Olemme nyt alkaneet epäröidä ja harkitsemme ilmaväliä sen sijaan.
Rakennus sijaitsee Skaraborgissa, katon kulma on 45 astetta ja se on noin 200m2 länsi/itä ilmansuunnassa. Ei puiden varjostusta, ja talo on sijoitettu avoimeen maisemaan, mikä tarkoittaa lähes jatkuvaa tuulta.
Anna näkemyksiä, mikä on järkevä rakennusratkaisu annettujen edellytysten perusteella? Olemme lukeneet erilaisia tutkimuksia, jotka osoittavat kaikille mahdollisille suunnille.
olemme juuri pystyttäneet talomme, aikomuksena oli aluksi käyttää Isoverin tuulettamatonta kattorakennetta heidän säädettävän höyrynsulkunsa Isover Vario Extralla.
Katso ratkaisu: [linkki]
Olemme nyt alkaneet epäröidä ja harkitsemme ilmarakoa sen sijaan.
Rakennus sijaitsee Skaraborgissa, katto on 45 asteen kulmassa, lähes 200 m2 suuntaan länsi/itä. Ei ole puiden varjoja, ja talo on avoimessa maastossa, mikä tarkoittaa lähes jatkuvaa tuulta.
Antakaa näkemyksiä, mikä on järkevä ratkaisu annettuihin olosuhteisiin? Olen lukenut erilaisia tutkimuksia, jotka viittaavat kaikkiin mahdollisiin suuntiin.
Liitän kuvia kattotuoleista ja niiden muotoilusta.
Olen vaihtanut eristyksiä 70-luvun talossa, käytin diffuusioon avointa Isoverin höyrynsulkua, 400 mm puhallusvillaa ja tiiviillä räystäillä (ilman ilmarakoa), mutta minun ullakkoni on kylmä ullakko.
Revitimme irti sisäkaton ja kaiken vanhan puhallusvillan. Meillä oli möggelstopper jokaisessa kattotuolivyöhykkeessä ja sitten tuuletus päädyssä harjalla.
Alimpana räystäällä eristys oli tiukasti raakaponttia vasten, joten ei ollut ilmaa kiertämään kuten muualla kylmäullakolla. Hyvin paljon kasvustoa kaikkialla paitsi siellä, missä ei ollut tuuletusrakoa. Kuitenkin ei mitään lahoa tai pahaa hajua missään.
Tulin siihen tulokseen, että ilman täytyy pystyä kiertämään kylmäkatolla irrallisella eristeellä, mutta ilmarako voi vetää mukaansa kosteaa ilmaa. Mutta aion tehdä pistokokeen
Repäisimme alas sisäkaton ja kaikki vanhat puupuru-eristeet. Meillä oli homeestyre joka kattotuolin lokeroon ja sitten tuuletus harjalla.
Alinna räystään kohdalla eristeet oli tiiviisti kiinni raakaponttiin, eli ei ollut ilmaa kiertämään kuten muualla kylmäullakolla. Hyvin paljon kasvustoa kaikkialla paitsi siellä missä ei ollut ilmarakoa. Ei kuitenkaan mätää tai pahaa hajua missään.
Olen epäileväinen ilmarakojen "erinomaisuuden" suhteen.
[kuva]
[kuva]
Nuo vauriot näyttävät enemmän johtuvan siitä, että kostea sisäilma on kohdannut kylmän raakapontin.. puuttuva höyrysulku/muovi?
Noita vaurioita näyttää enemmän johtuvan siitä, että kostea sisäilma on kohdannut kalkkipitoisen raakalautalevyn.. puuttuuko höyryjarru/muovi?
Niin se on rakennettu vuosisadan vaihteessa, joten ei lainkaan muovia. On yläkerrassa olevan eteisen yläpuolella, joka on pahin, joten en tiedä kuinka suuri kosteuden rasitus on sisäpuolelta. Näyttää paremmalta makuuhuoneiden yläpuolella, joten niiden pitäisi olla pahempia. Kylpyhuone on ollut kellarissa.
Mutta tosiasia on edelleen, että ei ole lainkaan kasvua paikoissa, joissa ilmarakoa puuttui.
Se kai voidaan katsoa olevan suhteellisen kokeilematon meidän leveysasteilla? Onko ollut Suomen markkinoilla noin 10 vuotta? Toivottavasti talo seisoo vähintään 50 vuotta, kuinka ikä vaikuttaa toimintaan muuttuvassa höyryjarrussa? Kirvesmiehet, jotka nyrpistävät nenäänsä ratkaisulle, eivät halua rakentaa ratkaisua, joka osoittautuu kattojen vastineeksi yhden kerroksen tiivistetylle julkisivulle🫣
Ajoin tiivistä räystästä, 500 mm insulsafe (Isover) Isoverin diffuusion avoimen vaihtelevan höyrynsulkukalvon päälle. Eristyksen yläpuolella on tuuletus kolmella päädyllä. Olen erittäin tyytyväinen tähän mennessä.