Olemme juuri muuttaneet vuokra-asuntoon ja haluamme jakaa olohuoneen väliseinällä. Vuokranantaja sanoo, että se on ok, kunhan olemme valmiita palauttamaan sen ennalleen, jos/kun muutamme pois. Lattia on parkettia ja pohdimme siksi, olisiko mahdollista rakentaa seinä vahingoittamatta parkettia, eli ilman naulaamista tai ruuvaamista siihen.

Väliseinän tulee olla noin 4 metriä pitkä ja noin 2,5 metriä korkea. Ympäröivät seinät ja katto ovat betonia, ja väliseinässä tulee olla ovi.

Kiitos etukäteen!

Pitäisikö sen mennä huoneen poikki niin sanotusti?
Voitteko hyväksyä hieman korkeamman kynnyksen?

Siinä tapauksessa minä ainakin kokeilisin :)

Haluaisin jonkinlaisen huovan lattian suojaksi. Sen päälle tavallinen sylkipuu, ja siihen kohtaan missä oven pitäisi olla, haluan litteän raudan stabiloimaan oven alle. Sanotaan vaikka 70x8 mm tai jotain sinne päin, joka sitten upotetaan sylleen molemmin puolin. Jos sitten rakentaa tavallisen seinän ja kiinnittää huoneen seiniin ja kattoon, sen pitäisi olla tarpeeksi vakaata, minun mielestäni.

Olen rakentanut "provisoriska" seinät ja kiinnitin ne lattiaan vain hyvällä kaksipuoleisella teipillä. Jos kiinnität seinän kattoon ja seiniin, sen pitäisi olla tarpeeksi vakaa kuitenkin.

• Tykkään
Livliv
  • Laddar…
Kiitos vastauksista!

Kyllä, seinän tulisi kulkea suoraan huoneen poikki seinästä seinään.

Lattateräs kuulostaa erittäin hyvältä idealta. Laitetaanko siihen sitten kynnys vai voiko se ehkä korvata kynnyksen?

Mietin, mitä pitäisi olla seinän ja lattian välissä. Huopa suojaisi lattiaa, mutta se voisi tarkoittaa huonompaa kiinnitystä, oletan. Kaksipuolinen teippi antaisi hyvän kiinnityksen, mutta onko riskinä, että siitä jää jälkiä? Sitten mietin, pitäisikö siinä olla jonkinlaista eristettä, äänieristyksen vuoksi. Oletan, että ei voi käyttää sekä teippiä että huopaa/eristystä. Voiko joku auttaa minua miettimään tätä?

Onko muuten hyvä idea tehdä koolaukset pari millimetriä liian pitkiksi, jotta ne painaisivat alajuoksun kiinni lattiaan, vai voisiko se vahingoittaa parkettia?

• Tykkään
helder
  • Laddar…
Väliseinän ja lattian sekä katon välille asennetaan kaksoisitsekiinnittyvät kumitiivistenauhat. Seinärangat leikataan niin, että syntyy kunnon paine lattiaa ja kattorankaa vasten, käytä tarvittaessa kiiloja riittävän paineen saamiseksi. Kaksipuolinen teippi voi olla ehkä vielä parempi, mutta voi olla hieman hankala poistaa sinä päivänä kun se täytyy tehdä. Seinä pysyy varmasti paikallaan ilman nauloja tai ruuveja lattiassa tai katossa, olen itse kokeillut.

• Tykkään
helder
  • Laddar…
Kiitos Bror!

Nyt tunnen oloni melko varmaksi siitä, että se toimii. Yritän luultavasti käyttää lättmetall & stående reglar, jotka puristavat syll- ja takregel lattiaa ja kattoa vasten.

Ainoa asia, josta olen hieman epävarma, on mitä laittaa uuden seinän ja katon, lattian sekä vanhojen seinien välisiin saumoihin. Kolme erilaista ehdotusta on tullut. Filt, dubbelhäftande tejp, gummitätningslist ja mietin myös syllisolering. Voiko joku vertailla niitä ja selvittää tämän puolestani?

Sinulla tulisi olla jotain, mikä ei liu'u alustaa vasten, minä olisin käyttänyt kumitiivistenauhaa. Viltti saattaa liukua, kaksipuolinen teippi on hankala poistaa.

Ota tavallista vaahtomuovia. Vanha säng madrass, jos sinulla on. Leikkaa suikaleiksi, saman levyisiksi kuin reglarna.

Veli: Kun sanot kumitiivistenauha, tarkoitatko jotain tällaista tässä?

Puuseppä: Eikö vaahtokumi liu'u melko helposti parkettia vasten silloin?

jkej sanoi:
Broidi: Tarkoitatko kumitiivistenauhalla jotakin tällaista tässä sitten?

Joo

Oikeastaan olin ajatellut kysyä henkilökunnalta rakennustarvikekaupassa, mutta sitten tajusin, että ehkä he eivät aina ole terävimpiä veitsiä laatikossa, kun työskentelevät halpakaupoissa, joten ehkä on parasta kysyä ensin vähän täällä.

Mistä löytää lattarautaa helpoiten? Olen etsinyt netistä, enkä löydä järkevää liikettä, joka myy sitä lähelläni. Sitä ei ole rakennustarvikekaupassa vai onko?
Ja miten se "upotetaan" sääntöön? Sahataanko siihen ura säännön alapuolelle ja ruuvataan se kiinni?

Minulla on ehdotus kaksipuolisesta teipistä, joka on erittäin vahva JA helppo poistaa! Töissä kutsumme sitä "vihreäksi teipiksi", mutta sillä on tietenkin oikea nimi... Viimeksi teipin voima nähtiin, kun kaksi miestä yritti irrottaa 70 cm:n podiumia, mikä kesti hetken, ja sitten "rullasimme" teipin pois kivälattiasta ilman jälkiä. Käytämme teippiä museoalalla, jossa on erittäin tärkeää olla vahingoittamatta olemassa olevaa, koska vaihdamme näyttelyitä koko ajan... Jos olet kiinnostunut, voin tarkistaa sen puolestasi!

• Tykkään
Liem.95 ja 1 muu
  • Laddar…
Valitse teippi huolella, olen joskus ollut tilanteessa, jossa lakka lähti pois, kun poisti suojapaperin maalauksen jälkeen.
En osaa ehdottaa mitään teippiä, muuta kuin että sen ei tarvitse olla kovin vahva, sen tulee tarjota vain vähän kitkaa. Jos kiinnität lattialistan tukipuihin aiemman ehdotuksen mukaisesti, sen pitäisi pysyä aika hyvin paikallaan kuitenkin.

Yksi asia, joka sinun kannattaa ottaa huomioon jakaessasi huonetta näin, on miten aurinko vaikuttaa lattiaan. Jos lattia haalistuu paljon auringossa, saatat saada kaksi eri sävyä lattiaan sinä päivänä, kun poistat seinän, tai jos aurinko paistaa yhtä paljon eri huoneissa, saattaa lattiaan ilmestyä "raita". Ei ole varmaa, että vuokranantaja "sallii" tämän, ja sinun on ehkä hiottava koko lattia uudelleen....

- M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.