É
Suunnittelen laajennusta liitteenä olevan kuvan mukaan (olemassa oleva talo ei näy). Minkä kokoisia voisi olla ne kaksi punaista palkkia, jotka piirsin portaan kohdalle? Arvaan, että liimapuuta. Välipohja on mielestäni C24 45x220 ja 570 cm pitkä seinästä seinään. Yläkerrassa tulee olemaan makuuhuoneita. Oletan, että tarvitsen kuitenkin rakennesuunnittelijan laskelmia rakennusluvan liitteeksi, mutta haluaisin itse ensin osua mahdollisimman oikeaan.

1. Pitkä palkki vasemmalla puolella portaita tulee olemaan noin 705 cm pitkä. Se ei istu keskellä, vaan toisella puolella jänneväli on 245 cm ja toisella puolella 325 cm.

2. Lyhyt palkki oikealla puolella portaita on 330 cm. Tämä voi kuitenkin sijaita vapaammin, esimerkiksi keskellä 570 cm pitkää välipohjaa.

Rakennusprojektin 3D-malli, jossa näkyy kiinteistön kerrosrakenne ja punaisella merkityt palkit portaikon kohdalla.

7 m pitkä liimapuupalkki tarvitsee mitat 165x540 mm tai vastaavat. Mielestäni sinun pitäisi ensin ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan. Mielestäni se ei ole tarpeeksi vakaa ratkaisu, jonka olet luonnostellut, kuten ymmärrän sen kuvastasi.

É
Okei se oli vähän voimakkaampi kuin luulin. Ehkä sitten teräspalkki? Se oli se mitä olin alun perin suunnitellut, mutta sitten ajattelin liimapuun riittävän, kun olin lukenut vähän muita ketjuja...

Mitä tarkoitat riittävän vakaalla ratkaisulla muuten?

Edit: lisäys, että olen käyttänyt puuopasta, joka sanoo ylös 7 metriin 45x220, joten mielestäni alle 6 metriä, kuten minulla, pitäisi olla okei.

5,7 m pitkät 45x220, jotka ovat tuettu keskeltä palkilla, toimivat aivan erinomaisesti. Talo, joka on 11-12 m pitkä, tarvitsee sivuttaisvakautta poikittaisseinien ja vastaavien muodossa. Tässä perspektiivissä 7 m pitkä palkki on liian pitkä, riippumatta siitä, onko se liimapuuta vai terästä. Jos teet palkista 5 m pitkän, riittää 215x360, jos haluat sen olevan mahdollisimman matala.

É
Tarkoitatko samanlaista vihreää seinää kuin tein nyt? Ajatukseni on, että ensimmäinen osa on kellari maan/garagen tasolla ja sitten portaikon toisella puolella olisi tavallisempi huone. Eikö sen pitäisi olla mahdollista tehdä kuten kaikissa muissa garageissa, joissa auton on tarkoitus mahtua? Joten totta kai siihen tulee seinä, mutta se tulee silti olemaan 7 metriä kauempana (toivon niin).

En nyt aja autoa sisään päivittäin, mutta haluaisin silti nuo mitat, jolloin 5 metriä on liian lyhyt.

Pitäisikö sen toimia? Mutta mieluummin teräspalkilla?

Puurakenteinen autotalli ja kellari keskeneräisenä; punaisia tukipalkkeja ja vihreitä seiniä. Näkyvissä myös portaita ja oviaukko.

Kyllä, se näyttää paremmalta. Se taitaa sitten olla teräs.

É
Utelias vaan, palkin täytyyhän levätä jonkin päällä. Tarkoititko ensimmäisessä tapauksessa, että minulla ehkä oli vain yksi pylväs alhaalla sitten?

On myös mahdollista tehdä seinä toiselle puolelle portaita, mutta se ei ehkä tee hyötyä sillä puolella kuitenkaan, vaan ongelma on 7 metrin puolella. Tai seinä siitä tulee joka tapauksessa, mutta ajattelin muuten tavallista, ei-kantavaa.

Palkin täytyy levätä vähintään kahden tukipylvään päällä (jotka voivat olla osa seinää). Jos voit käyttää useampia tukipylväitä, palkin mitat pienenevät huomattavasti.

É
Etupuolella/portilla, missä on puuseinä, ymmärrän, että sen täytyy seisoa omalla tolpallaan. Ajattelin ihan ulkoseinän sisäpuolelle.

Mutta jos seinä portaiden luona olisi tyyliin kevytbetonia/lecaplokkeja, eikö se voisi levätä niiden päällä? Ovatko liian heikkoja 7 m:n pistemäiselle kuormalle? Jos ensin laittaisi jotain vahvempaa vaakatasossa palkin ja lecavälikkeen väliin?

Tuleva rakenneinsinööri voi ehkä kertoa tästä tarkemmin myöhemmin, mutta haluaisin mielelläni tietää.

É ÉlPon sanoi:
Mutta jos seinä portaan luona olisi esimerkiksi kevytbetoni/leca-block-materiaalista, eikö se voisi vain levätä niiden päällä?
Kyllä, todennäköisesti, mutta se täytyy tarkistaa. Pistokuorma on suuruusluokkaa 30 kN, eli noin 3 tonnia.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.