Hei,

Tarvitsisin vinkkejä edullisesta poravasarasta (olen ymmärtänyt, että ne ovat parempia kuin iskuporat?).

Minä ja avomieheni aiomme piikata pienemmän betonilattian, käytännössä koko lattian. Lattiassa on neliömetrin kokoinen kynnys, joka on 5 cm korkea, ja se pitää poistaa kokonaan. Lattiassa on myös hieman halkeamia, joten meidän täytyy piikata ne ylös ja valaa uusi laatta. Huone on noin 2 neliömetrin kokoinen, eli ei kovin suuri.

Mitä koneita tarvitsemme ostaa? Ja onko jollain vinkkejä hyvästä, mutta ei liian kalliista mallista, joka hoitaa homman?

Kiitollinen avusta!

// Linda

En ole itse koskaan tehnyt sitä, mutta nähtyäni muutamia vinkkejä uskon, että se voi ehdottomasti olla hyvä vaihtoehto vuokrata hyviä ja järkeviä koneita tarkoitusta varten (koneita, joihin ei investoida iloisena harrastelijana). Se on hieman eri asia, jos koette, että koneista on hyötyä myös jatkossa.

C
Olen samaa mieltä, vuokraisin hieman suuremman koneen tällaiselle pienelle työlle. Siinä ei pitäisi mennä enempää kuin tunti oikeilla vehkeillä.

Se on toki mahdollista porata mainitsemasi asiat tavallisella poravasaralla, mutta se tulee olemaan työlästä ja vie paljon aikaa. Samaan hintaan kuin ostat yksinkertaisen poravasaran Julasta, voit vuokrata oikean ammattimaisen koneen, joka hoitaa työn tunnissa ja se tulee olemaan hauskaa koko matkan. Tavallisella poravasaralla se voi kestää 1-3 päivää, jos sinulla on hieman huonoa onnea.

• Tykkään
Gurkan2000
  • Laddar…
Minkälaisen koneen minun tulisi vuokrata siinä tapauksessa? Onko se myös poravasara?

Kiitos kaikista vinkeistä! :)

Kyllä, jonkinlainen poravasara tai yhdistelmavasara, jossa voit myös käyttää talttaa, voi olla järkevää. Olen käyttänyt jotain vastaavaa näistä, mikä on toiminut hyvin: https://www.hilti.se/borrning-och-mejsling/kombihammare/sc-CLS_COMBIHAMMERS

He voivat varmasti auttaa sinua myös siellä, missä vuokraat koneet :)

Edit: kuten slacker kirjoittaa alla, on järkevämpää valita ne, joita sivullani linkitetyssä kutsutaan talttavasaroiksi.

Viimeksi muokattu:
2 m² niin vuokraisin tietyn bilmaskin - Ohita täysin käsite "borrhammare", koska se on vain poraamiseen eikä muuhun, samoin kuin bilhammare on vain bilningiin. On olemassa borrhammare med bilfunktion, mutta ottaa 2 m² lattia sellaisella olisi työ, joka johtaa katkenneeseen selkään ja valtavaan turhautumiseen.

Hilti TE-700 tai korkeampi numero (800-900-1000-1500) tekisi työn täydellisesti, se on vain kysymys siitä, haluaako polvistua 700/800:lla vai seistä 1000/1500:lla.

Itse omistan Bosch GSH16-28:n, jonka mielestäni jokaisen vakavan kellarillisen talon omistajan tulisi olla arsenaalissaan! ;)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Kuten sanottu, iskuporakone ei ole ajankohtainen.

Olen käyttänyt halpoja poravasaroita tällaisiin töihin kotona pari kertaa. Ero kalliin ja (hyvin valitun) halvan välillä on ennen kaikkea kestävyydessä. Lähdin piikkaamaan pois noin 2,5 neliömetrin lattian, käyttäen 300 kr poravasaraa Biltemasta. Se onnistui yhdessä iltapäivässä. Se hajosi myöhemmin, kun porasin 300 reikää naulatulppia varten betonilattiaan. Sitten ostin nopeasti Cohtechin Clas Ohlssonilta (heillä on auki klo 21 asti Kistassa). Se kelpasi poraamiseen, mutta oli hyödytön piikkaamiseen. Myöhemmin tuli ostettua Bauhausin kone, joka maksoi noin 700 kr.

Kun ostat, katso ilmoitettua iskuenergiaa. Se ilmoitetaan jouleina. Hyvä poravasara piikkaamiseen tulisi olla iskuenergialtaan enemmän kuin 4 J. Todella voimakkaat ovat usein jopa 10 J. Kone, joka kelpaa kallion piikkaamiseen, on noin 50 J.

