Mitä minun tulee ottaa huomioon, jos aion puhdistaa vessan seiniä. Tavoitteena on saada se hieman karkeaksi ala julkisivu, ei sileäksi kuten tasoite. Mitä olisi sopivinta käyttää tässä tapauksessa?

Kaksi seinää on jo maalattu, kaksi on raakapintainen kipsilevy.
Voiko käyttää kipsilaastia ja filttiharjaa saadakseen epätasaisen pinnan? Vai pitäisikö käyttää rappauslaastia C?

Tarvitseeko pohjamaalia maalatulle kipsilevylle? Vai ehkäpä jopa raakapintaisille levyille?

Voit käyttää kipsilaastia, jos kyseessä ovat sisäseinät. Jos haluat karkeamman pinnan, voit vetää sitä höylätyllä listalla tai sahatulla laudalla, jos haluat vielä karkeamman pinnan.

anders07 anders07 sanoi:
Voit käyttää kipsilaastia, jos kyseessä ovat sisäseinät. Jos haluat karkeamman pinnan, voit vetää höylätyllä puulla tai sahatulla lankulla, jos haluat vielä karkeamman pinnan.
Huippua. Kuulostaa tosi hyvältä.

Koskeeko sama, jos aion rappata tiiltä sitten talvipuutarhassa? Peruslaastilla ensin tietenkin.

Dr Benz Dr Benz sanoi:
Huippua. Se kuulostaa kanonbra.

Pätee sama, jos minun pitää puhdistaa tiiliä sitten talvipuutarhassa? Käytän tietysti ensin pohjustuslaastia.
Ulkona, tai kun on riski kosteusvaurioille, ei voi käyttää kipsilaasti.
Siellä on melkein helpompi käyttää pohjalaastia, ja sitten mielestäni on helpointa käyttää lasikuituverkkoa ja kuitulaastia.

A
Kipsilaasti ei tule muistuttamaan rappausta, koska se ei sisällä mitään karkeampaa soraa.

• Tykkään
gaia
  • Laddar…
anders07 anders07 sanoi:
Ulkona tai riskillä veden lisäystä ei voi käyttää kipsilaastia.
Siellä on melkein helpompaa käyttää peruslaastia, ja sitten mielestäni on helpointa käyttää lasikuituverkkoa ja kuitulaastia.
Ei, se on sisällä mutta ulkoseinät joten varmasti voi olla mahdollisuus lisääntyvään kosteuteen, ajattelen.

Ehdotus laastille siis?
Ajattelin käyttää Finja puts C

Ehkä olisi pitänyt tehdä sama kylpyhuoneessa? Yksi seinistä on ulkoseinä alumiinipaperilla kosteussulkuna/esteenä 60-luvun tyyliin. En tiedä, kuinka paljon se päästää läpi.

Rejäl sanoi:
Kipsilaasti ei tule muistuttamaan rappausta, koska se ei sisällä karkeampaa kiviainesta..
Hm. Joten onko siis riski, että siitä tulee ehkä liian "sileä"?

A
Dr Benz Dr Benz sanoi:
Hm. Så risken är då att det kommer bli för ”slätt” kanske?
Ja det kommer inte att bli som en putsad yta då det är sanden (ballasten) som river ytan när man skurar eller slammar..
Mene maalikauppaan, siellä on maaleja/kittejä, jotka on suunniteltu jäljittelemään rapattuja pintoja..

Rejäl sanoi:
Ja se ei tule olemaan kuten tasainen pinta, koska se on hiekka (ballast), joka raapii pintaa kun skuraat tai slammaat..
Mene maalikauppaan, siellä on maaleja/kittejä, jotka on suunniteltu muistuttamaan rapattuja pintoja..
Ok. Joten ei olisi hyvä ratkaisu rapata oikealla rappauksella niin kuin ajattelin tehdä talvipuutarhan tiilelle?

