Hei!
Onko kellään tietoa siitä, voiko "punainen" ja hieman tummempi ydinmänty, jolla on muutaman sadan vuoden historia, muuttua vaaleammaksi kemiallisten kokeiden avulla tai pelkästään hiomalla. Olemme ostamassa tämän tyyppistä materiaalia lattialle, mutta haluaisimme mieluummin vaaleamman lattian, eikä meillä ole aavistustakaan, mitä vanha punainen ydinmänty oikein on.

Onko ydinmänty erityisen hyvää tai huonoa materiaalia?

Voiko joku, joka tietää tästä jotain, auttaa meitä vastauksella?

//Yleisesti

Ydinmäntyä löytää männyn sydänpuusta. Riippuen siitä, miten mänty on kasvanut, sitä on enemmän tai vähemmän. Enemmän pidetään usein parempana, koska se on kestävä kosteutta vastaan ja kovaa kuin synti. Toisin sanoen, se on hyvä lattioihin ja ulkokäyttöön. Haittapuolena on, että sitä voi olla vaikea maalata, koska maali 'liukuu pois'.

OK
Miten on, että se on juuri punainen? Voiko sitä käsitellä lipeällä tai muulla, jotta saadaan vaaleampi väri. Emme halua keltaisia lattioita, joihin mänty ehkä yhdistetään, vaan etsimme kauniita vanhoja lattioita, jotka ovat sävyltään vaaleita. Joten emme ole ajatelleet maalata, vaan enemmänkin saippuapesulla vaalennettuja lattioita, jotka ovat hieman harmahtavia.
Tietääkö joku?

Voit maalata tai kallistaa, mahdollisesti öljyllä, jossa on pigmenttiä. Mutta sitten ihmettelen, miksi sinulla pitäisi olla vanhaa kärnfurua ylipäätään?

Minulla ei ole mitään keltaisia lattioita vastaan, kaikki puutyömme ja tapettimme ovat joka tapauksessa niin vaaleita.

Olemme suunnitelleet 1700-luvulta peräisin olevan talon ja laajennuksen kunnostamista samoilla materiaaleilla. Makuuhuoneissa on kuusilankkulattia, joka on valossa värissä mukavasti kulunut. Nyt meidän täytyy täydentää käytävissä ja huoneissa, ja pidämme enemmän vaaleasta sävystä, joka yhdistämme todella vanhaan taloon. Siksi ei keltaisia lattioita, eikä mieluiten tummia, jotta ne sopivat talon muuhun tyyliin.

Nyt olemme löytäneet lattian, joka on vanha ja sen pitäisi sopia meille, ja haluamme tosissamme tietää, että se voidaan käsitellä niin, että saamme sen haluamassamme muodossa, koska tämän ostaminen maksaa paljon.

Arvaukseni on, että vastaus on, että voimme saada vaaleat lattiat käsittelyllä :)

Tuntuu siltä, että olisi parempi ostaa hieno uusi kuusilattia, joka on hyvälaatuinen, eikä pilata vanhaa mäntylattiaa kemikaaleilla...

Olen samaa mieltä Sexpyn kanssa, ota kuusilattia ja saippuapesu.

Sydänpuuta käytettiin "tarkkaan työhön kuten ikkunan tekoon" tai maalaamattomiin halkoliitereihin/palkkeihin aiemmin, isälläni on halkoliiteri, joka on seisonut maalaamattomana yli 100 vuotta ilman näkyviä vaurioita laaksoissa. Väri voi vaihdella kellertävästä ruusunpunaiseksi riippuen siitä, missä puu on kasvanut.

Mutta osta vanha käytetty kuusilattia ja käytä se uudelleen, se on ehdottomasti "oikein" sinun tapauksessasi, ja se on myös vaalea, kuten haluat. Paljon taloja puretaan, joten täytyy olla satojatuhansia neliömetrejä kuusilattioita ajalta 1700-1950, ja ne ovat varmasti halpoja myös.

Terveisin Jawen

Kiitos vastauksesta. Olemme nyt ostaneet lattian ja odotamme sen saapumista kotiin. Luulen, että se sopii hyvin talon muihin osiin, joissa on leveitä lankkuja (noin 30-45 cm). Uskon, että mänty tulee olemaan parempi, koska tämä pitää asentaa eteiseen ja se on kovemmassa käytössä, ja olen kuullut, että kuusilattiat ovat melko herkkiä. Uskon ja toivon siis, että jos hiomme ja käsittelemme sen ja sitten annamme sen kulua ja vanheta, saamme sen lattian, jota toivomme.

