2 302 lukukertaa ·
5 vastausta
2k lukukertaa
5 vastausta
Kaattaa väliseinä (kantava?) - Syön hattuni!
Hei,
Olen suunnitellut purkaa seinän keittiön ja olohuoneen väliltä (aukaista oviaukon ympäriltä) asunnossani (rakennettu 1957).
Olen henkilökohtaisesti täysin varma, että seinä ei ole kantava ja uskallan sanoa syöväni hattuni, jos se olisi, mutta luonnollisesti yhdistys haluaa, että asiantuntija antaa lausuntonsa ennen kuin he antavat hyväksynnän, mikä on täysin ymmärrettävää.
Asuinrakennus vuodelta 1957
Kerrokset: Kellari, Ensimmäinen kerros, 1krs, 2krs, 3krs, 4krs, ullakko
Seinä, jonka toivon purettavan, on noin 100 mm paksu ja koostuu noin 20 mm rappauksesta kummallakin puolella (yhteensä 40 mm) ja ytimenä on suuremmat lohkot noin 50-70 mm paksuja, noin 250 mm korkeita ja 500 mm pitkiä. Lohkot näyttävät (mitä minä osaan googlettaa) koostuvan jonkinlaisesta sinibetonista (katso kuva 9. Materiaali) ja ovat erittäin huokoisia, eli niihin voi tehdä reikiä tavallisella ruuvimeisselillä. Ilman rappausta voisin väittää, että voisin potkaista nämä lohkot alas.
Seinä ei näytä olevan mukana kunnassa saatavilla olevissa K-piirustuksissa ja alla oleva naapuri on purkanut saman seinän, sillä olen löytänyt kiinteistövälittäjän kuvia.
Työpaikallani on entinen rakennusinsinööri, joka kiireellisenä tarkasti piirustukset ja sanoi, ettei se ole kantava, mutta ilman tarkempia selityksiä.
Ensimmäinen kuva (1. Pohjapiirros) näyttää seinän, joka tulee purkaa oviaukon ympäriltä eli keltaisella merkityn alueen. Asunto sijaitsee 3krs, kuva: 6. näyttää kantavan kerroksen yli kerrosten 1-3.
Voiko näiden piirustusten perusteella sanoa, onko seinä kantava vai ei? Selvennykseksi totean, etten aloita purkamista ilman hallituksen kirjallista hyväksyntää.
Kiitos etukäteen!
Olen suunnitellut purkaa seinän keittiön ja olohuoneen väliltä (aukaista oviaukon ympäriltä) asunnossani (rakennettu 1957).
Olen henkilökohtaisesti täysin varma, että seinä ei ole kantava ja uskallan sanoa syöväni hattuni, jos se olisi, mutta luonnollisesti yhdistys haluaa, että asiantuntija antaa lausuntonsa ennen kuin he antavat hyväksynnän, mikä on täysin ymmärrettävää.
Asuinrakennus vuodelta 1957
Kerrokset: Kellari, Ensimmäinen kerros, 1krs, 2krs, 3krs, 4krs, ullakko
Seinä, jonka toivon purettavan, on noin 100 mm paksu ja koostuu noin 20 mm rappauksesta kummallakin puolella (yhteensä 40 mm) ja ytimenä on suuremmat lohkot noin 50-70 mm paksuja, noin 250 mm korkeita ja 500 mm pitkiä. Lohkot näyttävät (mitä minä osaan googlettaa) koostuvan jonkinlaisesta sinibetonista (katso kuva 9. Materiaali) ja ovat erittäin huokoisia, eli niihin voi tehdä reikiä tavallisella ruuvimeisselillä. Ilman rappausta voisin väittää, että voisin potkaista nämä lohkot alas.
Seinä ei näytä olevan mukana kunnassa saatavilla olevissa K-piirustuksissa ja alla oleva naapuri on purkanut saman seinän, sillä olen löytänyt kiinteistövälittäjän kuvia.
