19 mm puussa uudelleen? Eli 80 mm pitkällä ruuvilla.
Kiitollinen avusta, tuntuu hieman siltä, että olen ostanut fuskurakennuksen…
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 7 955 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 7 955 viestiä
19mm puu, sillä voi ripustaa todella raskaita esineitä. Oletan, että se on råspont.
Käyttäisin ruuveja, jotka menevät 4-5 mm ensimmäisen puun läpi.
Jos kyseessä on elfasystem ns. bärlist, käyttäisin ruuveja, jotka ovat noin 2+13+19+4, eli noin 40mm. 5-6x40mm pyöreällä päällä. Olen asentanut melko paljon hyllyjä Spaxilla kipsiin ja 19mm råspont.
Käyttäisin ruuveja, jotka menevät 4-5 mm ensimmäisen puun läpi.
Jos kyseessä on elfasystem ns. bärlist, käyttäisin ruuveja, jotka ovat noin 2+13+19+4, eli noin 40mm. 5-6x40mm pyöreällä päällä. Olen asentanut melko paljon hyllyjä Spaxilla kipsiin ja 19mm råspont.
Viimeksi muokattu:
Kirjahyllyt ovat 80 cm leveitä ja kaksikerroksisia, joten 1,6 hyllymetriä kirjoja per hylly. Tavallinen mitta on, että 1 hyllymetri = 40 kg, joten 64 kg per hylly.
Ne roikkuvat kiskossa, jossa on vähintään kaksi kiinnityspistettä.
Kuinka paljon kantaa 19 mm puu+puuruuvi per kiinnityspiste? On erittäin helppo löytää lukuja mollypropeille, mutta paljon vaikeampi puu+puuruuvi.
Kuinka paljon kantaa 19 mm puu+puuruuvi per kiinnityspiste? On erittäin helppo löytää lukuja mollypropeille, mutta paljon vaikeampi puu+puuruuvi.
Onko syytä, miksi et suosittelisi kiinnittämään myös raakaponttiin toisella puolella? 80 mm ruuvilla.D Derbyboy sanoi:19mm puu sitten voit ripustaa erittäin raskaita esineitä. Oletan, että se on raakapontti.
Käyttäisin ruuvia, joka menee 4-5 mm läpi ensimmäisen puun.
Jos se on elfasysteemi, jossa on ns. kantolista, käyttäisin ruuvia, joka on noin 2+13+19+4, eli noin 40mm. 5-6x40mm kuperapäisellä. Olen asentanut paljon hyllyjä Spaxilla kipsiin ja 19mm raakaponttiin.
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 7 955 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 7 955 viestiä
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 7 955 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 7 955 viestiä
Sinun tapauksessasi se riippuu suurimmaksi osaksi ruuvista, enimmäkseen paksuudesta, eli 4, 4,5, 5 jne.R Rong sanoi:Kirjahyllyt ovat 80 cm leveitä ja kahdessa tasossa, joten 1,6 hyllymetriä kirjoja per hylly. Yleinen mitta on, että 1 hyllymetri = 40 kg, joten 64 kg per hylly.
Kuinka paljon 19 mm puu+puuruuvi kantaa per kiinnityspiste? On erittäin helppoa löytää lukemia molly-tulppaa varten, mutta paljon vaikeampaa puu+puuruuviin.
64 kg on erittäin vähän.
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 7 955 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 7 955 viestiä