Mikä minulle ei ole täysin selvää on ero kuusilattian ja mäntylattian välillä. Mitä minun pitäisi oikeastaan katsoa nähdäkseni eron?

//Yleisesti

Se puu, jota kuvailet, kuulostaa minun mielestäni tervapuulta. Sellaisten puiden kantoja murretaan ja poltetaan/poltettiin tervaksi. Se on tervan takia, että puu kestää niin hyvin.
Haista sitä, kun saat sen kotiin, tervapuu tuoksuu tervalle ja on yleensä tumman keltaista tai punaista ja näyttää rasvaiselta, kun leikkaat siihen.
Jos se on sitä, en usko, että onnistut valkaisemaan sitä...
Kaikki mänty yleensä tummenee ajan myötä, mitä olen nähnyt ainakin.

Kuusilattiat ovat kuusesta ja männynlattiat männystä, suurin ero kosmeettisesti on luultavasti se, että kuusessa on paljon pieniä oksia, kun taas mänty on usein lähes oksaton. Lisäksi kuusi on paljon kestävämpi/vahvempi kuin mänty, kaikki rakennepuu kuten palkit ja kattoristikot ovat kuusta, kun taas paneelit ja julkisivut ovat usein mäntyä.

Yst. terv. Jawen

Mutta kuusi onhan pehmeämpää kuin mänty, joten lattioille mänty olisi parempi. Sitten taas, mäntykin on pehmeä lattiamateriaali verrattuna esimerkiksi tammeen ja vaahteraan. Kuusta käytetään rakennuspuuna paljon, koska se on halpaa. Kuusi on Ruotsin yleisin puulaji. Mäntyä käytetään näkyviin kohteisiin, kuten portaisiin ja oviin, joihin "ei kelpaa" kuusi.

Generellt sanoi:
Mitä en oikein ymmärrä, on ero kuusilattian ja mäntylattian välillä. Mitä minun pitäisi oikein katsoa nähdäkseni eron?

//Generellt
Sinun tulee verrata eri valmistajia, kuinka huolellisesti he ovat valinneet lattiaan käytettävän puun, siinä voi olla enemmän tai vähemmän oksia ja myös istuvuus voi vaihdella. Molemmat ovat pehmeitä puulajeja, joten tässä ei ole paljon eroa ja jos et ole ammattilainen, et tuskin huomaa eroa.
Voit valita kumman tahansa niistä, koska pintakäsittely ja huolto vaikuttavat siihen, miten ne vanhenevat ja minkä värin ne saavat.

fn76:

Kuusi on ehkä yleisin puulaji puiden määrässä mitattuna, mutta kuusen kasvutapa tarkoittaa, että siitä ei voida hyödyntää paljoakaan, kun kyse on karkeammista palkeista. Mänty sen sijaan kasvaa karkeaksi ja hyvin suoraksi.

Joten vanhassa metsässä varmaan menee 2,5 kuusta yhtä mäntyä kohden, jos puhutaan kuutioista. Olen varma, että kuusi on selvästi sitkeämpi puulaji kestävyydessä kuormituksen alaisena, ja juuri siksi sitä käytetään rakennuspuuna kuten palkistoissa ja kattotuoleissa. Jos mäntyä voitaisiin käyttää rakennuspuuna, voitaisiin valmistaa ja ostaa paljon pidempiä pituuksia, mutta nyt useimpien rajat ovat noin 5,5 metriä, vaikka olen nähnyt jonkun myyvän 6,8 m.

Ystävällisin terveisin, Jawen

Kun myy puutavaraa sahoille (ostajille), ei ole suurta eroa kuusen ja männyn välillä, vaikka niillä onkin hieman erilaisia ominaisuuksia. Minä luulin esimerkiksi, että kuusta käytetään paneeleihin ja julkisivuihin, koska kun puutavara kuivuu, se "sulkeutuu" eikä ime kosteutta yhtä helposti kuin mänty. Mäntyä käytetään enemmän puutavaraan ja sisätilojen puusepän töihin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.