Minulla on vähän pohdintoja lasitetusta terassistani, jota olen rakentamassa. Sinne tulee harjaniskapalkki, joka kiinnitetään olemassa olevaan taloon. Seinässä on pystylaudoitus, ja talon sisäpuolella sillä korkeudella on olohuone harjakatolla. Tämä tarkoittaa, etten pääse menemään esimerkiksi ullakolle vahvistamaan hiukan.
Pysyykö harjaniskapalkki kiinni olemassa olevassa julkisivussa esimerkiksi palkkikengällä, vai tarvitseeko minun vahvistaa jotain lisää? Se on kooltaan 90x270 ja noin 4 metriä pitkä.

Tuki, jota tarvitaan, tulee todennäköisesti alhaalta?
Olisiko mahdollista laittaa poikkipuu/tolppa pitkin seinää alas perustukseen?

Katselin vanhoja kuvia talosta sisältäpäin. Tämä pystysuora palkki on juuri sen kohdan ulkopuolella, mihin harjan palkki tulee menemään.
Voisi olla mahdollista laittaa palkki maasta ylöspäin, mutta en ole vahvistanut siellä olevaa lattiaa, joten sitten minun täytyy irrottaa laudat ja korjata se. Jos se on välttämätöntä, niin teen sen, mutta vältän sitä mielelläni.
Miten toimisi palkkikenkä ja sitten lyhyempi palkki, jonka kiinnitän seinään alas lisätueksi? Toivon mukaan se osuu kuvassa näkyvään palkkiin. Pitäisi kokeilla porata ja katsoa, saanko vastusta ulkoverhouksen laudan jälkeen ehkä?

• Kattopalkkien ja eristelevyjen asennus keskeneräisessä rakennuksessa.
  • Tykkään
hus520
  • Laddar…
Luulen, että riittää pelkästään balksko. Varmista, että kiinnität sen takana olevaan pystysääntöön.
Voit myös ruuvata viimeiset takapalkit muutamista kohdista seinän olemassa olevaan paneeliin.

Ei ole suositeltavaa kiinnittää liimapuupalkkia palkkikenkiin, koska se antaa yleensä liian pienen tukipinnan. Lisäksi voidaan epäillä, että kuorma palkkikenkään tulee liian suureksi. Lisäksi tulisi välttää palkkikenkiä näkyvissä olevissa asennuksissa. Ne eivät ole kauniita. Jotta voisimme arvioida palkin välittämän kuorman ja siten sopivan tuen tyypin, meidän tulisi tietää huoneen mitat, sekä leveys että syvyys.

Terassihuone on 4 m syvä ja 6 metriä leveä.

• Ulkohuoneen runko rakenteilla, sen syvyys on 4 m ja leveys 6 m. Rakennuksen edessä on terassi ja avonainen lasiovi.
Lumivyöhykkeellä 2,5 kiinnityksen kuormitus on noin 18 kN, eli yli 1800 kg. Se vaatii liimapuupylvään, esimerkiksi 90x90. Lisäksi rakenteen etureuna tarvitsee vakauttamista, jos sinulla ei ole tiivistä kattoa raakapontilla tai vastaavalla. Tämä tapahtuu helpoiten jonkinlaisilla kattotason vinotuilla.

Seinää vasten on 42x120 ulkokuistihuoneen ulkoseinälle. Se on rakennussarja, joka on ostettu Skånska Byggvarorilta. He ovat kirjoittaneet, että sen pitäisi olla siellä.
Kattona tulee olemaan kennolevyä.
Liitän kuvan luonnoksesta.

• Ulkohuoneen piirros ja mitat, kattoseinä 42x120. Skånska Byggvaror rakennussarja, jossa kanavamuovikatto. Näyttää kehikon ulko- ja sisämitat.
Missä tämä 42x120 sijaitsee?

Kiinnitä seinään ranskalaisella ruuvilla. Liimapuupalkki lepää sen lyhyellä sivulla.

On varmistettava, että tukisäännön kiinnitys kestää nykyisen kuorman. Se on puolet pienempi lyhyillä sivuilla kuin keskellä. Lisäksi on tarkistettava tuen paine, jotta se ei kasva liian suureksi. Palaan asiaan hieman myöhemmin tänään, minun täytyy ensin hoitaa pari asiaa.

Kiitos, ei kiirettä!
Korttiloissa on Skånska byggvaror laskenut ne, koska he ovat lähettäneet sen mukana ja sanoneet, että sitä tulee käyttää niin. Sen sijaan harjakattoa varten he eivät ole lähettäneet mitään tai kirjoittaneet, miten se pitäisi kiinnittää ymmärrettävistä syistä. Se tuntuu olevan tärkeä kohta.

Tarvitsisit harjapalkillesi alustan, joka on 90 mm leveä ja vähintään 70 mm syvä. Voit tietenkin valita saman menetelmän kuin sivuseinien palkkikiinnityksessä, mutta silloin tulisi paljon ja pitkiä ruuveja. Lisäksi sinun tulisi olla varovainen kuormittamasta seinän sääntöä enemmän, ottaen huomioon, että se kantaa jo melko raskasta kuormaa. Paras ratkaisu on lisätolppa. Sen ei tarvitse olla liimapuuta. Voit ottaa kaksi tavallista puupalkkia, joilla on kohtuullinen lujuusluokka (esim. C24) ja ruuvata ne yhteen.

Jos kattokanavamuovi on kunnolla kiinnitetty, se riittää luultavasti jäykistämiseen.

Kun katsoin valokuvaa, huomaanhan, että sivuseinien palkkien tukipilarit menevät koko matkan alas asti, joten paljon siitä, mitä kirjoitin edellisessä viestissä, ei tunnu relevantilta. Tee samalla tavalla keskellä mutta käytä kahta sellaista ruuvia toistensa päällä, niin siitä tulee hyvä. Anteeksi.

• Tykkään
hus520
  • Laddar…
Sitten siitä on tietenkin vielä yksi ongelma... Ylempänä paneeli ulottuu noin 50 mm ulos. Pitäisikö minun ensin laittaa 45-regel ja sitten vielä kaksi sen päälle, jotka menevät ylös asti? Vai riittääkö, että 45-regel menee kuvan liitokseen asti, ja sitten vain yksi lisää, joka menee ylös asti katonharjaan?

• Vit träpanel på husfasad med synlig skarv och en utstickande del, samt elledningar monterade vertikalt.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.