Aion asentaa sisäkattoa uuteen autotalliin, ja pohdin,

Pitäisikö asentaa kipsilevyä vai lastulevyä?

Kipsi on parempi paloturvallisuuden kannalta, se on "kuollut" eli ei liiku samalla tavalla maalattuna. Mutta voiko kipsilevyn asentaa cc120 ilman, että täytyy ensin asentaa "hajapaneeli" cc60? Ja onhan se heikompi kiinnittää ruuveilla.

Lastulevy liikkuu, palaa, mutta on helpompi kiinnittää ruuveilla ja voidaan asentaa cc120 välein..? oikea?:o

Ehkä tämä ei ole varsinainen kysymys... mutta onko sallittua asentaa lastulevyä vai onko paloturvallisuuden vuoksi oltava kipsilevyä?

Mitä luulette? Mitä unohdan?

CC 30 tulee olla katossa sen mukaan, mitä opin, kun rakensin varastoni.
Lopulta tuli kaksinkertainen kipsilevy. Jos aion ripustaa jotain raskaampaa kuin mitä expander kestää, tähtään runkoon.

Mikael_L
Korkein CC-etäisyys voi kyllä vaihdella levyittäin. Jos lataat seuraavan käsikirjan Gyprocilta http://www.gyproc.se/gyproc/bestall...tUNID=370652D4EBD94E22C125712900245799&m=memd, voit lukea cc400 Gyprocin tavallisille levyille. Mutta cc30 toimii myös hyvin. En usko, että lastulevy kestää cc120:llä, vaikuttaa olevan suuri riski taipumiseen ja/tai levyjen liukumiseen ruuvin kantojen yli. Itse laittaisin kipsilevyn autotalliin, mutta minulla on myös hitsi... ;)

Jos autotalli on lähempänä taloa kuin 2 metriä ja/tai vähemmän kuin 2 metriä tontin rajasta, autotalli on paloeristettävä, jolloin tarvitaan kaksinkertainen kipsilevy sekä seiniin että kattoon. Koko kattoa ei kuitenkaan tarvitse peittää kaksinkertaisella kipsilevyllä, muistaakseni katto tarvitsee kaksinkertaista kipsilevyä kahden metrin matkalta jokaisesta seinän reunasta.

ok, sitten näyttää siltä, että kallistutaan hieman gyprocin asettamiseen...

Tätä keskusteltiin aiemmin toisessa ketjussa muutama viikko sitten koskien paloluokkaa autotallissa, ja olihan se myös niin, että 24 mm levymateriaali ja eristys riittävät paloluokitteluun, joten sen ei siten tarvitse olla kaksinkertaista kipsilevyä, vaan toimii OSB + yksinkertainen kipsilevy ja eristys sen päällä.

Korjatkaa, jos olen väärässä?

Beppo sanoi:
Tästä keskusteltiin toisessa ketjussa muutama viikko sitten koskien autotallin paloluokitusta ja olihan myös niin, että 24mm levymateriaali ja eristys riittävät paloluokitukseen, joten ei tarvitse olla kaksinkertaista kipsiä, vaan toimii OSB + yksi kipsilevy ja eristys sen päällä.

Korjatkaa jos olen väärässä?
Onko joku TÄÄLLÄ, joka tietää tämän varmasti?

Autotallini on EI 30 ja rakennettu autotallin sisältä: 13mm kipsilevy-12mm vaneri -95mm eristys kivivilla -12mm vaneri-13mm kipsilevy.
näin ollen kaksinkertainen kipsilevy mutta jonkin matkan päässä toisistaan. asettaa lastulevy 1200 c/c haluaisin nähdä... ihmettelen, ehtiikö autotallista ulos ennen kuin ne tulevat alas.
c/c 300 pätee kattoon riippumatta materiaalista. ehkä paneeli kestää c/c 600

Sisäkatto on asennettu, (sisältä ulos) kipsilevy, muovi, harvalauta, 195mm eristys.

Mikä c/c siitä tuli? En ymmärrä miksi c/c 600 ei kävisi hyvin. Pitäisi olla paloturvallisuuden kannalta siinä tapauksessa...

Minä harvensin 22x95 cc60:llä ja se istuu tosi hyvin, faijalla on cc60 autotallissaan ja hänen levyt ovat pysyneet hienosti kiinni lähes 30 vuotta.

Kuulostaa hyvältä. Minulla on cc60 verstasosassa, koska parven lattia-ala on cc60.

Yritän pitää kustannukset alhaalla ja huomaan, että seinägipsi on puolet halvempaa kuin kattogipsi per neliö. Siitä tulee helvetin urakka asentaa 1200x2500-levyt suoraan ylös, kun huonekorkeus on 2,90 :S

injonil sanoi:
Kuulostaa hyvältä. Tulen käyttämään cc60 työpajaosassa, koska loftin lattia-alustan tukikannattimet ovat cc60.

Yritän pitää kustannukset alhaisina ja huomaan, että seinägepardi on puolet niin kallis kuin kattogepardi per neliö. Se on aikamoinen työ nostaa 1200x2500-levyt suoraan ylös 2,90 metrin katon korkeudella :S
Laitoin tavallisia 1200x2400 levyjä rakenneowasista (59:95kr/kpl) kattokorkeus 2,4 m. Ei ongelmia.
Vuokrasin levynostimen rami rentalta. Todella kätevä ja edullinen.

Kiitos vinkistä!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.