On talo noin vuodelta 1850 Lounais-Skoonessa. Rakennettu savitiilistä kaksoisrivissä. Perustusmuuri on luonnonkiveä ja en ole löytänyt mitään puupalkkeja ulkoseinän alla, vaan se näyttää lepäävän suoraan perustusmuurin päällä.
Tällä hetkellä olen kaivanut pois suurimman osan vanhasta multapenkkisestä eteisestä ja poistanut päällä olleen styroksin. Vanha huonokuntoinen lattia on poistettu ja hieman uudempi on osittain jäljellä. Tämä on myös tarkoitus poistaa, jotta saan "puhtaan reiän".
Suunnitelmana on ollut laittaa 50-100 mm 11-16 sepeliä, 200 mm EPS tai XPS ja sitten mahdollisesti lattialämmitys sähköisessä muodossa T-muodossa (koska suunnittelen rakentavani vaatekaappia/kengänsäilytystä pitkin ulkoseinää ja toisen osan vie portaikko) ja sen jälkeen tasoittaa sähköiset lämmityskierukat ja laittaa kivinen lattia päälle, jotta se kestää kaiken loskan, soran ja lian, mitä tuodaan sisään.
Solumuovin ja perustusmuurin väliin ajattelin muurata estääkseni jyrsijöiden pääsyn sisään ja täyttää joko leca-murskalla, sepelillä tai vaahdolla. Koska siellä on muutama todella iso kivi, ei kyseessä ole suora reuna, mutta olisi mahdollista leikata paloja niin, että tyhjä tila on vähäinen.
1: Tarvitsenko jonkinlaista muovia/kangasta sepelin päälle, jos noudatan yllä mainittua suunnitelmaa?
2: Pitäisikö minun rakentaa "kelluva" lattia ensimmäisen solumuovikerroksen päälle ja sitten eristää väli ja peittää kaikki lattialevyillä sen sijaan? Ajattelen, että orgaaninen materiaali olisi suljettuna solumuoviin, joka tietääkseni ei ole diffuusioavoin ja pitäisi kosteuden poissa.
Kuvat näyttävät miltä se näyttää tänään. Lattia ja lattia ovat 100% väliaikaisia ja pitää purkaa/tekemään kunnolla.
Ylin maakerros oli erittäin kuiva ja helppo kaivaa pois. Tämän alla on kovaa savea, joka irtoaa paksuina palasina ja se on, ollakseen skooneen savipellolla, suhteellisen kuivaa kaikkialla, missä olen kaivanut.
Kaksi putkea ovat vesi sisään/ulos lämpövarastoon kylpyhuoneessa. Näille laitetaan 15 mm putkieriste, koska en voi siirtää niitä.