Hei!
Asumme 40-luvun talossa ja olemme pitkään ärsyyntyneet lattioista. Tuntee ja voi aavistaa lattian alla olevan pontatun puulaudan, joka sojottaa kuin mikado-peli. Okei, tuo oli hieman liioiteltua, mutta on selkeitä selänteitä ja syvennyksiä.

Joten nyt viikonloppuna käärin hihat ja purin vanhan lattian yhdestä huoneesta korvatakseni sen tasaisilla ja mukavilla lattialastulevyillä. Ajatuksissani tämä olisi helppoa kuin mikä; vain liimaamista ja ruuvaamista, ja uusi lattia nollassa ajassa.

Niin ei kuitenkaan käynyt...

Ongelma on nyt se, että kun asetan vatupassin lattiapalkkien väliin, niin se kallistuu useimmiten. Se ei kallistu kaikissa palkkien välissä, vaan ainoastaan tietyissä. Pahin kallistus on 5 mm matkalla 600 mm!

Kun asetat vatupassin palkkien suuntaisesti, niin monet ovat vaakasuorassa ja hienoja, mutta monet kallistuvat ja toiset kallistuvat kuin banaani, eli kallistuvat ensimmäisen metrin ajan tai niin, minkä jälkeen tasaantuvat.

Yksi palkki on lisäksi hieman kiertynyt.

Näen, että on yritetty korjata tilannetta kiinnittämällä lastulevyä palkkeihin. Eihän tuohon voi oikein liimata ja ruuvata lattialastuja? Lisäksi siitä syntyy kuin pieniä kynnyksiä, kun mennään ilman lastulevyä olevalta alueelta lastulevyyn ja yhdestä palasta kahteen palaan jne...

Joten kysymys kuuluu: Mitä teen asialle?

Minun kuvitelmissani se olisi helppoa kuin heinänteko; vain liimata ja ruuvata ja uusi lattia hetkessä
:D tuon tunnistan, talon kanssa vuodelta 1920.....

Mitä voi tehdä, on ruuvata uudet koolaukset olemassa olevien sivuille. Silloin siitä tulee suora ja hieno. Osta koolauksia koossa 45xsopiva korkeus, löydä korkein kohta ja lähde siitä, sitten sinun pitäisi pystyä saamaan suoria ja hienoja lattioita.

Se, mitä voi tehdä, on kiinnittää uudet tukipuut olemassa olevien sivuille.
Se on todella fiksua. :D

Olin niin varma, että saisin neuvon sahata loputtoman kapeita neljän metrin kiiloja ja naulata tukipuihin. En todellakaan odottanut sitä innolla.

Mutta kiinnittää uudet tukipuut sivuille, miksi ei? Nyt minulla on erinomainen syy ja "sijoittaa" jiirisahaan myös!

Voit ehkä käyttää juuri irrottamiasi lautoja (niin minä tein) ja ruuvata ne kiinni sivuun.

Protte

Voit ehkä käyttää juuri purkamiasi lautoja (minä säästin niin) ja ruuvata sivulle.
Hyvä idea, mutta eihän siinä ole paljon ruuvattavaa ja liimattavaa. Vanhat laudat ovat vain noin 27.

Se riittää. Merkitse huolellisesti lastulevyyn, missä laudan keskikohta on.

Protte

AXS
Tarkista eristys, sähkö, viemäri ja lisää muutama ekstra kun olet jo tekemässä!

Älä pelkästään ruuvaa uusia reglar, vaan liimaa myös!

Älä pelkästään ruuvaa uusia palkkeja, myös liimaa ne!
Kiitos vinkistä. En tiennyt siitä mitään.

Tarkista eristys, sähkö, viemäri ja lisää muutama ylimääräinen kun olet kuitenkin tekemässä!
Ehdottomasti! Lattian lastuvillaeristys on heitetty ullakolle, missä se tekee enemmän hyötyä, ja parvekkeella odottaa kullankaivajapaketeilla eristystä, joka on tarkoitus laittaa lattiaan.

