Olen saanut luvan rakentaa kiipeilyseinän lapsille naapurin varastorakennukseen. Harkitsen materiaaleja -

Koska se on ulkona, haluan sen kestävän vähintään 5 vuotta ilman, että se muuttuu käyttökelvottomaksi. Puoli seinästä altistuu sateelle ja kosteudelle.
Mitä materiaalia kannattaa käyttää saadakseen parhaan vastineen rahalle ja käyttöiän.

Ajatukseni:
1) Tavallinen vaneri ja sitten julkisivumaali
2) Osb-levy ja sitten julkisivumaali
3) Muottivaneri betonivaluun + julkisivumaali (haluan ehkä kuitenkin maalata jotain hauskaa)?

Kuten sanottu, sen on kestettävä ulkona muutaman vuoden. Suojaan seinän todennäköisesti, kun se on kosteinta syksyllä ja talvella.

Grannens friggebod, kuvan keskellä, keltaisilla mitoilla merkittävä seinä. Vasemmalla punakattoinen leikkimökki ja sininen taivas taustalla.

Totte_S
OSB ei luultavasti kestä pitkän aikaa kiinnikkeitä varten otteille. Filmivaneri on kallista ja vaikea maalata. Lisäksi ei ole kitkaa. Arvioidulla käyttöiällä 5-10 vuotta, olisin valinnut vähintään 15 mm vanerin, riippuen siitä kuinka kiinnität sen varaston seinään. Maalaa se. Olisin halunnut asentaa vanerin etäisyyksille naapurin varastosta, jotta siihen ei tulisi liikaa ruuvinreikiä, ja jotta julkisivun ja vanerin väliin jäisi ilmanvaihto. Jos käytät tavallisia kiipeilyotteita, jotka kiinnitetään lyöntimuttereilla, vinkkinä on varmistaa lyöntimutterit takapuolelta kahdella tukevalla hakasella hakaspistoolista, jotta vältyt hankaluuksilta, että ne putoavat pois.

• Tykkään
Sona2012 ja 1 muu
  • Laddar…
Olen rakentanut samanlaisen kiipeilyseinän lapsilleni autotallimme seinään. Epäröin paljon, mutta lopulta kiinnitin otteet suoraan julkisivuun. Kustannukset uusille koolauksille, levytyksille ja maalille tulivat mielestäni liian suuriksi. Voin mieluummin vaihtaa paneelit muutaman vuoden kuluttua, kun lapset kyllästyvät, jos tarpeen, tai sitten maalaan vain ruuvinreiät kunnolla. Kiipeilyotteet ovat olleet ylhäällä nyt kaksi vuotta ilman ongelmia, mutta niitä ei käytetä niin usein kuin ajattelin (Lapset ovat nyt 5 ja 8-vuotiaita).

• Tykkään
hapazard
  • Laddar…
Ensin ajattelin laittaa ne suoraan seinää vasten, mutta haluan mieluummin mahdollisuuden säätää otteita vuosien varrella, ja uskon, että se on ratkaisevaa "kiinnostuksen" ylläpitämiseksi, se on minun teoriani. Joka tapauksessa, ajattelin todella runkoittaa levyn ja käyttää Totte_S:n mukaan kiilamuttereita. Otti kiinni ne oli hyvä idea. Minkä tyyppistä vaneria pitäisi käyttää? On olemassa vähän eri vaihtoehtoja... pitäisikö käyttää tavallista rakennusvaneria?

Totte_S
Mitä enemmän kerroksia vanerissa on, sitä vahvempi - ja kalliimpi - se on. Ei se ole suuria korkeuksia tai suuria kuormituksia lasten kanssa seinällä, joten vältä kaikkein heppoisimpia levyjä...

Olen laskenut vähän... tulee hieman kalliiksi sekä kiipeilyotteiden että materiaalin kanssa.

Luulen, että puumateriaali maksaa noin 1000:- ja sitten kiipeilyotteita Amazonista noin 2000:- (120 otetta, sisältää iskumutterit ja kiinnikkeet) ja sitten siihen tulee lisäksi maali. Yikes... (O_O)

Voiko pohjamaalauksen jättää väliin ja vain käyttää julkisivumaalia? Lähinnä ajansäästön vuoksi.

