Piirros sisäseinän suunnitelmasta, noin 2,70 m leveä, jossa vihreä viiva seinän sijainti, punaiset X-kohdat kiinnityspisteitä metallikehikolle.
Aion asentaa sisäseinän ovella, noin 2,70 leveän (vihreä viiva). En tiedä miten kiinnittää koko homman, olen vähän noviisi.

Seinän rimoitus on merkitty punaisella kuvassa ja on terästä! Luulin, että minulla oli kunnon puupaloja kiinnitykseen, mutta ei ollutkaan... Muuten on vain yksi kipsilevy ilman mitään takana.

Katto on kipsilevyä. Lattia on parketti.

* Kattokisko ("Hammarband"), onko se vain kiinnitettävä kattoon kipsilevykiinnikkeillä? Mitkä kiinnikkeet "riittävät"? Toimivatko yleiskiinnikkeet vai täytyykö olla metallilaajennuksia?

* Alaohjain ("Syll"), olen nähnyt että niitä voi teipata. Mitä teippiä tarkoitetaan?

* Seinät, kiinnitys myös täällä kipsilevyyn? Toiseen suuntaan on teräskisko, miten niihin kiinnitetään?

* Ovi, onko rakentamisteknistä eroa, jos se on suoraan kulmassa vastaan, että se on 20 cm päässä reunasta kuten yleensä on?

Olen nähnyt tekniikoita, joissa seinä kiristetään pulttien avulla, mutta arvaan, että nämä eivät ole niin hyviä, kun kaikki on kipsiä ympärillä?

Paljon kysymyksiä, mutta ajattelen, että haluan selvitä siitä itse. Jossain vaiheessa täytyy oppia :)

Mats-S
Hei!

On monia tapoja tehdä tämä, henkilökohtaisesti työskentelen paljon mieluummin teräskiskoilla, koska ne ovat aina suoria eivätkä koskaan vääntyneitä. Lisäksi ne on helpompi kiinnittää seinään, lattiaan ja kattoon.

Löysin muutamia linkkejä periaatteesta rakentaa seinää teräskiskoilla:
https://www.byggmax.se/bygga-innervägg-med-stålreglar
https://www.hornbach.se/projekt/montera-stalreglar/

Rakennusliima (tyyppi PL200 Julassa) on pelastajasi tässä tapauksessa. Liimaa seinä-/kattojuoksu ennen sen kiinnittämistä ruuveilla. Liimaa RUNSAASTI ja PAKSUSTI!

- Jos seinä on vakaa ja liima voi tarttua ilman ongelmia (kohtuullisen kiinteä tapetti), riittää, että ruuvaat teräskiskon tyyppisillä lyhyillä kipsilevyruuveilla (karkeakierteinen puulle) cc 15-20 cm välein. HUOM! Kiristä käsin loppuun asti, jotta ruuvi tarttuu olemassa olevaan kipsiseinääsi ILMAN, että kierrokset irtoavat. Sinun ei siis tarvitse käyttää massa työpanosta tulppiin :) Anna liiman tarttua ja kuivua useita tunteja.
- Kattojuoksun kiinnität samalla tavalla kuin seinäkiskon. Tuet sen pystyyn seinäkiskoilla sen kuivuessa.
- Seinäkisko seinän olemassa olevaa teräskitausta vasten kiinnitetään samalla tavalla, mutta silloin teräskiskon ruuveilla.
- Lattiajuoksu. Jos haluat säästää lattiaa, käytä kaksipuoleista teippiä (tarkista rakennuskaupasta, mikä sen nimi on, en muista).
Oven aukon kiskot "täytät" puukiskoilla, jotta voit helposti kiinnittää oven.

Jotta voit kiinnittää esineitä seinään esteettömästi, ensimmäisen kerroksen tulisi koostua OSB-levystä, kuten:
https://www.byggmax.se/osb-skiva-p10097

Kuten sanottu, on muitakin tapoja tehdä tämä, mutta tämä toimii taatusti :)
... ja ... kun ruuvaat levyjä kiinni teräksisiin kiskoihin, varo sormia :thinking:... itsekin olen ruuvannut etusormen kiinni kerran, jouduin peruuttamaan ja irrottamaan ruuvin sormesta silloin :sweat: Joten tue kiskoa muualta kuin siitä kohtaa, josta ruuvi tulee :)

T talonmas sanoi:
Olen nähnyt tekniikoita, joissa seinä pingotetaan pulteilla, mutta arvelen, että nämä eivät ole niin hyviä, kun kaikki on kipsiä ympärillä?
Kyllä, mutta en ole koskaan tehnyt sitä, joten jätän sen jonkun muun kirvesmiehen kerrottavaksi :)

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.