Suunnittelen autotallin muutosta ja laajennusta, mukaan lukien nykyisen harjakaton korvaaminen liimapuupalkilla harjassa, jossa kuorma johdetaan nykyiseen perustaan kolmen liimapuupilarin kautta.

Perusta on valettu laatta maassa vuodelta 2014.

Katto on 8000 mm pitkä, pilarit kiinnittää lyhyiden seinien kohdalle ja kolmas 2500 mm etäisyydellä toisesta lyhyestä sivusta.

Tukireaktio on laskettu olevan 45 kN ”keskipilarille”. Tämä pilari sijaitsee myös väliseinässä.

Pohdin, mitä vaihtoehtoja on limapuupilarien pistekuorman jakamiseen perustaan (paitsi vaihtoehto, jossa perusta sahataan auki ja vahvistetaan)? Nykyinen perusta ei ole suunniteltu tätä pistekuormaa varten. Teräspalkki lattialle? Tai jokin muu vaihtoehto?

Voin lisätä, että toiminnallisuus menee ulkonäön edelle tässä tapauksessa, ja kuten sanottu, tässä on väliseinä, joten mahdollinen kuorman jakaja voidaan mahdollisesti peittää.
 
K Kubikton sanoi:
Suunnittelen autotallin muutos- ja laajennustöitä, otan mm. käyttöön nykyisen harjakaton vaihtoon liimapuupalkin harjalla, jossa kuorma siirretään olemassa olevaan perustukseen 3 liimapuupylvään kautta.

Perustus on valettu laatta maalla vuodelta 2014.

Katto on 8000 mm pitkä, pylväät tulevat istumaan seinässä lyhyillä sivuilla ja kolmas 2500 mm päässä toiselta lyhyeltä sivulta.

Tuen reaktio on laskettu olevan 45kN "keskipylväälle". Tämä pylväs tulee myös seisomaan sisäseinällä.

Mietin, mitä vaihtoehtoja on jakaa liimapuupylväiden pistemäinen kuorma alas perustukseen (paitsi vaihtoehto sahata perustus ja vahvistaa)? Koska nykyinen perustus ei ole suunniteltu tälle pistemäiselle kuormalle. Teräspalkki lattialle? Tai jotakin muuta vaihtoehtoa?

Voin lisätä, että toiminnallisuus on tärkeämpää kuin ulkonäkö tässä, ja tässä on tosiaan sisäseinä, joten se voidaan mahdollisesti peittää.
Oleta, että jaat maaperän paineen pinta-alaan 0.5m2, jolloin paine on 90 kPa, jonka perustuksen tulisi kestää. Tämä on suhteellisen alhainen, ellei rakennuksen alla ole paljon savea tai turvetta. Eristyksen ei myöskään pidä olla liian pehmeä, mutta s80:n kanssa pitäisi olla ok.

Merkityksellisiä laatan murtotapoja ovat:
- Murskaus pylvään alla: Ei todennäköisesti ole ongelma.
- Laatan koukkumurtuma: Ei luultavasti myöskään ole ongelma
- Läpi lävistys: On todennäköisesti hallitseva murtotapa. Tämän hallitsemiseksi ei ole huono idea asentaa teräspalkki laatan päälle. Huolehdi vain, että laatan ja palkin välille saadaan paljon ankkureita. Lisäksi, että saadaan aikaan hyvä alapuolinen valu ekspanderimassalla. Vaikea sanoa tarkkoja palkin mittoja. Mutta jos pitäisi heittää arvauksen, ehkä HEA140, jossa on laipat liitoksessa pylvääseen ja päätypalat. Pituus ehkä 1,5 metriä.
 
A a_w sanoi:
Oleta, että jaat maanpaineen alueelle 0,5 m2, jolloin paineeksi tulee 90 kPa, jonka perustuksen tulisi kestää. Tämä on suhteellisen alhainen, jos rakennuksen alla ei ole paljon savea tai turvetta. Eristyksen ei myöskään tulisi olla liian pehmeä, mutta s80:n pitäisi olla ok.

Relevantit laattan murtomuodot:
- Murskaus pylväiden alla: ei todennäköisesti ole ongelma.
- Taivutusmurtuma laattassa: ei todennäköisesti ole myöskään ongelma
- Leikkauta läpi: on todennäköisesti hallitseva murtomuoto. Tämän käsittelemiseksi ei ole huono idea asentaa teräsbaltti laatan päälle. Varmista vain, että laatalla ja palkilla on paljon sikoja. Sitten varmistetaan, että saadaan aikaan hieno alusta täyteaineella. Vaikea sanoa palkin tarkkoja mittoja. Mutta jos minun pitäisi arvata, ehkä HEA140 elämänlevyillä pylväsyhteyden ja päätylevyjen kohdalla. Pituus ehkä 1,5 metriä.
Kiinnostavaa! Kuulostaa siltä, että on mahdollisia ratkaisuja ilman lattian sahaamista, ja jos palkki voi ratkaista tämän, olen tyytyväinen.
Aion konsultoida suunnitelmiani rakennusinsinöörin kanssa ennen kuin käynnistän projektin, mutta etsin ideoita mietittäväksi.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.