Aion rakentaa "itseään kannattavan" portaikon, jossa on 4 askelmaa alla olevan luonnoksen mukaisesti, jos mahdollista.
Pohdintani on, mikä mitoitus minun tulisi käyttää, jotta se kestää. Toiveena on, että askelmat voidaan sahata porraspalkkeihin.
Mahdollisesti kiinnitys seinään toisella puolella on mahdollista.
Taitaa olla noin 120mm kapeimmasta kohdasta, mutta koska se on niin lyhyt, se voi varmasti olla pienempi.
Se on ensisijaisesti jousto, joka asettaa rajoituksen sille, kuinka ohut haluaa käyttää. Onko sinulla syitä olla ottamatta paksuinta sääntöä hyllyltä?
Aiotaanko se maalata?
Koska ajatus on sahata pois ja laittaa askelmat sen päälle, niin mikään niistä vagnstycken ei näy muuta kuin alapuolella, ja siellä sillä ei ole merkitystä.
Lähellä 40 astetta on kallistus, jos ajattelen oikein.
Ehkä ei ole ongelma, jos käytän 45x220 ja sahaan niin kuin suunniteltu, ja mahdollisesti ruuvi-liimaan niin isosti kuin mahdollista sisäpuolelle sahauksen huomioiden?
Yksi tapa laskea tämä on soveltaa samaa taipumakriteeriä, jota normaalisti käytetään lattiajousten kohdalla. Vapaasti muotoiltuna: 100 kg painava henkilö, joka seisoo portaiden keskellä, ei saa aiheuttaa suurempaa taipumaa kuin 1,5 mm vangstycket:ssä mitattuna kohtisuorasti portaita vastaan. Jotta se olisi helpompaa, lasken vain vangstycket:in alemmalla vapaalla osalla. Pituudella 1244 mm ja 40 asteen kaltevuudella taipuma on 1,1 mm, jos vangstycket:in alaosa (ilman askelmien sahauksia) on mitoiltaan 45x70 mm.
Yksi tapa laskea se on soveltaa samaa joustokriteeriä kuin mitä normaalisti käytetään lattian palkeille. Vapaasti muotoiltuna: 100 kg henkilö, joka seisoo keskellä portaita, ei saa aiheuttaa suurempaa taipumaa kuin 1,5 mm vangin kappaleessa mitattuna kohtisuorasti portaita vastaan. Jotta se olisi helpompaa, lasken vain vangin kappaleen alimmalla vapaalla osuudella. Pituudella 1244 mm ja 40 asteen kaltevuudella taipuma on 1,1 mm, jos vangstycken alaosa (ilman askelmien leikkauksia) on mitoiltaan 45x70 mm.
Pätee tämä myös jos kuten minä ajattelen, sahataan askelmille pois vangstyckestä?
Kulman muutos on tässä tapauksessa vähäpätöinen, koska laskin hieman pyöristäen. Jos kiinnität ruuviliimalla 45x70 säännön vankstycken sisäpuolelle, jäykkyys lisääntyy merkittävästi. Taipuma vähenee 0,6 mm:iin.
Kulman muutos on tässä tapauksessa merkityksetön, koska laskin hieman pyöristetysti. Jos ruuvaat ja liimaat 45x70-regelin vangstyckenin sisäpuolelle, jäykkyys kasvaa huomattavasti. Läpitaivutus vähenee 0,6 mm:iin.
Tuolta näyttää minun vangstycke. Se tuntuu vakaalta.
[kuva]
Ne portaat, jotka aion rakentaa, näyttävät mittasuhteiltaan melko hyvin vastaavan sinun portaitasi.
Erona on, että sinulla on 2 kiinnityspistettä toisessa askelmassa alhaalta, mutta luultavasti se ei ole ongelma minun tapauksessani ilman.
Yritän keksiä jonkun hyvän ratkaisun minun tasanteeseen, sekä sivuseinämien "inklädnad", joissa portaat ovat, sitten saha otetaan esiin.