Aion rakentaa "itseään kannattavan" portaikon, jossa on 4 askelmaa alla olevan luonnoksen mukaisesti, jos mahdollista.
Pohdintani on, mikä mitoitus minun tulisi käyttää, jotta se kestää. Toiveena on, että askelmat voidaan sahata porraspalkkeihin. Ritapiirros vapaasti kantavasta portaasta neljällä askelmalla, mitat 255 mm ja 185 mm. Leveys 1020 mm, inf. ja seinäkiinnitys mahdollisia.

Mahdollisesti kiinnitys seinään toisella puolella on mahdollista.

Portaikko on 900 mm leveä.

Taitaa olla noin 120mm kapeimmasta kohdasta, mutta koska se on niin lyhyt, se voi varmasti olla pienempi.

Se on ensisijaisesti jousto, joka asettaa rajoituksen sille, kuinka ohut haluaa käyttää. Onko sinulla syitä olla ottamatta paksuinta sääntöä hyllyltä?
Aiotaanko se maalata?

• Tykkään
FredrikR
  • Laddar…
Ei ei, voin kiivetä liimapuulle jos tarvitaan.

Koska ajatus on sahata pois ja laittaa askelmat sen päälle, niin mikään niistä vagnstycken ei näy muuta kuin alapuolella, ja siellä sillä ei ole merkitystä.

harry73
Tein omat vangstycken ulkoportaille. Otin paksuimman säännön rakennusliikkeestä ja liimasin/ruuvasin 40x40 alapuolelle. Toimi minulle

• Tykkään
FredrikR
  • Laddar…
Lähellä 40 astetta on kallistus, jos ajattelen oikein.

Ehkä ei ole ongelma, jos käytän 45x220 ja sahaan niin kuin suunniteltu, ja mahdollisesti ruuvi-liimaan niin isosti kuin mahdollista sisäpuolelle sahauksen huomioiden? :thinking:

Viimeksi muokattu:

Paras vastaus

Yksi tapa laskea tämä on soveltaa samaa taipumakriteeriä, jota normaalisti käytetään lattiajousten kohdalla. Vapaasti muotoiltuna: 100 kg painava henkilö, joka seisoo portaiden keskellä, ei saa aiheuttaa suurempaa taipumaa kuin 1,5 mm vangstycket:ssä mitattuna kohtisuorasti portaita vastaan. Jotta se olisi helpompaa, lasken vain vangstycket:in alemmalla vapaalla osalla. Pituudella 1244 mm ja 40 asteen kaltevuudella taipuma on 1,1 mm, jos vangstycket:in alaosa (ilman askelmien sahauksia) on mitoiltaan 45x70 mm.

• Tykkään
Björn Melander ja 2 muuta
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Yksi tapa laskea se on soveltaa samaa joustokriteeriä kuin mitä normaalisti käytetään lattian palkeille. Vapaasti muotoiltuna: 100 kg henkilö, joka seisoo keskellä portaita, ei saa aiheuttaa suurempaa taipumaa kuin 1,5 mm vangin kappaleessa mitattuna kohtisuorasti portaita vastaan. Jotta se olisi helpompaa, lasken vain vangin kappaleen alimmalla vapaalla osuudella. Pituudella 1244 mm ja 40 asteen kaltevuudella taipuma on 1,1 mm, jos vangstycken alaosa (ilman askelmien leikkauksia) on mitoiltaan 45x70 mm.
Pätee tämä myös jos kuten minä ajattelen, sahataan askelmille pois vangstyckestä?

Kyllä, kunhan jäljellä on 70 mm koko matkan.

• Tykkään
FredrikR
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Joo, kunhan jäljellä on 70 mm koko matkan.
Kiitos (y)

Mittaamani vielä kerran ja nyt saan, että kulma hiipii alas 32,2'.

Mihin päädymme < paksuudessa?

Kuinka paljon lisääntyy lujuus, jos esimerkiksi ruuvaliimaan 45x95 tai 120 (tai mitä nyt mahtuukaan askelmien alle) sisäpuolelle?

Paljon arvostettu laskenta-apua! (y)

Kulman muutos on tässä tapauksessa vähäpätöinen, koska laskin hieman pyöristäen. Jos kiinnität ruuviliimalla 45x70 säännön vankstycken sisäpuolelle, jäykkyys lisääntyy merkittävästi. Taipuma vähenee 0,6 mm:iin.

• Tykkään
FredrikR
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Kulman muutos on tässä tapauksessa merkityksetön, koska laskin hieman pyöristetysti. Jos ruuvaat ja liimaat 45x70-regelin vangstyckenin sisäpuolelle, jäykkyys kasvaa huomattavasti. Läpitaivutus vähenee 0,6 mm:iin.
Suurkiitos!

harry73
Tältä näyttää vanttirautani. Se tuntuu vakaalta.
Valkoinen puuportaikko ulkona, näkyy porrasaskelmat ja tukirakenne, taustalla harmaa seinä ja pikkukiviä maassa.

• Tykkään
FredrikR
  • Laddar…
harry73 harry73 sanoi:
Tuolta näyttää minun vangstycke. Se tuntuu vakaalta.
[kuva]
Ne portaat, jotka aion rakentaa, näyttävät mittasuhteiltaan melko hyvin vastaavan sinun portaitasi.
Erona on, että sinulla on 2 kiinnityspistettä toisessa askelmassa alhaalta, mutta luultavasti se ei ole ongelma minun tapauksessani ilman. (y)
Yritän keksiä jonkun hyvän ratkaisun minun tasanteeseen, sekä sivuseinämien "inklädnad", joissa portaat ovat, sitten saha otetaan esiin. ;)

harry73
FredrikR FredrikR sanoi:
Ero on siinä, että sinulla on 2 kiinnityspistettä toisessa vaiheessa alhaalta, mutta luultavasti se ei ole ongelma minun tapauksessani ilman. (y)
Se, että toisessa vaiheessa on kiinnityspiste, voi tehdä eron, se että niitä on kaksi, ei tee eroa. Niin vakaa ei tolppa ole.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.