Hei!
Olen aloittamassa kellariprojektin, joka tarkoittaa eräänlaisen oleskeluhuoneen purkamista. Mäntypaneeli ja tapetoidut levyt ylhäällä. Lattia on todennäköisesti lastulevyä (joka tuntuu ERITTÄIN epäilyttävältä joissakin paikoissa :rolleyes:) suoraan betonilevyn päällä, ja sen päällä kokolattiamatto.
Luonnollinen ilmanvaihto lautasventtiilillä. Haisee homeelle/kellarille keväällä ja syksyllä, kun kaukolämpö ei ole päällä.
Ajatus on purkaa pois kaikki orgaaniset materiaalit, jotka ovat betonia vasten...mutta entä sitten? Tunnen jonkun, joka on erittäin tyytyväinen tuulettuvaan "Nivell"-lattiaan mukaan lukien tuuletin, joka luo kiertoa. Ongelmani on, että jos rakennan tuuletusraon, menetan vielä enemmän korkeutta jo ennestään matalalta katolta. :confused:
Mitä pinnoitteita olette valinneet? Minulla ei valitettavasti ole astronomisia summia käytettäväksi. Huoneesta tulee yhdistetty varasto/vierashuone, joten haluan säilyttää sisustetun tunnelman.
Ilmanvaihto??
Kiitollinen neuvoista ja kokemuksistanne! :heart:

• Tykkään
Kappe51
  • Laddar…
Todennäköisyys on suuri, että betoni alla on epätasainen, mutta korkean huonekorkeuden säilyttämiseksi on varmaan hyvä valita klinkkeri lattiamateriaaliksi. Kosteusvarma. Mutta varaudu siihen, että tasoite valitettavasti tulee vaatimaan.

Nivell on hyvä, jos haluat muuta kuin klinkkeriä, ja lisäksi sinun ei tarvitse korjata epätasaisuuksia. Meillä on subfloor-kannattimet (nivell). Enimmäkseen siksi, että halusimme säilyttää olemassa olevan lattian mutta korjata alustan. Aikaisemmilta omistajilta oli asennettu alipaineilmanvaihto, mikä myös puolsi meille nivellin valintaa, ja lisäksi saimme takaisin alkuperäisen lattian korkeuden, joka vastasi ovia.

Yksi etu nivellissä on, että lattia ei ole niin kylmä kuin klinkkeri on. Mutta luulen, että klinkkeri on halvempi vaihtoehto.

BirgitS
Klinkkerien lisäksi pitäisi olla mahdollista asentaa kokolattiamattoa parvekematto-tyyppisesti.

• Tykkään
gaia ja 1 muu
  • Laddar…
Etkö harkitse lattian pois repimistä, kaivamista, eristämistä ja uuden lattian valamista lattialämmityksellä?

Onhan olemassa myös ilmanvaihtojärjestelmiä mm. Jape ym., joissa käytetään platonmattoa, mutta se vaatii kyllä, että lattialaatta on tasainen.

H henche sanoi:
Todennäköisyys on suuri, että alla oleva betoni on epätasainen, mutta korkeusrajan säilyttämiseksi on varmaan hyvä panostaa klinkkeriin lattiana. Kosteusturvallinen. Mutta varaudu siihen, että tasoituslaasti tulee varmasti tarpeen.

Nivell on hyvä, jos haluat jotain muuta kuin klinkkeriä, eikä sinun tarvitse korjata epätasaisuuksia. Meillä on subfloor regelit (nivell). Enimmäkseen siksi, että halusimme säilyttää olemassa olevan lattian mutta korjata alustan. Edelliseltä omistajalta oli käytössä alipaineistus, mikä myös puhui nivelin puolesta meidän osalta, ja saimme takaisin alkuperäisen lattia korkeuden, joka vastasi ovia.

Yksi etu nivellille on, että lattia ei ole niin kylmä kuin klinkkeri on. Mutta luulen, että klinkkeri on halvempi.
Klinkkeri ei ole vaihtoehto, sillä siitä tulee aivan liian kylmä ja menettää kotoisan tunteen. Ei ole mitään, mitä itse alkaisimme asentaa myöskään.

