1 731 lukukertaa ·
11 vastausta
2k lukukertaa
11 vastausta
Kantavan seinän purkaminen
Hei,
Aiomme purkaa kantavan seinän talossamme.
Talo on 9m leveä, 16m pitkä ja se on sydänseinä, joka avataan. Kattotuolit ovat cc1,2m välein.
Aukko, jonka haluamme, on noin 4,7m.
Olemme lumikuormitusluokassa 3.
Olen saanut laskelman, että tarvitsemme liimapuupalkin, jonka mitat ovat:
140x540 tai vaihtoehtoisesti 115x630 laatu GL32c.
Valitettavasti palkki on liian korkea, joten meidän on vaihdettava teräspalkkiin, esimerkiksi HEA.
Minulle on arvioitu mitaksi HEA 220 (22cm korkea ja 18cm leveä).
Onko joku, joka voi auttaa minua mieluiten laskemalla tai kertomalla, onko lähtökohta suhteellisen järkevä?
Ystävällisin terveisin,
Sebastian
Aiomme purkaa kantavan seinän talossamme.
Talo on 9m leveä, 16m pitkä ja se on sydänseinä, joka avataan. Kattotuolit ovat cc1,2m välein.
Aukko, jonka haluamme, on noin 4,7m.
Olemme lumikuormitusluokassa 3.
Olen saanut laskelman, että tarvitsemme liimapuupalkin, jonka mitat ovat:
140x540 tai vaihtoehtoisesti 115x630 laatu GL32c.
Valitettavasti palkki on liian korkea, joten meidän on vaihdettava teräspalkkiin, esimerkiksi HEA.
Minulle on arvioitu mitaksi HEA 220 (22cm korkea ja 18cm leveä).
Onko joku, joka voi auttaa minua mieluiten laskemalla tai kertomalla, onko lähtökohta suhteellisen järkevä?
Ystävällisin terveisin,
Sebastian
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Liimapuupalkeilla ja teräksellä ei ole täysin vastaavia mittoja. Liimapuupalkki 140x540 vastaa lähinnä HEA 260. Jos vertaa toiseen suuntaan, HEA 220 (joka on 21 cm korkea ja 22 cm leveä) vastaa lähinnä 140x450. Mitat vaikuttavat hieman ylimitoitetuilta, mutta tarvitsee pääsyä leikkauspiirustukseen, jotta voi sanoa sen varmasti.
J justusandersson sanoi:Liimapuuta ja teräsmittasuhteet eivät oikein vastaa toisiaan. Liimapuuta 140x540 vastaa lähinnä HEA 260. Jos vertailee toiseen suuntaan, HEA 220 (korkeus 21 cm ja leveys 22 cm) vastaa lähinnä 140x450. Mitat vaikuttavat hieman ylimitoitetuilta, mutta tarvitsee olla pääsy poikkileikkauspiirrokseen, jotta voi sanoa varmasti.
Hei,J justusandersson sanoi:Liimapuuta ja teräsmittasuhteet eivät oikein vastaa toisiaan. Liimapuuta 140x540 vastaa lähinnä HEA 260. Jos vertailee toiseen suuntaan, HEA 220 (korkeus 21 cm ja leveys 22 cm) vastaa lähinnä 140x450. Mitat vaikuttavat hieman ylimitoitetuilta, mutta tarvitsee olla pääsy poikkileikkauspiirrokseen, jotta voi sanoa varmasti.
Okei.
Olen lisännyt poikkileikkauspiirroksen sekä pohjapiirroksen. Pohjapiirrokseen olen ympyröinyt sen seinän, joka poistetaan. Ajattelin, että teräspalkki asetetaan koolauksen/ liimapuun päälle, mitoiltaan 115x115. Vai pitääkö teräspalkin olla teräskoolauksen päällä?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Talossa on ristikkokattorakenteet, jotka lepäävät vain ulkoseinillä. Alakerrassa ei ole kantavia väliseiniä. Et tarvitse palkkia. Kuka on antanut sinulle tuon neuvon?
On hieman outoa, että se lukee teknisessä dokumentaatiossa alla olevan kuvan mukaan.J justusandersson sanoi:
Siellä mainitaan, että kantava sisäseinä on rakennettu palkista ja levystä

Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se on vain huolimattomasti täytetty. Katso, mitä kattotuoleista sanotaan.
Tässä on kaikki, mitä teknisessä...
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
He olivat jättäneet väliin sen yksityiskohdan kattoristikkotyypistä. Tekninen kuvaus on täytetty jonkun toimesta, joka ei ole erityisen perehtynyt. Ohita se. Jos kattoristikot näyttävät samalta kuin poikkileikkauspiirustuksessa, et tarvitse välistystankoa.
Hei,J justusandersson sanoi:
Anteeksi että kyseenalaistan koko ajan, mutta olen vähän huolissani, rakennusinsinööri sanoi, että tarvitsisin ylityspalkin.
Kattotuolin mitat:
Alajuoksu = 50mm x 130mm
Vinotangot ovat eri tavoin. Laitan niistä myös kuvia.
Uloimmat tangot koostuvat 2 laudasta ja 1 parrusta, jotka on naulattu yhteen.
2 lautaa, joiden mitat ovat 23mm x 100mm ja 1, joka on 50mm x 100mm.
Sisemmät tangot koostuvat 2 laudasta, joiden mitat ovat 23mm x 100mm.
Yläjuoksu = 50mm x 150mm
Arvostan todella apua!
TVH
Sebastian
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Unohda avväxlingsbalk. Nämä kattoristikot eivät vaadi sellaista.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Tips på konstruktör vid rivning/avväxling av bärande vägg
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Kantavan seinän purkaminen
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Rivning och avväxling av bärande vägg
Planlösningar -
Vem bär ansvaret, Rivning av bärande vägg?
Juridik -
Byggkonstruktör sökes: Rivning av bärande väggar
Referenser Hantverkare & Entreprenörer