Hei! Suunnitelmamme on avata keittiön/olohuoneen väli avoimeksi pohjaratkaisuksi. Tästä seuraa ongelma kantavan seinän korvaamisesta palkilla. Minkä kokoinen palkki meidän tulisi käyttää? Ajatuksena on sijoittaa palkki ullakolle, jotta voimme säästää vähäistä huonekorkeutta.
Lisätietoja
Lumikuorma 1,5 kN/m²
Yksikerroksinen talo 70-luvulta
WW-kattotuolit puutavaradimensiolla 155x50
19° kattokulma
Piirustuksista
Uusi palkki on merkitty sinisellä.
Punaiset seinät ovat olemassa olevia, jotka poistetaan.
Vihreät seinät ovat uusia, joita suunnitellaan lisättäväksi.
Piirustuksen kattotuoli #5 on jo kannateltu lyhyemmällä palkilla. Ajattelin pidentää kattotuolia niin, että se voidaan kantaa uudella palkilla (sinisellä) sen sijaan, ehkä on muitakin ratkaisuja?
Olisin kiitollinen palautteesta, onko tämä hyvä idea, ja mitä dimensiota palkille tarvitsisi. Toivon, että olen saanut mukaan kaikki olennaiset mitat!
Et voi liikuttaa ristikkojakotukien tukea sivusuunnassa. Sininen palkki täytyy olla samassa kohdassa kuin olemassa olevat seinät. Lisäksi sen täytyy käytännössä olla kattotuolien alla, koska sille ei ole tilaa muualla. Jos voit rakentaa pm kattotuoli #5 niin, että siitä tulee identtinen muiden kanssa, ei pitäisi olla ongelmaa. On olemassa useampia menetelmiä pitää palkin korkeus alhaalla. Voi siirtyä jäykempään materiaaliin. Voi kokeilla palkin paksuudella.
Et voi siirtää ristikkojänteen alustaa sivusuunnassa. Sinisen palkin on oltava samassa sijainnissa kuin olemassa olevat seinät. Lisäksi sen on käytännössä oltava kattoristikoiden alla, koska sille ei ole tilaa missään muualla. Jos voit rakentaa pm takkaristin #5, jotta siitä tulee identtinen muiden kanssa, sen ei pitäisi olla ongelma. On olemassa useita tapoja pitää palkin korkeus alhaalla. Voi siirtyä jäykempään materiaaliin. Voi työskennellä palkin paksuuden kanssa.
Hei ja kiitos paljon!
Ah okei! Johtuuko se siitä, että voima menee alas siinä, missä ylärunko kohtaa alarungon? Tarkoitatko, ettei sille ole tilaa siksi, että ylärunko on "esteenä" palkille ullakolla, vai siksi, että ei yleensä mahdu laittamaan palkkia koko matkalta ulkoseinään johtuen katon korkeudesta?
Ristikonstruktio tulisi altistaa kuormille mieluiten vain nivelkohdissa, jotta tangot eivät joutuisi momentin vaikutuksen alaisiksi. Tätä rikotaan useimmiten yläkehikossa, kun kattomateriaali naulataan suoraan siihen, mutta tämä ei koske varsinaisia tukipisteitä. Ratkaisusi ei ole toteutettavissa mielestäni, vaan sitä on muutettava.
Jos ymmärsin sinua oikein, palkki täytyy sijoittaa suurin piirtein siihen missä seinä nykyään tukee? Näin:
Ongelma syntyy silloin, jos palkki asetetaan alakehikon yläpuolelle kuten yllä olevassa piirroksessa:
Voisiko kattotuoli #6 ja #7 muuttaa samalla tavalla kuin #5, eli ripustaa kattotuolin palkista joillakin kiinnikkeillä. Silloin palkki ei vie niin paljon korkeutta ullakolla. Se näyttäisi suunnilleen tältä:
On parempi pohtia, miten palkin korkeutta voidaan alentaa. Silloin on hyvä, jos on olemassa joitakin kuormitusarvoja lähtökohtana. Mittojen mukaan laadittu suunnitelma on hyvä alku.
Nyt olen lisännyt lisää mittoja pohjapiirrokseen. En ole varma, mitkä mitat ja tiedot ovat tärkeitä kuormien laskemiseen, mutta kerro vain, mitä tarvitaan. Suuri kiitos avusta.
Kaksi palkkia vierekkäin. Voiko olla joku tapa alentaa niiden korkeutta?
Niin on minulla laajennuksessa.
En ole tehnyt sitä itse, joten en tiedä syytä miksi se tehtiin niin.
Mutta ajattelin, jos se ehkä oli korkeuden säästämiseksi.
HEA 180. Säännöllisellä rakenteella ja kaksinkertaisella kipsilevyllä ero ei ole niin suuri.
Kiitos vastauksesta! Täytyy katsoa, mikä on helpoin tapa kiinnittää.
MMortsken sanoi:
Kaksi palkkia vierekkäin. Voisiko se olla tapa laskea niiden korkeutta?
Niin minulla on laajennuksessa.
En ollut itse se, joka teki sen, joten en tiedä syytä miksi tehtiin niin.
Mutta ajattelin, että ehkä se oli, jotta korkeutta säästettäisiin.
Jos palkki olisi ollut kattotuolin alla, tämä olisi ehdottomasti ollut vaihtoehto. Mutta nyt kun minun on pakko nostaa palkkia korkeuden vuoksi, tuntuu vaikealta saada voima näin leveään palkkiin ilman, että se kuormittuu/vääntyy?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.