Olen tekemässä eteisen remonttia ja olen ajatellut poistaa puusäleikköä, joka on portaiden vieressä. Uskon, että niiden ainoa tehtävä on estää putoamista (esim. myöhäisenä lauantai-iltana tai varhaisena maanantaiaamuna 8-)). Puusäleet on ruuvattu kiinni ulompaan vankoon (luulen, että sitä kutsutaan näin). Koko ulompi vanko on yhdestä massiivista kappaleesta. Voinko ruuvata irti puusäleet ilman ongelmia, ongelma voisi olla, että portaat romahtavat tai yläkerta raser...

Olen täysin noviisi portaiden suhteen, jos se ei käynyt selväksi :-?

Kuvassa säleet eivät näy kovin selkeästi, mutta ne ovat portaiden reunalla.

• Kaksi lasta leikkivät portaikon alla; portaiden puukaiteet näkyvät ylhäällä.
Luulen, ettei se ole mikään ongelma, rimat ovat luultavasti suunniteltu estämään pieniä lapsia, kuten kuvan lapset, putoamasta!

Olen nähnyt useita portaita, joissa vastaavat ritilät on poistettu ilman, että yläkerta on pudonnut, mutta varo pieniä lapsia!

/Johan

Tarkalleen ottaen, säleikkö ei ole kantava rakenne. ;)

Mmmm valkoinen portaikko ilman kaiteita on todella tyylikäs, mutta ei suoraan sanoen tarkoitettu pienille lapsille :)

Toivottavasti ajattelet laittaa jotain muuta, jos poistat säleikön, kun ajattelet lapsia kuvassa!
[smiley=engel017.gif]

RoTe
Ritilä ei ole kantava. Mutta jos sinulla on 70*70 pylväs lattiasta kattoon portaikon sisäkulmassa kuten minulla, niin se on toinen tilanne... ;)

Ole varovainen pienien kanssa. Sattuu "mennä" alas nopeasti ;) Valitettavasti kokeilin ulkona kerran, Päätyi ensiapuun Nackan sairaalassa eräänä jouluaattona eikä he näyttäneet Kallea. Koko joulu pilalla 7-vuotiaalle.

Kiitos kaikista vastauksista. Aion tietenkin asentaa jotain muuta, mietin melko ohuita teräsputkia ja niiden ei tarvitse mennä aivan alas asti kuten vanha säleikkö. Ne 2-3 viimeistä sälettä tuntuvat melko turhilta. Olen nyt ruuvannut alas kaikki säleet ja talo ja portaat seisovat edelleen erittäin vakaasti, kävi ilmi, että säleet eivät olleet ruuvattu yläpäässä vaan ne olivat kiinni vain puutapilla, kun näin sen, rauhoituin. Palaan kuvien kanssa, kun se on valmis. Suunnitelmana on, että portaat olisivat mustat, säleikkö ja askelmien kulmalistat alumiinista/teräksestä, ovi valkoinen, seinät hiekanväriset. Seison nyt ja tasoitan, menossa 2. tunti :-X

Se kuulostaa tyylikkäältä.

Muista, että et laita teräsputkiasi liian harvaan, uskon että on olemassa minimimitta, jotta lapset eivät juutu päillään.

Minun 2½-vuotiaani rakastaa yrittää tunkea päätään portaikossa olevien pystypuiden väliin, onneksi hänen päänsä on liian suuri, jotta voisi onnistua.
smile_badteeth2.gif

Etäisyys tappien välillä ei saa olla enempää kuin 10 cm. ;)

Vaimoni kasvoi talossa, jossa oli tyylikkäät portaat, jotka "tulivat ulos" suoraan seinästä, ilman kaiteita, tyynyjä alla tai liukasteippiä. Sen seurauksena meillä on kaide, lapsiportit ylhäällä ja alhaalla, teippi ja suojalevyt, luulen että niitä kutsutaan niin.

Huomaan, että suojalevyt puuttuvat portaistasi, se on puukappale, joka törröttää esiin askelman alta (usein vaneriin jyrsityssä urassa) niin, että jos jalka sattuu liukumaan askelmien väliin, varpaat osuvat siihen eikä jalka pääse jatkamaan askelman väliin, kunnes haarat osuvat askelmaan - silloin kaadut, koska jalka juuttuu askelmien väliin, ja sitten kuuluu naksahdus!

Se ei ole asia, jota ajattelee kun se on paikallaan, mutta se sattuu tosi paljon jos sitä ei ole, tarkista askelman alta, siellä on varmasti jyrsitty ura 3mm levylle.

Henrik

tallmilan sanoi:
Näen, että puuttuu jalkasuojat portaissa, se on puupala, joka roikkuu portaan alla (yleensä vaneria jyrsittyyn uraan), joten jos jalka sattuu menemään portaiden väliin, osut varpaisiin sen sijaan, että jalka jatkaa väliin kunnes haara osuu portaaseen - kaadut kiinni, koska jalka on jumissa portaiden välissä ja kuuluu rusahdus!

Sitä ei tule ajateltua, kun se on paikallaan, mutta se sattuu todella kovasti, jos se puuttuu. Katso portaan alta, siellä on varmaan jyrsitty ura 3 mm levylle.
:o Jalkasuojat? ::) Tarkoitatko nousujalkoja? :-/ Avonaisissa portaissa ei ole nousujalkoja. Niihin laitetaan mahdollisesti lasten turvalista askelman etureunan alle. Tämä lista on tarkoitettu estämään, että askelmien välinen etäisyys ei ylitä 10 cm.

::) Skenaariosi haarasta askelmaa vastaan kuulostaa erittäin kaukaa haetulta. :-/ Ei pahalla. :-X

Ostimme talomme samaan aikaan muutaman ystävän kanssa ja tarkastusmies (meillä oli sama) huomautti erittäin tarkasti, että heidän pitäisi tukkia aukot suunnilleen kuten yllä kuvattu. Ystävillämme ei ole lapsia. Meillä on kaksi naperoa, ja meille hän ei sanonut tästä yhtään mitään 8-)

Meillä ei ole mitään uria, ja appivanhemmilla on samanlainen talo eikä heilläkään ole. Luulen, että pärjää ilman, ja lisäksi meillä on 1 sääntö talossa, jota yllättävän hyvin kaikki noudattavat: Aina pidä kiinni kaiteesta eikä koskaan juokse portaissa. Oho, siitä tuli 2 sääntöä, mutta kuitenkin...

Se ei ole niin kaukaa haettua kuin luulet, kysy joltain, joka työskentelee sairaalassa kipsaamassa jalkoja. Luonnollisesti yleisempää lapsilla kuin aikuisilla.

Henrik

Etsin teräsputkia (esimerkiksi harjattuja), mutta en löydä ketään, joka myy niitä.

Tarvitsen vinkkejä.

Kiitos etukäteen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.