Hei.

Olen muuttanut taloon vuodelta 1890 ja aion remontoida yhden huoneen.

Seinissä on kerros tapettia ja niissä on halkeamia ja reikiä (koko huoneessa oli hyllyjä, jotka olemme poistaneet). Sähkökaapeli kulkee huoneen nurkassa, ja johto on tapetoitu, joten nurkka on pyöristetty 🤔. Minulla ei ole mitään esivalmistelutyötä vastaan eikä sitä vastaan, että seinät eivät ole täysin suoria jne., mutta tässä tapauksessa en edes tiedä, onko mahdollista saada seinät näyttämään edes hieman siisteiltä - siksi kysynkin:

Pitäisikö minun poistaa levy, joka on huoneessa, ja asentaa uudet levyt (esim. kipsilevy). Lähetän kuvan siitä, mitä tapetin alla näyttää olevan (sen voi nähdä alapäässä, koska lattia on poistettu), vai pitäisikö laittaa uudet levyt päälle (täytyykö silloin kiinnittää uudet koolaukset siihen, mikä on jo olemassa?). Mietin myös, mitä kipsilevyn vaihtoehtoja voisi käyttää (olen hieman herkistynyt huoneen akustiikalle ja kipsi on akustiikaltaan todella kova)? Vai antaisitko seinän olla, leikkaisit kaapelit ja laittaisit siihen jotain muuta (kuten remonttitapettia tai vastaavaa) saadaksesi sen siistiksi?

Neuvot olisivat erittäin arvostettuja!

• Halkaiseva repeämä vanhassa valkoisessa tapetissa, paljastaa alla olevan kerroksen.
  • Seinän kulma, jossa näkyy pyöreäksi tapetoitu sähkökaapeli ja seinäpistorasia, vanhoja tapettijäämiä ja pieniä halkeamia. Lattia osittain paljaana.
  • Kuvan alareunassa näkyy vanha, kulunut seinäpaneeli paljastettuna tapetin alta, jossa on puuta ja eristeitä näkyvissä. Yläreunassa putki.
  • Vanha valkoinen seinä, jossa on halkeamia ja ikkuna oikeassa reunassa. Seinässä on ilmeisesti tapettia yli vanhojen kaapeleiden.
BirgitS
Levy, joka sinulla on, on luultavasti Treetex-levy, joka oli suosittu muutama vuosikymmen 60-luvun tienoilla, koska se eristää hieman ja on helpompi saada sileäksi verrattuna todennäköisesti olevan kloasong-seinän kanssa (jos se ei ole hirsitalo).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Treetex
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/treetex-foerdelar-och-nackdelar.105500/
https://byggnadsvard.se/laga-tretex-och-tapet-som-slappt/

Jos vanhat talot ovat mielestäsi viehättäviä, koska niissä näkyy käsityö ja niillä on luonnetta kun taas nykyaikaiset talot ovat tylsiä tai jos haluaa omistautua rakennusten kunnostukselle, ei kannata asentaa kipsilevyjä. Myös näkyvä sähkönveto, sisäänmaalatut kaapelit jne. kuuluvat niin vanhoihin taloihin.

• Tykkään
Naiv entusiast
  • Laddar…
Hei! Kiitos vastauksesta ja tiedoista. Se kuulostaa Treetexiltä.
Haluaisin mieluiten välttää kipsilevyjen asentamista (tai mitään levyjä, jos vain mahdollista) ja käsitellä nykyistä seinää. Mutta täytyy sitten leikata tapettia saadakseni sähkökaapelin ulos huoneen nurkasta ja myös saadakseni Treetex-levyn halkeamat siisteiksi. Onko se mielestäsi mahdollista?
Voiko halkeamiin ja nurkkaan (kun kaapeli on poistettu) laittaa kipsiä ja sitten asentaa uusi remonttitapetti koko huoneeseen? Voisiko se toimia?

BirgitS
Jos vaihdat gipsa til spackle, niin se kuulostaa järkevältä. Ehkä täydentää tapettihöylällä, jos on päällekkäisiä tapetteja (vaikea nähdä).

Olin uusinut sähköt seinien sisällä myös vanhassa talossa. Jos aikoo kuitenkin aloittaa isomman remontin, on se sen arvoista, ettei tarvitse nähdä kaapeleita ja saa lisäksi maadoituksen.

BirgitS
pacman42 pacman42 sanoi:
Olen vetänyt sähköt uudelleen seinien sisällä myös vanhassa talossa. Jos aikoo kuitenkin tehdä suuremman remontin, se kannattaa, jotta välttyy näkemästä kaapeleita ja saa lisäksi maadoitetun.
Mutta maadoitetuista pistorasioista ei taida useinkaan olla hyötyä nykyään, kun on kaikki kaksoiseristetyt valaisimet ja laitteet. Vaihto voi aiheuttaa ongelmia, jos haluaa voida käyttää vanhaa valaistusta, joka on tehty eristettyyn ympäristöön.

Teemme täydellisen remontin useimmissa talon huoneissa. Viimeisin huone oli kunnossa kuten sinun. Talo on 1850-luvulta ja sen seinät ovat hirsi-masoniitti-tapettikerros. Juuri maalauksen suhteen otamme maalarit, koska arvioimme, että he tekevät sen sekä paremmin että nopeammin kuin me itse, emmekä jaksa tai jaksa ottaa myös sisähuoneita. He laittoivat massaa ja paperinauhoja niin kuin näin. Ehkä siellä oli myös vähän remonttitapettia, tiedän että he laittoivat sen toiseen huoneeseen joka tapauksessa.

Sitten naulaamme päälle uuden sähkön. Maadoitettu.

En välitä lainkaan siitä, että kaapelit näkyvät. Melkeinpä pidän siitä, koska se on vanha talo. Lisäksi on helpompi nähdä, mitä on olemassa. Kaapelit maalataan ja korjataan siististi, ja asennamme uudet posliiniset kulorasiat.

Joten tiedän, mitä olisin tehnyt sinun asemassasi.

• Tykkään
Erica R
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
Mutta maadoitettuja pistorasioita on harvoin hyötyä nykyään, kun on niin paljon kaksinkertaisesti eristettyjä lamppuja ja laitteita. Vaihto voi aiheuttaa joitain ongelmia, jos haluaa käyttää vanhaa lamppua, joka on suunniteltu eristetyyn ympäristöön.
Lamppuja, jotka vaativat maadoittamattoman, ei ole montaa. Ne voidaan (ja usein tulisi) muuttaa maadoitetuiksi joka tapauksessa.

Vanhat pistorasiat tulisi todennäköisesti vaihtaa joka tapauksessa. Samoin kaapelit joissakin tapauksissa, silloin on yhtä hyvä rakentaa uusi - mielestäni ainakin.

Mutta toisaalta minulla on kotona valtavasti senilfosoja (rot-dosor), koska olen asentanut paljon enemmän pistorasioita kuin alun perin oli. 80-luvun lopun talossa on aivan liian vähän pistorasioita! Entä sitten vielä vanhemmissa taloissa?

tensiden tensiden sanoi:
Teemme täysremonttia useimpiin huoneisiin talossa. Viimeisin huone oli kunnoltaan kuin sinun. Talo on peräisin 1850-luvulta ja seinät ovat hirsi-masoniitti-tapettikerroksia. Maalauksen osalta otamme maalarit, koska arvioimme, että he tekevät sen sekä paremmin että nopeammin kuin me itse ja meillä ei ole aikataulua tai voimia ottaa myös sisähuoneita. He käyttivät kittiä ja paperinauhoja mitä minä näin. Ehkä siellä oli vähän remonttitapettiakin, tiedän, että he laittoivat sitä ainakin yhteen toiseen huoneeseen.

Sitten naulaamme pintavetona uuden sähkön. Maadoitettu.

Minua ei mitenkään häiritse, että kaapelit näkyvät. Melkeinpä pidän siitä, koska se on vanha talo. Lisäksi on helpompi nähdä mitä siellä on. Kaapelit maalataan ja viimeistellään kauniisti ja käytämme uusia kulodosoja posliinista.

Joten tiedän mitä olisin tehnyt sinun asemassasi.
Kiitos kaikista neuvoista! Se alkaa kallistua siihen suuntaan, että tehdään vähän töitä niiden jo olemassa olevien seinien kanssa, käyttäen paperinauhoja, kittiä ym. Vähän erilaisia mielipiteitä kaapeleista täällä. Tässä tapauksessa se taitaa olla pintavetona ja näkyvillä (lähinnä siksi, että muu talo näyttää siltä). :)

• Tykkään
pacman42
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.