Olen piirtämässä sisäänkäynnin kattoa Sketchup-ohjelmassa ja olen tehnyt kattotuolit 45x120 puutavarasta, mutta mietin, onko se tarpeettoman suurta tarpeisiini ja riittäisikö 45x95.
Edellytykset:
Sisäänkäynnin katon koko: 2,4 metriä leveä ja 1,5 metriä syvä, 27 asteen kaltevuus.
Tällä hetkellä minulla on pieni "eteiskuisti", joka ulottuu noin 30 cm talon rungosta, mihin sisin tuoli tulee sijoittaa. Myös rimat ankkuroituvat sisimpään osaan.
Uloin osa tulee kannatella pohjaan ankkuroiduilla 70x70 painekyllästetyillä puupylväillä.
Kattopäällyste tulee olemaan fantomipeltiä.
Pitäisikö minun käyttää 45x120 vai riittääkö 45x95 runkoon?
Pienin mitta, jota kattotuoliohjelmani voi laskea, on 120x45. Ja enimmäisetäisyys kattotuolien välillä on 1200mm.
Mutta jos lasken lumen vyöhykkeellä 3, 2,4 metriä jänneväli, 300mm uloke, cc1200 kattotuolien välillä ja kevyt kattopäällyste, käytetään 120x45 ylärimoihin 74 prosenttisesti.
Profiilisi mukaan asut lähellä Götalandi, jossa on harvoin yli 2 lumivyöhyke. Joten sama laskelma, mutta lumivyöhykkeellä 2 antaa 51 prosenttia puun kantokyvystä. (Ja jos menee alas 45x95, se antaa huomattavasti pienemmän kantavuuden kuin 20 prosenttia vähemmän...)
Mutta cc1500 kattotuolien välillä kuorma ja käyttöaste kasvaa.
Jos tarkastelen asiaa tiukasti, sinun tulisi joko käyttää 120x45 ylärimoihin ja kaksi kattotuolia 1500mm cc välein tai 95x45 ja kolme kattotuolia 750cc välein. Molemmissa tapauksissa mitoituksesi on melko hyvä.
Käyttämällä korkealuokkaista rakennuspuuta (C30, C24, C18) voit myös käyttää sirompia mittoja. Olen laskenut C14:lla, eli kauniilla suoralla puutarhapuulla ilman liikaa oksia tai reunavikoja jne.
En ole suunnittelija, joten sinun on otettava tämä sellaisena kuin se on ... Mutta itse en epäröisi käyttää näitä suosituksia.
Olen ajatellut 3 tuolia 750cc.
Miksi ajattelin 95:n sijaan 120, on lähinnä käsittelyn vuoksi, helpompi kantaa ylös 95-takstol:in kanssa. Hinta on melkein sama, kuten kirjoitat.
Kyllä, mielestäni 45x95 riittää.
Ei pidä unohtaa, että taipumavastus = b*h[SUP]2[/SUP] /6 (jos en nyt ole väärässä!)
Joten jos korkeus puolitetaan, kantokyky laskee 75%, jne.
Mutta cc750mm ja znözon todennäköisesti 1 tai 1.5, joten 45x95 toimii varmasti hyvin.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.