Ostimme ergohold http://ergoholds.com/Hem

Olemme siirtäneet joitain otteita ja vain maalanneet reiät. Mutta meidän ratkaisumme ei tietenkään sovi kaikille.

• Tykkään
vincentt
  • Laddar…
Nyt kun se on laskettu... Silloin ratkaisusi on paljon kätevämpi ja halvempi.

• Tykkään
U-235
  • Laddar…
Nyt on kulunut 28 vuotta siitä, kun olin mukana rakentamassa samanlaisia kiipeilyseiniä. Käytimme vaneria ja koolauspuut cc60.

Otimme otteet itse asiassa itse, silloin meillä oli joitakin valmiita otteita, joista teimme silikonimuotit.

Mutta kuten sanottu, maalattu vaneri.

• Tykkään
Totte_S
  • Laddar…
Pieni pohdinta vain: Kuinka kauan niin pieni seinä on kiinnostava lapsille?

Ollakseni rehellinen... Ei aavistustakaan. Mutta toivon voivani modulera seinää laajentamalla sitä vuosien varrella, jotta kiipeilykiinnostus pysyy yllä. Se, että seinä on olemassa ja että siinä voi tehdä säätöjä uudelleenrakentamisen yhteydessä, on todennäköisesti hyväksi tulevaisuutta ajatellen. Mutta, voi myös mennä pieleen...

• Tykkään
ornet
  • Laddar…
Minulla oli kiipeilyseinä (sisällä tosin) lapsille ja se kesti loistavasti puuruuvilla kipsilevyyn ja OSB:hen. Joten pohja lapsille, jotka eivät paina liikaa, ei tarvitse olla niin vahva kuin voisi luulla. Tee runko ja sitten kiinnitä halvin "lautojen" muoto, ehkä raakapontti? Jokaisella otteella on 2-3 kiinnikettä ja jokainen ruuvi kestää varsin monta kiloa, kunhan se kiinnitetään kunnolla puuhun.

Se on vain pikkulapset, jotka kiipeävät, joten raakapontti toimii varmasti, jos se on oikein tuettu... ja halpaa =).

Aion istua ja miettiä ja laskea vähän ja päättää, mitä tehdä. 1) Laittaa halpoja lautoja ja ruuvata otteet suoraan kiinni 2) Käyttää vaneria ja lyöntimuttereita.

Minä kannatan vaneria, koska siihen sisältyy ruuveja ja lyöntimuttereita, jos tilaa Amazonista... Muuten minun pitää heittää ne pois... se tuntuu vähän tuhlaukselta.

https://amzn.to/2UH5FyY

Hei Kaikki,

Olen alkanut työskennellä seinän parissa nyt. Valitsin vanerin osb:n sijaan. Se tuli kalliiksi mutta... minun täytyy kokeilla.

Se on varmasti liioittelua, mutta minulla ei ole aavistustakaan, miten vaneri käyttäytyy ulkona, käsittelemätön materiaali ulkona on uusi asia minulle. Joten öljyän kaikki reunat ja reiät, sekä pohjamaalaan ja talomaalaan kaikki pinnat paitsi takapuolen.

Hankalaa nyt on öljytä 90 reikää pensselillä ja se vei liikaa aikaa ja oli liian suttuista pensselin ja sormien kanssa... Onko mitään järkevää tapaa pohjamaalata reikien sisäpinnat jollain itse tehdyllä työkalulla? Reikien koko on 12 mm...

Puulevyt työpöydällä autotallissa, ympäröitynä työkaluilla ja rakennustarvikkeilla, vihreä pressu peittää lattian.

• Tykkään
dank
  • Laddar…
Tein pienen kiipeilyseinän kotona yhdelle seinistämme. Se on sujunut hyvin tähän asti, mutta meillä on tietenkin betoniseinät, joten olen täysin varma että se kestää. Ostin kiipeilyotteet tanskalaiselta sivustolta, jonka löysin, mielestäni niillä oli hyvä hintataso. Kuitenkin vähän harmi, että pitää maksaa toimituksesta. Joku muu on ehkä löytänyt jotain parempaa. https://www.kids-world.com/sv/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.