9 044 lukukertaa ·
39 vastausta
9k lukukertaa
39 vastausta
Kantava seinä- Onko se edes mahdollista?
Olen uusi tällä foorumilla ja minulla on kysymys.
Haluan purkaa seinän keittiön ja olohuoneen väliltä yksiössäni. Kysymykseni onkin oikeastaan melko yksinkertainen. Olen lukenut vähän tästä foorumista ja muualta kantavista seinistä, mutta en ole oikein saanut selvyyttä. Kyseinen seinä on vain noin 60 mm leveä ja koostuu kipsistä ja koolauksista, ja hieman naiivisti voisi ajatella, voiko sellainen seinä olla kantava, kun kaikki muut tämän asunnon seinät ovat betonia? Kaikki ulkoseinät betonista ja katto myös.
Olen hieman erikoisessa tilanteessa enkä oikein tiedä, mistä saisin käsiini pohjapiirrokset asunto-osakeyhtiöstäni, ja kuten olen lukenut, ei ole edes varmaa, että siitä voisi päätellä, onko seinä kantava. Henkilökohtaisesti en usko, että se on kantava... voiko se edes olla sellainen, kun se on niin ohut ja tehty kipsistä ja puukoolauksista.
Kiitos etukäteen.
Haluan purkaa seinän keittiön ja olohuoneen väliltä yksiössäni. Kysymykseni onkin oikeastaan melko yksinkertainen. Olen lukenut vähän tästä foorumista ja muualta kantavista seinistä, mutta en ole oikein saanut selvyyttä. Kyseinen seinä on vain noin 60 mm leveä ja koostuu kipsistä ja koolauksista, ja hieman naiivisti voisi ajatella, voiko sellainen seinä olla kantava, kun kaikki muut tämän asunnon seinät ovat betonia? Kaikki ulkoseinät betonista ja katto myös.
Olen hieman erikoisessa tilanteessa enkä oikein tiedä, mistä saisin käsiini pohjapiirrokset asunto-osakeyhtiöstäni, ja kuten olen lukenut, ei ole edes varmaa, että siitä voisi päätellä, onko seinä kantava. Henkilökohtaisesti en usko, että se on kantava... voiko se edes olla sellainen, kun se on niin ohut ja tehty kipsistä ja puukoolauksista.
Kiitos etukäteen.
Ei aivan totta, mutta jos revit pois kipsilevyn toiselta puolelta, otat valokuvan ja laitat sen tänne, voimme arvata vähän paremmin. Mutta, piirustukset saat muulla tavoin ottamalla yhteyttä kunnan rakennusosastoon/pirustearkistoon. Se on paras tapa edetä.
yhdistys on vain muutaman viikon vanha, kun se on muutettu vuokra-asunnosta omistusasunnoksi, joten kestää varmasti hetken ennen kuin se on saanut kaiken haltuunsaBirgitS sanoi:
Jos yhdistyksellä ei ole piirustuksia, niitä löytyy kaupungin rakennusvalvontavirastosta. Sitten voi riippuen siitä, missä kunnassa asut, tarkoittaa kaikkea siitä, että voit soittaa heille ja he lähettävät sinulle pdf-tiedostoja ilmaiseksi, siihen että joudut menemään sinne ja etsimään itse mikrofilmiltä ja maksamaan saadaksesi kopioita tulostettuna.X Xeato sanoi:
joo, minun täytyy soittaa heille maanantaina ja kysyäC cpalm sanoi:Jos yhdistyksellä ei ole piirustuksia, ne löytyvät kaupungin rakennusvirastolta. Sitten riippuen siitä, missä kunnassa asut, se voi tarkoittaa kaikkea siitä, että voit soittaa ja he lähettävät sinulle pdf-tiedostoja ilmaiseksi, siihen että sinun on käytävä siellä itse etsimässä mikrofilmiltä ja maksettava saadaksesi kopiot tulostettuina.
Okei, aloitin tekemällä reiän seinään ja se ei ollut kipsiä vaan, luulen että kevytbetonia? Mutta en uskalla jatkaa. Voiko näiden kuvien avulla nähdä, mitä materiaalia se on ja onko seinä kantava? Luulen, että uudessa seinässä on myös raudoitus. Onko tällaisessa seinässä ollenkaan koolauksia? Paljon kysymyksiä, toivottavasti ymmärrätte.