903 lukukertaa ·
6 vastausta
903 lukukertaa
6 vastausta
Kiinnitys pergolan kattopalkkeihin kattokannattimiin/taloon
Hei, yritän ymmärtää mikä olisi yksinkertaisin ja paras tapa kiinnittää pergola/terassikatto (haluan, että se kestää pleksilasin 1,5 m:iin) talon kattoristikoihin 220x45.
Minulla on joitakin piirustuksia käynnissä Ruotsin puun oppaasta terassikatolle, mutta mietin, voisinko korvata berliiniläisen talon kanssa jonkinlaisella palkkikengällä, joka kiinnittyisi suoraan kattoristikoihin. Olen saanut vinkin "Simpson strong tie Gerw" (on varmasti monia eri merkkejä) .. käytännössä kirjoitusteline pienellä kulmalla tukemaan palkkia alapuolella, mutta en ole varma, voinko luopua piirustusehdotuksen kantolinjasta tällaisen ratkaisun vuoksi. Tai miten minun pitäisi tarvittaessa muokata sisääntulon syötteen Ruotsin puun laskimeen?
Onko tämä ymmärrettävää?
Mitat liitetty alla. Valokuvassa puhekielestä, punainen merkitsee kattoristikkoa (verhoiltu) ja keltainen suunniteltua pergola-palkkia.
Minulla on joitakin piirustuksia käynnissä Ruotsin puun oppaasta terassikatolle, mutta mietin, voisinko korvata berliiniläisen talon kanssa jonkinlaisella palkkikengällä, joka kiinnittyisi suoraan kattoristikoihin. Olen saanut vinkin "Simpson strong tie Gerw" (on varmasti monia eri merkkejä) .. käytännössä kirjoitusteline pienellä kulmalla tukemaan palkkia alapuolella, mutta en ole varma, voinko luopua piirustusehdotuksen kantolinjasta tällaisen ratkaisun vuoksi. Tai miten minun pitäisi tarvittaessa muokata sisääntulon syötteen Ruotsin puun laskimeen?
Onko tämä ymmärrettävää?
Mitat liitetty alla. Valokuvassa puhekielestä, punainen merkitsee kattoristikkoa (verhoiltu) ja keltainen suunniteltua pergola-palkkia.
Anteeksi puhelimella kirjoitettu ja näen paljon aivan hulluja oikeinkirjoituksia yläpuolella.KJD sanoi:
Hei, yritän ymmärtää, mikä olisi yksinkertaisin ja paras tapa kiinnittää pergola/terassikatto (haluan, että sillä on kantavuus plexilasille 1,5 m ulos) talon kattotuoleihin 220x45.
Minulla on joitakin piirustuksia menossa Ruotsalaisen puun oppaan mukaan terassikattoihin, mutta pohdin, voisinko korvata talon lähellä olevan kantavan puun jonkinlaisella palkkikengällä, joka kiinnittyy suoraan kattotuoleihin, olen saanut vinkkejä "Simpson strong tie Gerw" (varmasti on monia eri valmistajia) .. periaatteessa kiinnityspaikka pienellä kulmalla, joka pitää palkin alareunassa, mutta epäröin, voinko luopua piirustusehdotuksen kantavasta puusta tällaisessa ratkaisussa. Tai kuinka minun pitäisi muokata Ruotsalaisen puun laskimen lähtöarvoja?
Ymmärrätkö tämän?
mitat liitettynä alla. Kuvassa puhekielellä, punaisella merkitty kattotuoli (sisäverhoiltu) ja keltaisella suunniteltu pergolapalkki.
En usko enää käyttää ger-kiinnikettä, kun pergolalla on oltava eri kulma kuin katolla tietysti. En tullut ajatelleeksi sitä 🤓.
Talomme ongelmana on, ettei ole tilaa räystään ja ikkunan yläreunan välissä. Joten en voi asentaa kantavaa puuta perinteisellä tavalla.
Pohdin, olisiko parempi ratkaisu kiinnittää kantava puu suoraan kattotuolien päätypuihin, esim. kulmakiinnikkeillä (mutta tämä vaatii jonkin verran verhoillun paneelin purkamista räystään alla).
Sitten voisin normaalisti mennä ulos kattopalkkien kanssa pergolaan tästä kantavasta puusta.
Yritin piirtää vähän. Voiko tästä saada selvää? Epävarma, mutta kiinnostunut näkemyksistänne.
Miksi ei antaa konepajan taivuttaa/hitsata yhteen kulmalevyä, mahdollisesti myös alapinnan kanssa, jotta kuorma leviää pidemmälle matkalle kattotuolia ja pergolan sääntöä pitkin?KJD sanoi:
Anteeksi kirjoitan/olen kirjoittanut puhelimella ja näen paljon aivan sekoja oikeinkirjoitusvirheitä yllä.
En usko enää ger-musteeseen, koska pergola on eri kulmassa kuin katto tietysti. En ajatellut sitä 🤓.
Talon ongelma on, että ei ole tilaa kattokotelon ja ikkunan yläreunan välillä. Joten en voi saada kantavaa palkkia perinteisellä tavalla.
Mietin, olisiko parempi ratkaisu kiinnittää kantava palkki suoraan kattotuolien päähän, esim. kulmaraudoilla (mutta vaatii toki jonkin verran sisäänrakennetun paneloinnin purkamista katon räystään alla).
Sitten voisin tehdä kuten tavallisesti ja mennä ulos kattopalkkien kanssa kohti pergolaa tästä kantavasta palkista.
