Olen uusi tällä foorumilla ja minulla on kysymys.

Haluan purkaa seinän keittiön ja olohuoneen väliltä yksiössäni. Kysymykseni onkin oikeastaan melko yksinkertainen. Olen lukenut vähän tästä foorumista ja muualta kantavista seinistä, mutta en ole oikein saanut selvyyttä. Kyseinen seinä on vain noin 60 mm leveä ja koostuu kipsistä ja koolauksista, ja hieman naiivisti voisi ajatella, voiko sellainen seinä olla kantava, kun kaikki muut tämän asunnon seinät ovat betonia? Kaikki ulkoseinät betonista ja katto myös.

Olen hieman erikoisessa tilanteessa enkä oikein tiedä, mistä saisin käsiini pohjapiirrokset asunto-osakeyhtiöstäni, ja kuten olen lukenut, ei ole edes varmaa, että siitä voisi päätellä, onko seinä kantava. Henkilökohtaisesti en usko, että se on kantava... voiko se edes olla sellainen, kun se on niin ohut ja tehty kipsistä ja puukoolauksista.

Kiitos etukäteen.

Vaikuttaa siltä kuvauksesi perusteella, ettei seinä ole kantava, mutta et todennäköisesti saa tehdä tämän tyyppisiä muutoksia ilman, että asumisoikeusyhdistys hyväksyy muutoksen. Tarkista asia heidän kanssaan!

kyllä, he ovat jo hyväksyneet, että voin tehdä muutoksen, mutta vain jos seinä ei ole kantava.

Mutta eivätkö he voi sanoa, onko se sitä vai ei??? Hankalaa!

Ei aivan totta, mutta jos revit pois kipsilevyn toiselta puolelta, otat valokuvan ja laitat sen tänne, voimme arvata vähän paremmin. Mutta, piirustukset saat muulla tavoin ottamalla yhteyttä kunnan rakennusosastoon/pirustearkistoon. Se on paras tapa edetä.

Niin asia on se, että kyseessä on vuokra-asunnosta muutettu omistusasunto, joten en tiedä ihan tarkalleen, mistä saisimme hankittua asunnon pohjapiirustukset...se on vähän ongelmallista...

X Xeato sanoi:
jo saken är den att det är en ombildad hyresrätt till bostadsrätt så, jag vet inte riktigt vart vi skall få tag i planritningarna för lägenheten...det är de som är lite problematiskt...
Joo mutta kun talo rakennettiin, jätettiin piirustukset rakennusluvan saamiseksi eli aloita sieltä

BirgitS
Hallituksenhan pitäisi omata talon piirustukset. Mutta eikö hallitus vaadi sinulta paperia rakennussuunnittelijalta, jossa sanotaan, ettei kyseessä ole kantava rakenne?

niin minun täytyy varmaankin tehdä, mutta voiko edes niin "ohut" seinä olla kantava. Se on enintään 6 cm..

BirgitS BirgitS sanoi:
Hallituksen pitäisi kyllä olla rakennuksen piirustukset. Mutta eivätkö hallituksen jäsenet vaadi sinulta rakennusinsinööriltä paperin, jossa lukee, ettei seinä ole kantava?
yhdistys on vain muutaman viikon vanha, kun se on muutettu vuokra-asunnosta omistusasunnoksi, joten kestää varmasti hetken ennen kuin se on saanut kaiken haltuunsa

C
X Xeato sanoi:
en tiedä mistä saisimme kiinni asunnon pohjapiirroksista...
Jos yhdistyksellä ei ole piirustuksia, niitä löytyy kaupungin rakennusvalvontavirastosta. Sitten voi riippuen siitä, missä kunnassa asut, tarkoittaa kaikkea siitä, että voit soittaa heille ja he lähettävät sinulle pdf-tiedostoja ilmaiseksi, siihen että joudut menemään sinne ja etsimään itse mikrofilmiltä ja maksamaan saadaksesi kopioita tulostettuna.

C cpalm sanoi:
Jos yhdistyksellä ei ole piirustuksia, ne löytyvät kaupungin rakennusvirastolta. Sitten riippuen siitä, missä kunnassa asut, se voi tarkoittaa kaikkea siitä, että voit soittaa ja he lähettävät sinulle pdf-tiedostoja ilmaiseksi, siihen että sinun on käytävä siellä itse etsimässä mikrofilmiltä ja maksettava saadaksesi kopiot tulostettuina.
joo, minun täytyy soittaa heille maanantaina ja kysyä

O olofh sanoi:
Ei ihan totta, mutta jos poistat kipsilevyn toiselta puolelta, valokuvaat ja lisäät tänne, voimme arvata vähän paremmin. Mutta, piirustuksia saat ottamalla yhteyttä kunnan rakennusosastoon/piirustusarkistoon. Se on paras tapa toimia
teen tämän huomenna ja palaan kuvien kera :)

Okei, aloitin tekemällä reiän seinään ja se ei ollut kipsiä vaan, luulen että kevytbetonia? Mutta en uskalla jatkaa. Voiko näiden kuvien avulla nähdä, mitä materiaalia se on ja onko seinä kantava? Luulen, että uudessa seinässä on myös raudoitus. Onko tällaisessa seinässä ollenkaan koolauksia? Paljon kysymyksiä, toivottavasti ymmärrätte.

• Reikä seinässä, jossa näkyy kerroksia materiaaleista, kuten mahdollinen kevytbetoni. Käsi pitää mittanauhaa reiässä sisällä seinän paksuuden mittaamiseksi.
  • Rikkoutunut seinä, mahdollisesti kevyttä betonia, jossa näkyy armeroinnin merkkejä. Seinän sisäinen materiaali ja rakenne paljastuvat.
  • Seinässä reikä, jossa näkyvissä kevytbetonia ja mahdollisesti teräksinen vahvistus; reikä vaikuttaa äskettäin tehdyltä.
Etkö voisi odottaa? Jätän tråden nyt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.