Nyt valun valmistuminen autotallin lattialle (entinen autokatos) on vihdoin saatu päätökseen. Kattoa kannattelevat tällä hetkellä kaksi palkkia, joiden päällä kattotuolit lepäävät, sekä kaksi tolppaa. Nämä on tarkoitus poistaa ja korvata rakentamillani seinillä, jotka tulevat ulkopuolelle, kuten kuvasta näkyy.
Betonilattia vastavalmiissa autotallissa, jossa väliaikaiset pystypalkit tukevat kattoa. Taustalla vanerilevyjä ja rakennusmateriaaleja.

Tässä voi nähdä nykyiset kantavat palkit/tolpat lapekatolla.
Valokuvat autotallin katon alta, jossa kannattimia ja palkkeja. Katto on osittain avoinna ja tukipylväät ovat näkyvissä.

Olen suunnitellut rakentaa ulkoseinät 145x45 mitoilla. Onko tarpeen, että minulla on pystysuora harja-avustus palkkien kohdalla? Tämä seinä rakennetaan paikan päällä eikä pystytetä, joten minun on aloitettava alajuoksulla ja yläjuoksulla ja sen jälkeen kiinnittää pystypuut, eikö olekin?

Toinen asia, joka hieman huolestuttaa minua, on autotallin ovi, joka tulee olemaan 3m leveä. Riittääkö tavallinen rangattu seinä yhdessä pystysuoran harja-avustuksen kanssa palkkien kohdalla? Vai pitäisikö minun asettaa tähän kaksi tolppaa ja liimapuupalkki? Koska katto on lapekatto, kattotuolit kulkevat molempiin suuntiin.

Toinen kysymys, pitäisikö alajuoksu sijoittaa levyn reunaan? Vai pitääkö se sijoittaa hieman sisäänpäin?

3D-renderöity autotallin runkorakenne, jossa 45x145 mm puutavara ja pystysuora palkki autotallin ympäri, sis. portin yläpuolella.
Voiko tämä toimia?
Tämä on 45x145 lankuilla, ja pystysuuntainen vaihto, joka on 45x145 ympäri koko autotallin sekä autotallin oven yläpuolella. Riittääkö yksinkertainen 45x145 lankku vaakatasossa autotallin oven yläpuolella?
Laitoin kaksoispystysuuntaiset 45x145 kummallekin puolelle.
CC on 60 koko autotallin yli.

Minulla on vaikeuksia löytää tietoa suurista aukioista valmiskatolla. Garageja rakennetaan yleensä tavallisella katolla ja kattotuoleilla, jotka lepäävät vain kahdella seinällä, ei kuten tässä tapauksessa.
Tuntuu siltä, että pystysuora 45x145 on liian heikko kuitenkin.
Mitä mieltä olette pystysuorasta 42x180 liimapuupalkista + tavallisesta 45x145:n hamarrista. Silloin päädyn suunnilleen samoihin mittoihin kuin ennen.

Mistä minun pitäisi tukea tätä liimapuupalkkia? 2 liimapuupylvästä? Mihin ne pitäisi sijoittaa ja mikä paksuus on kohtuullinen?

Anteeksi, postaan uudestaan. Onko kellään ideaa kuinka tämä pitäisi tehdä? Vai mistä voisin löytää tietoa tästä asiasta?

Yritän ostaa kaikki puutavarat näinä päivinä, ja minun on piirtää rakennelma ensin.

Kiitos!

En tiedä muuttaako tämä mitään, mutta jos katson kattotuoleja, niin vain yksi kattotuoli tulee sijoittumaan autotallin oven aukkoon. Näkyy lähimpänä kuvassa täällä:
Yläpohjan puurakenteet ja kattotuolit metalliliitoksilla. Rakenteet liittyvät kertomukseen autotallin oviaukosta.