Betoni voi olla hyvin vaihtelevaa kovuudeltaan. Joten voi olla vaikea tietää, pärjääkö kone 4J työhön. Itse kokeilisin ostamalla halvan tai puolihalvan koneen, jolla on 4 - 6 J (400 - 900 kr). Se tulee halvemmaksi kuin vuokrata ammattimaisempi kone. Jos se halpa kone ei selvitä työtä, vuokraisin kunnon ammattikoneen, ja silloin pitää varautua vuokraan, joka on ehkä 1000 - 1500 kr viikonloppuna, ja tällainen kone maksaa noin 10 - 15 000 ostaa.

Sekä Julalla että Biltemalla on melko laaja valikoima edullisia koneita eri kokoisina. Jula myy myös esimerkiksi Dewaltia, joka on ammattimainen kone, mutta heidän myymänsä malli on noin 2 J, ei sovellu piikkaamiseen.

Kuinka paljon lattiasta olette ajatelleet valaa uudelleen?
Jos loppuosa lattiasta on hyvässä kunnossa, on ehkä järkevämpää tehdä viillot kulmahiomakoneella ja sitten piikata se osa pois. Se on helpompaa työtä yhdistelmävasaralle myös.

Mutta vuokratkaa kulmahiomakone ja pölyimuri, se pölyää uskomattoman paljon.

Olen kerrankin :)) eri mieltä hempularen kanssa. Vuokraa kone tähän työhön, ne ovat tehokkaampia ja ennen kaikkea paljon miellyttävämpiä käyttää vähemmillä tärinöillä ja paremmalla ergonomialla.

Saat helposti työn valmiiksi yhdessä työpäivässä, paikallisessa vuokrausfirmassani HILTI TE-1500 (31J iskuteho) sisältäen teräpiikin alle 500 kruunulla päiväksi.

Corre: Lattiassa on hieman halkeamia jne, joten se täytyy varmaan korjata jonkin verran. Käsittääkseni täytyy porata ja valaa uusi kerros lattiaa, jotta siitä tulee tasainen ja ehjä.

Liitän kuvan, jonka putkimiehemme lähetti. Hän vaihtaa lattiakaivon ja korjaa putkia jne.

Lattia, jossa on reikä ja halkeamia. Lattiaa ympäröi roskat ja putket, ja vieressä on pyöreä lattiakaivo.

Lindamyz sanoi:
Minkätyyppinen kone minun pitäisi vuokrata siinä tapauksessa? Lisäksi, onko se piikkauskone?

Kiitos kaikista vinkeistä! :)
Soita paikalliselle vuokrausfirmalle ja kerro mitä aiot tehdä, niin he antavat sinulle sopivan koneen. Olen vuokrannut bilhammare muutaman kerran ja en ole koskaan välittänyt mitä mallia ne ovat, vaan olen täysin luottanut henkilökunnan asiantuntemukseen. Kun katson listaa niistä bilhammareista, joita Cramo vuokraa, voisin arvata, että se oli Hilti TE1000, jonka olen vuokrannut. Raskas ja tehokas.

Lindamyz sanoi:
Corre: Siinä on hieman halkeamia ym. koko lattiassa, joten se täytyy kyllä siistiä osittain. Käsittääkseni täytyy piikata ja valaa uusi kerros lattiaa, jotta siitä tulee tasainen ja ehjä.

Liitän mukaan kuvan, jonka putkimiehemme lähetti. Hän vaihtaa lattiakaivon ja korjaa putkia ym.

[kuva]
Pannuhuone? Aiotteko asentaa lattialämmityksen ja ylimääräisen kylpyhuoneen tai vastaavaa? Minkälaisen pinnan haluatte? Muuten riittää, että lattian tasoittaa valu- tai pikatasoitteella, kun olette bilanneet valmiiksi, niin ei tarvitse purkaa koko lattiaa. Riippuu tietysti lopullisesta lattian korkeudesta.

Onko tänään vanha "badrum/förvaring av hydrofor"

Aiomme tehdä pienen kylpyhuoneen.
- klinkkeri lattialla, ei lattialämmitystä
- seinän rakentaminen ja fibo trespo -levyjen asentaminen (ei voi laatoittaa, talo on peräisin 1700-luvulta ja seinät liikkuvat)
- suihku, pesuallas ja polttava wc.

Haluamme tehdä siitä niin yksinkertaisen kuin mahdollista, mutta niin hyvän kuin mahdollista! :)

Julas punainen piikkausvasara on todella edullinen. Se on hieman äänekäs ja painava verrattuna kalliimpiin koneisiin, mutta piikkaukseen se toimii erinomaisesti. Osta sellainen ja kokeile. Jos se on liian heikko ja vie liian kauan, on aika vuokrata jotain huomattavasti suurempaa, mutta piikkausvasara on silti hyvä olla tarkkuustöihin kulmissa ja viemäriputkien ympärillä.

• Tykkään
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.