B b8q sanoi:
Et halua poistaa lattiaa, kaivaa pois, eristää ja valaa uusi lattia lattialämmityksellä?
Ei! En ole miettinyt sitä…ollenkaan!

• Tykkään
Kurtivan
  • Laddar…
Hei, nostan esiin vanhan ketjun.
Minkä ratkaisun valitsit? Olen itsekin aloittamassa samanlaista projektia makuuhuoneessa epätasaisella betonipinnalla.
Ajattelen jotain näistä kolmesta vaihtoehdosta:
- Ilmastettu lattia, tyyppi nivå
- Klinkkeri + neulahuopamatto
- Tasoitemassa + platonmatto

BirgitS
K KalleHå sanoi:
Hei, nostan vanhan ketjun.
Minkä ratkaisun valitsit? Olen itsekin aloittamassa samanlaista hanketta makuuhuoneessa epätasaisella betonipinnalla.
Ajattelen näitä 3 vaihtoehtoa:
- Ilmastoitu lattia, tyyppi nivell
- Klinkkeri + neulahuopamatto
- Tasoitusmassa + platonmatto
Jos aiot käyttää kosteutta läpäisevää kokolattiamattoa, ei sinun tarvitse laittaa klinkkeriä sen alle. Se tuntuu hieman liioittelulta.

• Tykkään
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
Jos sinulla on hengittävä kokolattiamatto, ei varmaan tarvitse laittaa laattoja sen alle. Se tuntuu vähän turhalta.
Juuri niin. Etusijalla on ensin oikea lattia, siksi laatat. Olen vain huolissani siitä, että se voi tuntua liian kylmältä vierashuoneessa, joten kokolattiamatto täydentää tilannetta. Mutta se voi yhtä hyvin olla tavallinen iso matto.

K KalleHå sanoi:
Hei, nostan vanhan ketjun.
Mitä ratkaisua valitsit? Olen itse juuri aloittamassa samanlaista projektia makuuhuoneessa epätasaiselle betonipinnalle.
Harkitsen seuraavia kolmea vaihtoehtoa:
- Tuulettuva lattia, tyyppi nivell
- Klinkkerit + neulanukkamatto
- Itsetasoittuva massa + platonmatto
Hei!
Projekti on ollut tauolla sen jälkeen kun purimme lattian ja puolipaneelin kesällä. Lähinnä nähdäkseni miten ilman kosteus ja ilmanvaihto toimivat, kun kokeilin asentaa Pax-tuulettimen saadakseni enemmän ilman kiertoa kellarissa.
Betonilattiani osoittautui odottamattoman tasaiseksi, ja jopa maalatuksi suurilta osin.
Unelma olisi, jos toimisi laittaa neulanukkamatto suoraan betonille, mutta en tiedä uskaltaako niin tehdä? Luulen, että toinen vaihtoehtoni olisi platonjärjestelmä.

BirgitS
Ipal Ipal sanoi:
Unelma olisi, jos toimisi laittaa neulahuopamatto suoraan betonille, mutta en tiedä uskallanko tehdä sen?
Jos matto vain on kosteuden läpäisevä, niin pitäisi kyllä toimia.

• Tykkään
Dilato
  • Laddar…
Laitoin platonmaton ja halvan laminaattilattian oleskeluhuoneeseen edellisessä talossa. Oli jokin kuoppa, jonka tunsi, mutta se ei häirinnyt minua. Jälkikäteen olisin oikaissut ja laittanut jonkin halvan parkettilattian sen sijaan.

onko olemassa kauniimpia mattoja kuin needlepunch-mattoja, jotka sopivat kellarikerroksen lattioille ja luovat viihtyisän tunnelman. Katso lattialiikkeissä kokolattiamattoja ilman vaahtoa tai muuta tiivistä materiaalia alla.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Ipal
  • Laddar…
S Solidwork sanoi:
Laitoin platonmaton ja halvan laminaattilattian kerhohuoneeseen edellisessä talossa. Siellä oli jokin notkelma, jonka tunsi, mutta ei se häirinnyt minua. Jälkikäteen olisin tasoittanut ja laittanut jonkin halvan parkettilattian sen sijaan.
Oliko sinulla mitään tuuletusjärjestelmää kytkettynä, jotta ilma kiertäisi platonmaton alla?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.