Hei kaikille,

Olen saanut rakennusluvan muuttaa taloon liittyvän autotallini. Vanha autotalli oli tasakattoinen, jonka huopakate on huonontunut vuotojen vuoksi ja uusi rakennetaan samalle betonilaatalle, mutta siihen tulee harjakatto, joka ulottuu porttien eteen muodostamaan katoksen. Ulokkeellinen osa kannatetaan kahdella teräspalkilla, joita tukee pilarit molemmissa päissä. Olen valinnut teräspalkit saadakseni korkeutta katoksen alle, koska talon ikkuna sijoittuu sinne. Se, missä tarvitsen neuvoa, on ensisijaisesti, minkä tyyppinen palkki tulisi valita ja mikä sen mitat tulisi olla. Palkkien pituus on 6,15 metriä. Sollefteåssa lumikuormavyöhyke näyttää olevan 2,5-3. Rakennusluvan myöntäjä luuli, että olisin selvinnyt yhdellä palkilla ulkona, ja se on varmaan mahdollista, mutta silloin sen mitasta tulisi vankempi kantamaan kaikki yksin ja tuntuu turvallisemmalta, että on varalla yksi, jos onnettomuus sattuu ja joku ajaa pilarin päälle. Liitän piirustukset kattotuolista ja siitä, miltä rakenne näyttää karkeasti.

Ystävällisin terveisin,
Marcus
 
Onko se kattotuoli, jota olette ajatelleet käyttää, sen tulisi olla 4 kpl kannatuspisteitä kattotuolilaskelman mukaan. Luonnoksen perusteella näyttää siltä, ettei palkit sijaitse samassa paikassa kuin kannatuspisteet. Jos haluat lisäpalkin, pitäisi kattotuolilaskelmaa säätää.
 
Kattotuolit lepäävät myös seinää vasten porttien yläpuolella ja sitten tulee ylimääräinen vahva I-palkki keskelle autotallia, jotta siihen voi kiinnittää nostopalkin. Palkit, joista tarvitsen vinkkejä, ovat ne, jotka ovat autokatoksen alla. Sitten unohdin mainita, että katto päällystetään pellillä.
 
Silloin yksi palkki ei ole tarpeellinen, koska kattotuolit eivät tarvitse tätä tukea. Mitä näen, vain tukireaktiot murtotilassa on esitetty, joten pitäisi myös nähdä laskentaraportti, joka seuraa ”piirustusta”. Jos käytetään kuormia murtorajoissa, se todennäköisesti johtaa tarpeettoman suureen palkkiin.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.