A
Dr Benz Dr Benz sanoi:
Ok. Joten se ei olisi hyvä ratkaisu putsata oikealla putsa, niin kuin olin ajatellut tehdä tiilellä talvipuutarhassa?
Kyllä tavallinen putsibruki B ja C tiilellä tulee olemaan hyvä, kommentoin vain kipsibrukia, että ei saa samaa karkeaa struktuuria kuin putsibrukilla, jossa on hiekkaa, koska nämä jättävät karkeamman rakenteen, kun niitä hiotaan.

Rejäl sanoi:
Tavallinen rappauslaasti B ja C tiilessä tulee olemaan hyvä, kommentoin, että kipsilaastilla ei saa samaa karkeaa rakennetta kuin hiekkapitoisella rappauslaastilla, sillä ne jättävät karkeamman rakenteen, kun niitä harjataan..
Aivan. Enkä myöskään näe, että kipsilaastilla olisi erityistä täyteainetta.

Halusin nyt myös rapata vessan (joka on rakennettu kipsilevyistä) saadakseni samaa Råå-tunnelmaa sinne.

Mutta en löydä mistään tietoa, soveltuuko oikea rappaus suoraan kipsille.
Ehkä pohjustusaineella ja pohjalaastilla ja sitten päälle rappaus C?

Kaikki näyttävät suosittelevan kipsiä kaikkialla, mutta en usko, että olemme tyytyväisiä siihen viimeistelyyn.

Olen käyttänyt hiekkamaalia kipsilevyissä. Tuli todella hyvä, itse asiassa. Mutta käyttää karheaa maalia vessassa, jossa olisi hyvä pystyä pesemään seinät kunnolla 🤔.

A
Dr Benz Dr Benz sanoi:
Aivan. Enkä minä myöskään näe, että gipsbeuketilla olisi erityistä ballastia.

Tällä kertaa halusin myös rapata wc:n (joka on rakennettu kipsilevyistä) saadakseni saman Råå-tunnelman sinne.

Mutta en löydä mistään, sopiiko aito rappaus suoraan kipsille.
Ehkä primerilla ja pohjustuslaastilla ja sitten rappaus C?

Kaikki tuntuvat suosittelevan kipsiä kaikkialla, mutta en usko, että olemme tyytyväisiä siihen viimeistelyyn.
Se on liian sileä, se ei tartu..
Siinä tapauksessa sinun täytyy verkottaa ja rapata, jos haluat rapata kipsilevyihin.
Tunnen yhden kaverin, joka on loistava laatoituslaastilla rappauksessa, mutta en tiedä tarkkaan, miten hän tekee sen..

Intet Intet sanoi:
Olen käyttänyt hiekkamaalia kipsilevyillä. Tuli todella hyvä, itse asiassa. Mutta karhean maalin käyttäminen wc:ssä, jossa olisi hyvä voida pestä seinät kunnolla 🤔.
Nja, se voi olla tyhmää, mutta ajatus on laittaa marmori levy lattian tapaan pesualtaan taakse, joka sieppaa suurimman osan. Mutta siinä on pointti, ajattelen.

Ehkä on parempi käyttää kipsiä wc:ssä ja tavallista rappausta tiilessä talvipuutarhassa.

Rejäl sanoi:
Se on liian sileä, se ei tule tarttumaan..
Siinä tapauksessa sinun täytyy verkottaa ja tasoittaa, jos haluat tasoittaa kipsilevyt..
Tunnen erään tyypin, joka on loistava tasoittamaan kaakeliliimalla, mutta en tiedä tarkalleen kuinka hän tekee sen..
Ymmärrän.
En löydä mitään, mikä tukisi toivettani myöskään. Täytyy varmaan suostutella vaimo, että se ei ole samanlaista myöskään käytännön syistä yllämainitusti.

Minulla ei ole aikaa/jaksamista enää kokeilla, vaan vessan pitää valmistua.

Kiitos inputista.

• Tykkään
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.