Röris tulee torstaina ja poistaa tilapäisesti patterin ja vetää uudelleen joitain lämmitysputkia, jotka ovat hieman huonossa paikassa. Sähkömies saa myös katsoa ennen lattian uudelleenlaittoa. Nyt koko yläkerta on vain yhdellä 6-ampeerin sulakkeella. Suunnitelmassa on jakaa kerros useille 10-ampeerin sulakkeille.

Kortlingar asetetaan huoneen reunoille niin, että lattian ulkoreunat voivat levätä jollakin.

Muita yllätyksiä, jotka tulivat esiin viikonloppuna, oli hiiltynyt sisäseinä. Ilmeisesti jäänteitä 50 vuotta sitten tapahtuneesta tulipalosta. Se on niin hiiltynyt, että siihen voi pistää veitsen suoraan läpi. Kun seinien levymateriaali poistettiin ja seinä tuli esiin, tulevassa poikien huoneessa haisee nykyään omakotitalopalo. Suunnitelmana on purkaa ja rakentaa uudelleen sisäseinä.

Valitettavasti huoneen ulkoseinät ovat myös palaneet, mutta ne ovat vain palaneet eivätkä hiiltyneet, onneksi. Mietin, yrittäisinkö hioa niitä karkeasti saadakseni hajun pois. Väri on hyvin pinnallinen. Jos naarmuttaa hieman, näkee raikasta puuta.

Kummallista kyllä, se ei haissut palolta ennen kuin aloitin purkamisen.

Anteeksi, jos lopussa tuli hieman aiheen vierestä.

Kun on vanha talo, se on vähän kuin jouluaatto: ei koskaan tiedä, mitä löytää, kun avaa ja katsoo jälkeenpäin :)

AXS
Sittenhän sinulla on kaikki hallinnassa! Helppo unohtaa vain, joten on hyvä tulla muistutetuksi.

Koska kyseessä on palanut osa, on olemassa lakoja, joita voi laittaa päälle pysäyttämään hajun. Ehkä ei hiiltyneelle, mutta muille osille. Hiominen voi saada sen haiseamaan enemmän...

Hiominen voi saada sen tuoksumaan enemmän...
Kun mainitset sen, olen kyllä kuullut jostain väristä, joka poistaa hajun. Selkärangan refleksi on muuten hioa pois...

Minulla on kaksi jatkokysymystä.
  1. Riittääkö, että kiinnittää ja liimaa uudet palkit vanhan palkin toiselle puolelle, vai asetetaanko ne molemmille puolille tasapainon saamiseksi?
  2. Mitä seuraavat puuosat tekevät (katso punainen merkintä kuvassa). Voiko ne poistaa?

AXS
1. Toisella puolella. Mutta pitäisi mennä alimpaan kohtaan, mieluiten vanhojen pohjaan.
2. En tiedä lyhyistä, ehkä jotain kun niitä rakensivat. Pitkät ovat juuri lyhyitä! Ehkä niillä on eri nimi kun ne ovat noin, mutta ne jakavat kuitenkin voiman.

Ristikon poistoa EI pidä tehdä. Ne tukevat lattiaa. Voit tehdä lovet uusiin lattiahirsiin näitä varten.
Pienistä palikoista minulla ei ole aavistustakaan, mihin niitä on käytetty. Luultavasti jokin vanha etäisyysosa. Poista ne!
Riittää, että ruuviliimataan toiselta puolelta.

Anteeksi toisto Zeus_axel. Olit hieman nopeampi :-)

Viimeksi muokattu:
Epäilin, että olisi typerää poistaa ruksit, mutta älkää huolehtiko, ne ovat yhä paikoillaan :)

Vaikka ne ovat lyhyitä ja antavat lattialle tukevuutta, ne näyttävät niin heikoilta verrattuna muihin. Kaikki muu 40-luvun talossa on järeää ja kestävää tavaraa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.