Yritin piirrellä hieman. Voiko tästä saada selvää? Epävarma, mutta kiinnostunut mielipiteistä.
Se voisi olla suunnitelma, mutta silloinhan tavoitekuva murenee vähän, pyhittää perhe loman aikana.
Mutta ajatteletko, että siitä tulee liian korkea pistekuormitus silloin arvatenkin?
Näin juuri suoremman ratkaisun, joka on hyvin lähellä vakiomenetelmää hyötykäyttäen kantopalkkia julkisivussa. On 12 cm heti ikkunoiden yläpuolella.. tosin kattotuolin kaltevuus vie tämän, mutta voisin saada kantopalkin tänne, ja sitten leikata paneelin, joka peittää kattotuolit, ja asentaa pergola-kattotiileni suoraan siihen.
Tein uuden kuvan: punainen = kantopalkki 12 cm julkisivullani jäljellä, keltainen = paneelin sahaus, sininen = pergolakattosäle.
Tämän pitäisi olla vakiomenetelmä, vaikka ehkä saan mitat sen mukaan, kuinka voimakas/heikko kantopalkki täällä on.
Mutta ajatteletko, että siitä tulee liian korkea pistekuormitus silloin arvatenkin?
Näin juuri suoremman ratkaisun, joka on hyvin lähellä vakiomenetelmää hyötykäyttäen kantopalkkia julkisivussa. On 12 cm heti ikkunoiden yläpuolella.. tosin kattotuolin kaltevuus vie tämän, mutta voisin saada kantopalkin tänne, ja sitten leikata paneelin, joka peittää kattotuolit, ja asentaa pergola-kattotiileni suoraan siihen.
Tein uuden kuvan: punainen = kantopalkki 12 cm julkisivullani jäljellä, keltainen = paneelin sahaus, sininen = pergolakattosäle.
Tämän pitäisi olla vakiomenetelmä, vaikka ehkä saan mitat sen mukaan, kuinka voimakas/heikko kantopalkki täällä on.
En ihan ymmärrä mitä tarkoitat 1.5 m pleksilasilla, onko se pergolan koko leveys, eli ei yhtään tolppia ulkopuolella? Riippuen ympäristöstä, voi syntyä voimakas nostevaikutus kun tuulee. Joka tapauksessa kantopalkkia ei tarvita, jos voit kiinnittää pergolan kattopuut suoraan talon kattoparruihin, esimerkiksi käyttämällä pidempiä metallikiinnittimiä, jotka ehkä ulottuvat 30 cm parruihin pienien palkkikenkien ja kulmakiristimien sijaan, joita olit piirtänyt, jos sinulla on tolpat ulkona, sen pitäisi ehdottomasti toimia.KJD sanoi:
Se voisi olla suunnitelma, mutta sittenhän loma-perheen pyhittäminen vähän sortuisi. Mutta ajatteletko, että siitä tulisi liian korkea pistekuorma? Näin juuri ratkaisun, joka on hyvin lähellä standardiratkaisua kantopalkin kanssa julkisivussa. Minulla on 12 cm tilaa ikkunoiden yläpuolella.. mutta kattokorot vievät tämän, mutta voisin saada täällä kantopalkin ylös ja sitten sahata ylös paneelin, joka peittää kattoparruja, ja jatkaa pergolan kattotiilien kanssa suoraan tässä. Tein uuden kuvan: punainen = kantopalkki jäljelle jääneeseen 12 cm julkisivuun, keltainen = panelin sahattu aukko, sininen = pergolan kattosäännöt. Tämä pitäisi olla standardi, mutta mittasuhteet voivat riippua siitä, miten voimakas/ heikko kantopalkki täällä tulee olemaan.
Ok, hyvä input. Olen tutkinut kiinnikevalikoimaa, mutta en ole löytänyt paljoa tuossa koossa.P Peter787 sanoi:En ymmärrä täysin mitä tarkoitat 1,5 metrin pleksilasilla, onko se pergolan koko leveys, eli ei tukipylväitä ulkopuolella?
Riippuen ympäristöstä voi tulla voimakas nostava momentti tuulessa.
Joka tapauksessa kantopalkkia ei tarvita, jos voit kiinnittää pergolan kattopalkit suoraan talon kattoristikoihin, esim. käyttämällä pidempiä metallikiinnikkeitä, jotka menevät ehkä 30 cm kattoristikoihin, sen sijaan että käytät pieniä palkkikenkiä ja kulmakiinnikkeitä, kuten olit piirtänyt. Jos sinulla on tukipylväät ulkopuolella, sen pitäisi varmasti toimia.
Aion asentaa pylväät ulkopuolelle ja kantopalkin sinne. Ensimmäinen suunnitelma oli 6 m leveä (talon suuntaisesti) ja 3 m syvä (suhteessa julkisivuun kohtisuorassa), mutta olen pienentänyt sen 2 m syväksi. Koko 3 m korkea, kellarikerroksen vuoksi/puoli kellari. Joten varmasti paljon nostovoimaa. (Täällä on usein tuulista, myös länsipuolella).
Päätarkoitus on vähentää auringonpaistetta (paljon ikkunoita) ja toimia aurinkosuojana.
Toissijaisesti hieman suojaa kesäiltana, sateen roiskeilta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Justerbar fot till plywood, U-infästning
Möbelsnickeri -
Hur gör man en bra infästning till ett skärmtak?
Altan & Uteplats -
Hjälp med infästning till elfa-hyllor
Inredning -
Infästning orginal stålräcke till utomhustrappa
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Kiinnitys viereen runko
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka