Huonojen säilytystilojen vuoksi talossa ja sopivien varastojen puutteen vuoksi ulkona, meillä on nyt noin 15 muuttolaatikkoa erilaisia tavaroita vierashuoneessa, ja puolet meistä alkaa kyllästyä tähän tilanteeseen. Helpoin ratkaisu olisi heittää kaikki laatikot pois, mutta tätä ehdotusta ei hyväksytty, joten olen nyt aikeissa eristää pienen ulkorakennuksen ajatuksena siirtää laatikot sinne, jos saan sen kuivaksi ja pakkasettomaksi. Ja ennen kaikkea, jos onnistun toteuttamaan projektin, mikä sujuu niin ja näin - ja siksi olen täällä.
Ulkorakennus on pieni tila, 4,5 * 2,8 m, rakennettu rapatuista harkoista, multalattia, aiemmin eterniittikatto (jonka olen nyt purkanut). Korkeus on melko matala (jotain, mitä en tajunnut seurauksia ennen kuin myöhemmin; palaan siihen) noin 1,4 - 1,8 m (viistokatto). Toisessa päässä on kaksi vanhaa pariovea/navetan ovea.
Ideani oli...
- purkaa katto
- rakentaa katon runko 45x95, laittaa raakaponttia ja sitten kattopelti
- jakaa sisin puoli tilasta: laittaa kovalevyä ja lattianiskat pihakivien päälle, tehdä 45x95 rungot seiniin, eristää lattia, seinät ja katto, rakentaa seinä ja asentaa sisäovi, sitten mahdollisesti asettaa kannettava kuivain ja lämpöpatteri pitämään pakkanen ja kosteus loitolla.
Mutta se oli tuo oven ongelma...
Tilaa on vain metri! Joten olen nyt vähän lähtöruudussa. Kattokorkeuden nostaminen onnistuu, mutta viereinen rakennus huomioon ottaen se ei tule näyttämään kovin kauniilta...
Joten nyt haluaisin pyytää ideoita...
Minulla on vanha kellari osan talon alla, johon pääsee ulkopuolelta. Se näyttää tältä: https://imgur.com/a/GGgbqyv. Onko fiksumpaa sulkea se ja säilyttää laatikot siellä?
Ajan mittaan aiomme rakentaa autotallin, ja sitten meillä tulee olemaan varastotila, jossa kartongit ja muut tavarat voivat olla säilössä ja unohtua. Joten oikeastaan riittää, että saadaan väliaikainen ratkaisu pariksi vuodeksi.
Minulla on huomattava määrä laatikoita ja muuta tavaraa ullakollamme meidän 1900-luvun talossamme, ja siellä ei todellakaan ole mikään erityisen mukava ilmasto eikä mikään siellä ole vaikuttanut mihinkään kuitenkaan. Sekä kylmää ja kosteaa talvella, ja kesällä kuumaa kuin mikä.
Minulla on huomattava määrä laatikoita ja muuta rojua talomme ullakolla 1900-luvulta, eikä siellä ole mitään erityisen kivaa ilmastoa, eikä mikään ole vaikuttanut siihen mitenkään. Talvella on sekä kylmää että kosteaa ja kesällä kuumaa kuin mikäkin.
Se kuulostaa lohdulliselta. Niin, kun ajattelen asiaa, juuri niin on aina ollutkin, mutta ullakoiden on varmasti pitänyt olla hyvin tuuletettuja, koska se on toiminut. Tuntuuko siltä, että se on edellytys? Mutta tietenkin, ehkä minun ei tarvitse huolehtia siitä, että se olisi pakkaselta suojattu.
Mitä teidän mielestänne olisi parasta minun tapauksessani, kellari vai ulkorakennus? Ja ulkorakennus, riittääkö, että katto saadaan sellaiseen kuntoon, ettei sada sisään, ja jättää eristys ym. huomiotta?