Kauimpana kuvassa on kattotuoli, joka on yhdistetty talon runkoon ja sijoittuu autotallin oven vasemmalle puolelle yllä olevassa piirustuksessa.
Tämä sijoittuu oikealle puolelle oven kulmassa:
Kattopalkkien liitoskohta, jossa yksi palkki on lähinnä, viittaa autotallin oven paikkaan. Rakenteet puusta, näkyvät yksityiskohdat.

Mitä mieltä olette alla olevasta rakenteesta?
Kuvassa punaisella merkitty on 2 kpl 42x180 liimapuupalkkeja, jotka ovat 4,5 m pitkiä ja kuormitetaan kahdella 90x90 liimapuupilarilla (merkitty vihreällä).
Ne kuormitetaan myös porttiavauksen molemmin puolin (3m).

• Punaisella merkityt kaksi palkkia (42x180) nojautuvat vihreisiin pilareihin (90x90) rakennusmallissa, joka näyttää portin aukon ja runkorakenteen.
  • Punainen palkki osoittaa kaksi 42x180 liimapuupalkkia, vihreät osoittavat kaksi 90x90 liimapuupilaria rakenteessa.
  • Kuvassa on rakennusprojekti, jossa on kaksi punaista liimapuupalkkia ja kaksi vihreää liimapuupilaria kantamassa kuormaa porttiaukon sivuilla.
Et voi käyttää sitä palkkia, joka sinulla on siellä tänään?

Matti_75 Matti_75 sanoi:
Et voi käyttää sitä palkkia, jota sinulla on siellä tänään?
Valitettavasti en voi, seinä on pidemmällä kuin nykyinen palkki ja valitettavasti "portin" yläpuolella oleva on hieman liian korkea. Olen myös ajatellut säilyttää nykyiset palkit samalla kun rakennan uutta seinää, jotta voin poistaa ne tarvitsematta tukea. Katselin pitkää "palkkia", joka kulkee pitkällä sivulla, se koostuu 2:sta 45x220 palkista (ei edes liimapuuta), jotka on yhdistetty ja jatkettu joissakin paikoissa. Jos tämä on kestänyt kantaa 6 kattohirsiparia pitkällä sivulla, niin voisi olettaa, että 2:lla 42x180 liimapuulla voisi kantaa yhden kattohirren autotallin aukon yläpuolella?

Cruzze Cruzze sanoi:
Ruotsin puulla on hyvä laskin palkkien ja muiden mitoitukseen [linkki]
Olen yrittänyt käyttää sitä, mutta valitettavasti vain yksikerroksisen talon aukko on lähimpänä käyttötarkoitustani, mutta vinokattoa ei ole kattotyyppinä?

Matti_75 Matti_75 sanoi:
Etkö voi käyttää sitä palkkia, joka sinulla on siellä tänään?
Puurakenteinen ullakko, jossa punainen nuoli osoittaa nykyistä palkkia. Palkit kiinnitetty metalliliistoin, viitatakseen uusiin seinäjärjestelyihin.
Mustalla merkitty on suunnilleen paikka, johon uusi seinä tulee, punainen nuoli osoittaa nykyistä palkkia, joka voi olla korkeampi, koska se sijaitsee eri kohdassa kattotuolissa.
Kuten näet mustaksi merkityssä kohdassa, minulla ei ole ihan yhtä paljon korkeutta työstettävänä.

Poista sääntö, joka on laitettu vain räystään oikean korkeuden saavuttamiseksi. Sillä ei ole muuta tarkoitusta.

Matti_75 Matti_75 sanoi:
Poista sääntö, joka on kiinnitetty saadaksesi räystään oikealle korkeudelle. Sillä ei ole muuta tarkoitusta
Ymmärrän, on olemassa riski, että uusi palkki osuu juuri kattotuolin saumakohtaan.

Silti ei houkuta käyttää palkkia uudelleen, vaatii tilapäisiä tukia siinä tapauksessa, helpompi antaa kaiken olla paikallaan, kunnes seinät ovat valmiit.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.