16 396 lukukertaa ·
4 vastausta
16k lukukertaa
4 vastausta
Kuinka lähelle tonttini rajaa naapurini saa sijoittaa sakokaivonsa tai imeytysjärjestelmänsä?
Eräänä päivänä huomasin, että naapurillani, jolla on vanha koulu, on pelkkä viemäri ilman kaivoa ja vesi suotautuu suoraan maahan, ja kaikki tämä on tehty yli 70 vuotta sitten. Naapurin tontti viettää alaspäin kohti minun maata ja viemäri tulee esiin noin 10m päässä minun rajasta. Kuinka lähelle tontin rajaa saa laittaa suodatusjärjestelmän?
En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat "vain viemäröinti ilman kaivoa" ja "viemäri tulee esiin". Tarkoitatko, että putki on maassa siten, että jätevesi tulee esille? Silloin se ei varmasti ole sallittua, ja naapurisi on aika järjestää kunnollinen viemäröinti. Jos kunnan ympäristölautakunta saa tietää tästä, heidän on toimittava asian korjaamiseksi.
Mitä tulee imeytyskiinteisiin, ne voidaan perustaa lähelle tontinrajaa tai jopa sinun maallesi, jos sovitte siitä. Suositus on kuitenkin olla perustamatta imeytyskenttiä lähempänä kuin 4-5 m tontinrajalta. Tontinraja on kuitenkin vähemmän tärkeä kuin etäisyys esimerkiksi kaivoihin ja ojiin tai muihin kohteisiin, joita voi vaikuttaa haitallisesti jäteveden saastumisella tai koostumuksella.
Mitä tulee imeytyskiinteisiin, ne voidaan perustaa lähelle tontinrajaa tai jopa sinun maallesi, jos sovitte siitä. Suositus on kuitenkin olla perustamatta imeytyskenttiä lähempänä kuin 4-5 m tontinrajalta. Tontinraja on kuitenkin vähemmän tärkeä kuin etäisyys esimerkiksi kaivoihin ja ojiin tai muihin kohteisiin, joita voi vaikuttaa haitallisesti jäteveden saastumisella tai koostumuksella.
Hei!T timmerhus7358 sanoi:Eräänä päivänä huomasin, että naapurillani, jolla on vanha koulu, on ainoastaan viemäri ilman kaivoa ja vesi imeytyy suoraan maahan, ja kaikki on tehty yli 70 vuotta sitten. Naapurin tontti viettää kohti minun maata ja viemäri tulee maan pinnalle noin 10 metrin päässä minun rajasta. Kuinka lähelle tontin rajaa saa laittaa imeytysjärjestelmän?
Ymmärrän, että ei ehkä ole helppoa visualisoida tätä viemärirakennetta, mutta se on yksinkertaisesti viemäri, jossa on sementtiputki tiskivedelle ja vastaavalle, ja se on haudattu maahan ja tulee maan pinnalle noin 10 metrin päässä minun kiinteistön rajasta. En halua suodatusjärjestelmää minun maalle, jos voin välttää sen, ja naapurin kiinteistöllä on runsaasti tilaa. En edes tiedä, onko omistaja huomannut viemärin tilaa, koska hän on kesäasukas toisesta maasta. Mietin vain etäisyyttä kiinteistön rajasta rakennuksen pystyttämistä ajatellen. Ajatukseni on olla valmistautunut, kun asiaa on ajankohtaista käsitellä... Aion kannustaa naapuria järjestämään laillisen viemärin.
Onko se vain tiskivettä, niin ei ole niin vaarallista. Mutta oletan, että se on suihku, pesu jne., mutta ei wc.. Silloin naapurin pitäisi ehdottomasti asentaa harmaille vesille BDT-suodatusjärjestelmä saostussäiliöllä. Jos ette pääse sopimukseen, ottakaa yhteyttä kuntaan.
Jos se on myös wc:n jätevesiä, soittaisin heti kuntaan.
Jos se on myös wc:n jätevesiä, soittaisin heti kuntaan.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Får ej bygglov pga. för nära tomtgräns
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur nära får en skogsväg ligga tomtgränsen?
Juridik -
Hur nära tomtgränsen får man gräva ner en pool?
Pool -
Altan/trall under 60cm. Hur nära får man gå tomtgräns?
Altan & Uteplats -
Altan/trall under 60cm. Hur nära får man gå tomtgräns?
Altan & Uteplats