Vahingot, jotka vaikuttavat säilytettävään tavaraan, riippuvat hieman siitä, mitä sinulla on kartongeissa - jos siellä on paperia, kangasta tai elektroniikkaa, ne kärsivät jollain tavalla, jos ne ovat lämmittämättömissä tiloissa. Kellari on sorapohjainen, ja todennäköisesti seinät ovat myös melko kosteita, mikä tekee siitä epäsopivan varastointiin. Talousrakennuksessa on soraa alla, ja täälläkin on riski, että seinät imevät kosteutta maasta, mutta jos laitat rakennusmuovia soran päälle ja sitten rakennat sopivan eristetyn lattian koolattuihin, nykyisin oleviin kiviin, se saattaa toimia riittävän hyvin. Sitten metallirunko (ei puuta) seinien vasten, rakennusmuovia ja kosteudenkestäviä levyjä siihen - epäselvää, miten/pitäisikö eristää. Kattorakenne voi olla 145-170 mm runko- ja pontattu levy/katemateriaali ulospäin ja rakennusmuovi + vaneri sisäänpäin lasivillaeristys ja ilmarako vesikaton suuntaan. Jos sitten laitat sisään patterit säilyttämään 10 astetta ympäri vuoden, niin luultavasti myös kirjat ja vaatteet säilyvät muutaman vuoden. Tila on niin pieni, ettei lämmitys maksa suuria summia. Sitten on vielä tuo ovi... Jos asetat sen rakennettuun väliseinään, voi riittää, että käytät edullista varasto-ovea, joka ei ole täysin eristetty, mutta jonkin verran eristystä varmasti tarvitaan. Jos tarvitaan, sen voi luultavasti mukauttaa kattokorkeuteen
Vauriot, jotka syntyvät säilötylle, riippuvat hiukan siitä, mitä sinulla on i laatikoissa - onko laatikoissa paperia, kangasta tai elektroniikkaa, ne kärsivät tavalla tai toisella, jos ne ovat lämmittämättömissä tiloissa.
Laatikoissa on sekä paperia että tekstiilejä. Kyse ei kuitenkaan ole vanhojen Shakespeare-käsikirjoitusten arkistoinnista, joten voimme hyväksyä tietyn asteen heikkenemistä, mutta ei tietenkään niin paljon, että ne tuhoutuvat.
Kellarissa on soralattia ja todennäköisesti seinä on melko kostea, mikä tekee siitä sopimattoman varastointiin. Ulkorakennuksessa on soran alla ja myös täällä on riski, että seinät imevät kosteutta maasta, mutta jos laitat rakennusmuovin soralle ja sitten rakennat sopivasti eristetyn lattian säädetyille, nykypäivänä näyttäville kiville, niin se voi toimia riittävän hyvin.
Luulen, että ulkorakennuksessa ei ole soraa vaan pelkästään maata. Olen yrittänyt kaivaa osan sisimmästä puoliskosta saadakseni kivet vähän alemmas, mutta se on erittäin kivistä. Muuttaako tämä mitään? Vai onko suosituksesi edelleen laittaa rakennusmuovi soralle, kivet päälle ja säädettävät suoraan kiville? Ajattelin laittaa kovalevyä säädettävien alle voidakseni laittaa eristystä niiden väliin: onko tämä hyvä idea?
Sitten metallisäädettävä (ei puuta) seinät vasten, rakennusmuovi ja kosteuden kestävät levyt siihen - epäselvää on kuitenkin, miten/pitääkö eristää.
Katsotaan ymmärränkö. Rakennusmuovi, se voidaan teipata levyjen sisäpuolelle ennen kuin ne kiinnitetään metallisäätöihin asennuksen helpottamiseksi, oletan? Kosteuden kestävät levyt, ajatteletko kovalevyä (öljypinnoitettu levy), asfaltilevyä tai jotain muuta? En luultavasti kiinnitä mitään seiniin, mitä tiedän, joten se voisi toimia, onhan tämä kuitenkin (toivottavasti) väliaikainen juttu. Mitä argumentteja on eristämättä jättämiselle?
Katon voit todennäköisesti tehdä 145-170 mm säädettävällä ja raakapuulla/kattohuovalla ulospäin ja rakennusmuovilla + vanerilla sisäänpäin lasivillaeristeillä ja ilmarako ulkokattoa vastaan.
Anteeksi tyhmät kysymykset. Mitä on kattohuopa? Alustapaperi? Miten luon ilmarakoa ulkokattoa vastaan? Tarkoitatko raakapuuseinän ja kattopellin väliin? Ajatukseni oli laittaa rima raakapuuseinälle (alustapaperille) ja ruuvata kattopellin siihen saadakseni tietyn ilmarako. Onko tämä se, mitä tarkoitat ilmaraolla ulkokattoa vastaan?
Jos sitten laitat elementin pitämään 10 astetta ympäri vuoden, kirjat ja vaatteet selviävät todennäköisesti muutaman vuoden. Tilasta tulee niin pieni, ettei se tarvitse suuria summia pitäen lämmön. Sitten oli se ovi ... Jos laitat sen rakennettuun väliseinään, se voi ehkä selvitä halvan varasto-oven kanssa, joka ei ole täysi-eristetty, mutta vähän eristystä haluat kuitenkin. Jos se vaaditaan, se voidaan todennäköisesti mukauttaa kattokorkeuteen
Anteeksi jälleen tyhmä kysymys, mutta miksi haluamme eristystä ovessa mutta ei välttämättä seinissä? Ja mitä tulee sovittamiseen kattokorkeuteen, onko se vain oven leikkaamista? Siitä katoaa melkein puolet. Vaihtoehtona voisi olla rakentaa "tulppa" vanerista ja solumuovista, koska emme tarvitse juurikaan pääsyä tavaroihin siellä usein, vaan se on enemmän "piilota ja unohda" -jaksolle.
Ei ole mitään luetelluista, joka vahingoittuisi kylmästä. On kosteus, jota täytyy pitää silmällä. Sen voi pitää poissa lämmön avulla, mutta kosteuspoistaja toimii myös.
Ei ole mitään luetelluista asioista, jotka vahingoittuisivat kylmästä. Kosteutta tarvitsee pitää silmällä. Sitä voi pitää poissa lämmön avulla, mutta kosteudenpoistaja toimii myös.
Tehdäkseni asian hyvin yksinkertaiseksi, luuletko, että se toimisi, jos laittaisit laatikot kellariin (esimerkiksi SJ-lavalle), asettaisit kosteudenpoistajan ja sulkisit?
Autotallini, noin 30m2, on asfalttia soran päällä (aiempi autokatos) ja on nykyään eristetty. Pieni ja edullinen ilmankuivain (Jula) riittää lämmittämään ja pitämään sen kuivana. Luulen, että alimmillaan lämpötila oli 9 astetta viime talvena, mutta en asu Västmanlandissa.
Se on eristetty 145mm katossa ja 95mm seinissä. Jos teen 30 minuutin treenin autotallissa talvella, lämpötila nousee nopeasti pari astetta, joten paljon lämpöä ei tarvita. Minulla on myös huonosti eristetty nosto-ovi (Skånska byggvaror -firman halvin).
Jotta se olisi todella yksinkertainen, luuletko että se toimisi laittaa laatikot kellariin (esimerkiksi SJ-lavalle), laittaa sinne kosteuspoistaja ja sulkea ovet?
Kyllä, mutta jos kosteutta tulee paljon, kosteuspoistajan täytyy toimia paljon.
onko kartongeissa paperia, kangasta tai elektroniikkaa, ne kärsivät jollain tavalla, jos ovat lämmittämättömissä tiloissa.
Miksi luulet niin? Minulla on ollut "paperia, kangasta ja elektroniikkaa" ja kaikkea muuta mitä löytyy normaalilta pieneltä "maatilalta", mukaan lukien kymmenkunta sähkökonetta ja suunnilleen yhtä monta bensiinikäyttöistä, säilytettynä "lämmittämättömissä tiloissa" talvisin lähes viisikymmentä vuotta. Ei minkäänlaisia ongelmia kylmyyden kanssa, kunhan esimerkiksi varmistetaan, että tyhjennetään pesukone ja painepesuri vedestä.
Kun on kyse kirjoista ja muista paperista, ne ovat herkempiä kosteudelle kuin mitä luullaan - homehtuvat helposti/jäävät mustiksi, sama koskee puuvillakankaita.
Sora tai maa ei ole niin olennaisia - maaperän kosteus nousee esiin joka tapauksessa. Kun kyse on muovista pohjalla, se oli osittain estämään kosteutta. Asennutin ryömintätilan kosteudensyöjän rivitaloon, jossa asuin, ja he laittoivat muovia koko talon alle soran päälle ja asensivat kosteudensyöjän. Heidän perustelunsa oli, että vain betonin läpi tuleva kosteus piti kuivata + tietysti kondenssi.
Jos asetat muovin ihan seinien viereen, kosteus nousee pienemmällä alueella/matkalla, ajattelen.
Eristys alapuolella on hyvä, jos haluat pitää lämpöä etkä kuluta liikaa sähköä. Alaspäin tarvitaan vähemmän kuin ylöspäin - suurin osa lämmöstä katoaa ylöspäin ja ikkunoiden kautta jne.
Kosteuden kestoisesti tarkoitin, että sisäseinään ei tule kipsilevyä ... jos sinulla on muovia seinässä ja lisäksi lämmitys, OSB tai öljylevy (paksumpi kuin 3 mm..) toimii varmasti. Kun ajattelin eristystä, oletin, että sinulla on kiviseinät, ja jos vedon voi poistaa riittävän hyvin, ilma kiviseinän ja sisäseinän levyn välillä voi olla riittävä eristys. Muuten kivivilla/lasikuitueristelevy on varmasti ihan OK muutaman vuoden.
Katteen kangas on vahvaa kangasta, joka joissakin kattorakenteissa korvaa aluslaudan. Sitten tulee rimoitus ja pelti sen päälle. Ilmarako tulee olla ulkokaton ja eristeen välillä, jotta kosteutta voidaan tuulettaa pois. Vaatii myös avointa räystäässä ja harjassa, hyönteisverkolla.
Tietysti vaneri- ja solumuovitulppa toimii oven sijasta - yksinkertainen ja kätevä, jos sinne ei tarvitse mennä usein.
Koska tämä on tarkoitus olla väliaikainen ratkaisu, et ehkä halua käyttää liikaa rahaa, ja jos hyväksyt, että materiaali joutuu poisheitettäväksi, voit yksinkertaistaa. Kysymys on myös siitä, mitä arvoa sillä on, mitä haluat suojella/säilyttää.
Minulla on myös kokemusta siitä, että mitä oli tarkoitus olla väliaikainen ratkaisu, jää helposti pysyväksi - tai ainakin puolipysyvyydeksi ja yhtäkkiä sitä käytetäänkin johonkin muuhun :-D
Kuten joku kirjoitti aiemmin, kosteudensyöjä voi olla erittäin tehokas, antaa myös vähän lämpöä, mutta muista käyttää kosteudensyöjää, johon voi liittää letkun ja poistaa kondenssiveden. Se voi olla haastavaa talvisin, jos sinulla ei ole viemäriä...
Miksi luulet niin? Minulla on ollut "paperi, kangas ja elektroniikka" ja kaikki muu, mitä löytyy tavalliselta pieneltä "maatilalta", mukaan lukien kymmenkunta sähkökonetta ja yhtä monta bensiinikäyttöistä, säilytetty "lämmittämättömissä tiloissa" talvella lähes viisikymmentä vuotta. Ei minkäänlaisia ongelmia kylmän kanssa, edellyttäen että esimerkiksi huolehtii siitä, että tyhjentää pesukoneen ja painepesurin vedestä.
Ei se ole kylmä vaan kosteus, joka on lämmittämättömissä tiloissa ja vahingoittaa paperia, kangasta ja elektroniikkaa.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.