Työpaikallani on entinen rakennusinsinööri, joka kiireellisenä tarkasti piirustukset ja sanoi, ettei se ole kantava, mutta ilman tarkempia selityksiä.
Ensimmäinen kuva (1. Pohjapiirros) näyttää seinän, joka tulee purkaa oviaukon ympäriltä eli keltaisella merkityn alueen. Asunto sijaitsee 3krs, kuva: 6. näyttää kantavan kerroksen yli kerrosten 1-3.
Voiko näiden piirustusten perusteella sanoa, onko seinä kantava vai ei? Selvennykseksi totean, etten aloita purkamista ilman hallituksen kirjallista hyväksyntää.
Kiitos etukäteen!
Mats-S
Rakennusveteraani
· Sollentuna
· 3 327 viestiä
Mats-S
Rakennusveteraani
- Sollentuna
- 3 327 viestiä
Ensinnäkin, oletko varmasti merkinnyt oikean seinän, merkitsemäsi on nimeltään "yksityinen huone" ... mutta ehkä se kuuluu nykyään asuntoosi?V Vickevoff sanoi:
Mutta uskon kuten sinä, seinä ei ole kantava.
Perustan sen siihen, että se on tehty 10 cm paksusta sinibetonista. Niin ohut sinibetoni ei kanna, sen pitäisi olla vähintään kaksinkertainen paksuus silloin.
Kerrothan, että naapuri on purkanut saman seinän, perustuen välittäjän kuviin. Käy hänen luonaan katsomassa, mitä hän tarkisti ennen kuin purki.
Oikea seinä pitäisi olla merkitty, eli keittiöön "enkelrumista" (se on pieni asunto 1 h+k) vievä keltaiseksi merkitty seinä.Mats-S sanoi:
Ensiksi, oletko varmasti merkinnyt oikean seinän, merkitty seinä on nimetty "enkelrum"... mutta ehkä se kuuluu nyt asuntoosi?
Mutta luulen kuten sinä, seinä ei ole kantava.
Perustan tämän siihen, että se on tehty 10 cm paksusta sinibetonista. Niin ohut sinibetoni ei kanna, sen pitäisi olla ainakin kaksinkertaisesti paksumpaa.
Kerrottuna, naapuri on purkanut saman seinän, perustuotuna välittäjän kuviin. Vieraile hänen luonaan ja katso, mitä hän tarkisti ennen purkamista.
Betoni on myös vain (noin) 50-70 mm paksu, kun loput 40 mm koostuvat rappauksesta (20 mm kummallakin puolella).
Naapuri, joka purki seinän, on muuttanut sieltä jo muutama vuosi sitten.
Kiitos vastauksestasi!
Mats-S
Rakennusveteraani
· Sollentuna
· 3 327 viestiä
Mats-S
Rakennusveteraani
- Sollentuna
- 3 327 viestiä
Sitten voin myös syödä hattuni, jos tuo seinä on kantavaV Vickevoff sanoi:
Mutta vaikka seinä ei olisi kantava, voi joskus tulla vähäisiä/matala painumia kun sen purkaa. Mittaa tarkasti lattian ja katon välinen etäisyys ennen purkamista, jotta voit tarkistaa, mitä on tapahtunut, kun se on purettu.
Tarkista yhdistykseltä, koska naapurin täytyy olla puhunut heidän kanssaan ennen kuin hän purki seinän, joten heillä pitäisi olla joitain faktoja dokumentoituna
Jäsen
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 viestiä
Tuo on väliseinä, sillä ei ole kantavaa tehtävää. 50-luvulla ruoka valmistettiin erillään, sitä ei haluttu näyttää, jos oli vieraita.
Voit vain kaataa sen.
Voit vain kaataa sen.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Riva och bygga upp ny icke-bärande innervägg
Utbyggnad och tillbyggnad -
Purkaa väliseinä, onko se kantava? Kierre nro 2
Rakennusfysiikka -
Purkaa väliseinä, onko se kantava?
Rakennusfysiikka -
Purkaa sisäseinä, itsekantavat kattoristikot.
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Purkaa sisäseinä, kantava?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka