6 611 lukukertaa ·
15 vastausta
7k lukukertaa
15 vastausta
Sisäeristys kellarissa
Sivu 1 / 2
Olemme ostaneet kaksikerroksisen talon, jossa on kellari vuodelta -46, ja kellarin yhdessä huoneessa on koolatut puuseinät (ulkoseinät). Porasimme reikiä paneeliin tarkistaaksemme, miltä se näyttää alla. Betoniin vasten on ensin muovi, sitten 45mm puukoolaukset ja puupaneeli. Muovin ja paneelin välissä on eristetty solumuovilla. Kysymykseni on, pitäisikö ulkoseinän sisäpuolella todella olla kosteussulku? Ajatellen kosteutta... /Björn.
Minulla on samanlainen rakenne takkahuoneessani. Se ei tunnu täysin optimaaliselta, erityisesti kun otetaan huomioon muovimatot lattialla, jotka revin irti ja löysin niiden alta hometta. Pelkkä pieni määrä pölyä riittää aiheuttamaan homeen kasvua, ja kun lattialle on asetettu "kosteadestaatti" muovimaton tai -folion muodossa, kasvuolosuhteet ovat varmasti oikeat...
maailmassani kosteuden on saatava kulkea kellarinseinän läpi. Kuinka paljon tahansa salaojitetaan, se ei koskaan kuivu täysin. Itse olen muurannut uuden lecatiiliseinän kaikkien betonisten ulkoseinien sisäpuolelle, jättäen väliin 20 mm ilmarako. Leca on 200 mm paksu ja sen tulisi vastata 50 mm eristystä. Ilmarako ja huone tuuletetaan huolellisesti. Tämän tekeminen on melko suuri työ, mutta kellarin ilma on kuin kevättuuli. Vaihtoehto on repiä kaikki pois betoniin asti, tasoittaa ja maalata silikatiivärillä sekä eristää kellarinseinän ulkopuolelle pordränillä, jos kerran aiotaan salaojittaa.
Kellarissamme edellinen omistaja oli vuorannut sisäpuolen Platonilla, sitten tavallisella puulla ja eristeellä. tietysti myös kipsillä..... Se oli juuri alkanut haista hieman, kun revin paskan ulos.... Laitoin kipsilaastia suoraan betoniseinään, aion ajan myötä kaivaa kellarin ulkoseinän viereen ja eristää ulkoa isodränillä.....
Kiitos viesteistä.
Onko joku, joka tietää kuinka huono tämä ratkaisu on?
pitääkö kaikki repiä irti ja aloittaa alusta esim. teräsristikoilla ja ilman muovia ulkoseinän vasten?
...vai riittääkö, että esim. poraa tuuletusaukot paneelin, solumuovin ja "kosteussulun" läpi?
mikään eristys ulkopuolelta ei valitettavasti ole ajankohtainen, koska salaojitus on juuri tehty.
/Björn.
Onko joku, joka tietää kuinka huono tämä ratkaisu on?
pitääkö kaikki repiä irti ja aloittaa alusta esim. teräsristikoilla ja ilman muovia ulkoseinän vasten?
...vai riittääkö, että esim. poraa tuuletusaukot paneelin, solumuovin ja "kosteussulun" läpi?
mikään eristys ulkopuolelta ei valitettavasti ole ajankohtainen, koska salaojitus on juuri tehty.
/Björn.
Kaverini oli samanlainen rakenne kuin sinulla ja aikoi tapetoida seinät muuttaessaan sisään. Ilman hänen lupaansa otin röyhkeästi lekavasaran ja löin reiän seinään. Kun shokki laantui, hän laittoi nenänsä reikään - gorgonzolan ja wasalaivan tuoksu! Hän repi kaiken pois ja maalasi lecaharkkoseinän silikaattimaalilla. Hänen tapauksessaan 20 cm leca vastaa ilmeisesti noin 5 cm eristystä, mutta jos betoni pitäisi tehdä saman, sitä tarvitaan 300 cm. Anteeksi, mutta en koskaan uskaltaisi eristää kellarin seinää sisäpuolelta muulla kuin ilmarakolla ja lecaharkoilla. Mieluummin ottaa iskun ja nostaa lämpöä. Jotkut uskovat sisäpuoliseen platon-levyyn, mutta minä en ole yksi heistä. Toivottavasti joku muu löytää sinulle paremman ratkaisun...
Milkshaken: Ehkä se voi toimia. Onko riski, että eristeeseen tulee kosteus tiivistymää? Kivivilla hengittää kuitenkin jonkin verran? Ilmarako btg-koolausten välillä? Harmi, että lasikuitukipsi on niin kallista. Voin olla väärässä, mutta muuraaja sanoi kerran, että kellarissa ei pitäisi olla c-laastia, koska se on kalkkipohjaista ja altis homeelle..eikö kipsissä ole kalkkia?
Olen nyt porannut useita reikiä tasaisin välimatkoin ja korkeuksin (d:45mm) nähdäkseni miltä se näyttää. Kondenssi näyttää muodostuneen muoville ikkunan alle. Huoneessa on kaksi ulkoseinää, joissa kummassakin on ikkuna. Ikkunoiden alla on vanhempia vedenlämmittämiä pattereita, jotka eivät tuota liikaa lämpöä.
Onko kondenssi jotain, jonka voi tuulettaa pois, mitä mieltä olette?
Onko kondenssi jotain, jonka voi tuulettaa pois, mitä mieltä olette?
fef:... Uusi lasikuitukipsi... (jonka nimeä en vieläkään muista) on hyväksytty märkätiloihin juuri siksi että siinä ei ole paperipintaa..... Kipsi itsessään selviää hyvin..... Lasikuitu toimii pinnoitteena paperin sijasta....
Kondenssia voi sekä tuulettaa että lämmittää pois kyllä.... Mutta ei pysyvästi..... Ongelma täytyy mielestäni ratkaista perinpohjaisesti....
Olet saanut joitakin ehdotuksia.....
Vaihtoehtona on muuten ilmankuivain.. mutta miten hauskaa on sellaisen surina kellarissa...!!!??
Kondenssia voi sekä tuulettaa että lämmittää pois kyllä.... Mutta ei pysyvästi..... Ongelma täytyy mielestäni ratkaista perinpohjaisesti....
Olet saanut joitakin ehdotuksia.....
Vaihtoehtona on muuten ilmankuivain.. mutta miten hauskaa on sellaisen surina kellarissa...!!!??
Mineraaliperäiset tuotteet eivät homehdu. Orgaaniset tekevät sen.fef sanoi:
Jos kalkki homehtuisi, olisi sinänsä mahtavaa nähdä suuri karvainen kalkkikaivos
Se muurari oli ainakin hakoteillä.
Kipsi on yleinen nimi mineraalille kalsiumsulfaatti.
Kalkki valmistetaan kalkkikivestä (kivilaji), joka sisältää pääosin mineraalia nimeltä kalsiitti.
ktm250: Ok, ymmärrän. Tiedätkö mitään muuta syytä, miksi muurari suositteli b-sementtiä sen sijaan, että c-sementtiä, jolla on korkeampi kalkkipitoisuus kellarissa. Kaverilla on ollut rappausyritys 30 vuotta, mutta minä ostan tuon kalkkikivijutun. Takaisin aiheeseen, onko teillä lisää vinkkejä beedj:lle?
fef: Hän on todennäköisesti tehnyt arvion pohjasta, mikä aina ohjaa laastin lujuuden valintaa.
Itse lausunto vaikuttaa kuitenkin oudolta. Ehkä hän ei voinut selittää itseään ja yksinkertaisesti keksi tarinan saadakseen itselleen helpompaa.
Materiaalin valinta eri tilanteissa on vaikeaa, se vaatii tietoa ja sormituntumaa ja joskus valinta on vaikea perustella maallikolle. Se on kuin selkärangassa.
Kun on vaikea selittää, jotkut eivät jaksa ja keksivät yksinkertaisesti jotain toivoen, että se, jolle tarinaa on kerrottu, tyytyy siihen eikä kysy lisää. Jos maallikko esittää lisää kysymyksiä, tulee heti kiire... paljon töitä, kahvitaukoja, lounaita, joululahjoja... you name it!
No, ei lainkaan varjoa hänen ylleen. Hän ei ole huijari. Hän ei ehkä jaksa vain selittää, taas kerran, sellaista mikä on selkärangassa vuosien laastinsekoituksen jälkeen
Itse lausunto vaikuttaa kuitenkin oudolta. Ehkä hän ei voinut selittää itseään ja yksinkertaisesti keksi tarinan saadakseen itselleen helpompaa.
Materiaalin valinta eri tilanteissa on vaikeaa, se vaatii tietoa ja sormituntumaa ja joskus valinta on vaikea perustella maallikolle. Se on kuin selkärangassa.
Kun on vaikea selittää, jotkut eivät jaksa ja keksivät yksinkertaisesti jotain toivoen, että se, jolle tarinaa on kerrottu, tyytyy siihen eikä kysy lisää. Jos maallikko esittää lisää kysymyksiä, tulee heti kiire... paljon töitä, kahvitaukoja, lounaita, joululahjoja... you name it!
No, ei lainkaan varjoa hänen ylleen. Hän ei ole huijari. Hän ei ehkä jaksa vain selittää, taas kerran, sellaista mikä on selkärangassa vuosien laastinsekoituksen jälkeen
Jäsen
· Västra Götaland
· 51 viestiä
Off topic:
Milkshaken: Vastaukseni ei ollut osoitettu sinulle, vaan vastasin toiseen kysymykseen aiemmin ketjussa. Moderaattori on poistanut viestin. Mielestäni on kummallista, että hän ei poistanut myös minun viestiäni, koska siteerasin kyseistä henkilöä.
Milkshaken: Vastaukseni ei ollut osoitettu sinulle, vaan vastasin toiseen kysymykseen aiemmin ketjussa. Moderaattori on poistanut viestin. Mielestäni on kummallista, että hän ei poistanut myös minun viestiäni, koska siteerasin kyseistä henkilöä.