3 322 lukukertaa ·
3 vastausta
3k lukukertaa
3 vastausta
Hyllyn asentaminen ensimmäistä kertaa
Olen onnistunut elämään ilman, että olisin joutunut itse asentamaan hyllyn, mutta nyt on siis aika!
Aion asentaa hyllyn, jossa on kolme tasoa kiskoilla (ikea boaxel) kodinhoitohuoneeseeni. Ei mitään liiallisia painoja, mutta tietenkin haluan hyllyn kestävän jonkin verran. Seinä on ulkoseinä ja lukemani mukaan minulla on 13 mm kipsilevy ja sen jälkeen 11 mm OSB-levy (sitten pystysuorat naulakiilat).
Käsikirjassa sanotaan, että minun tulisi käyttää ruuveja, joissa on litteä ”pää” 7 mm vaakasuoraan kiskoon ja 8 mm pystysuuntaiseen kiskoon.
Mutta, miten tiedän, kuinka pitkä ruuvin tulisi olla?
Ja pitäisikö minun käyttää tavallinen tulppa ensin vai pitäisikö käyttää mollytulppaa tai muuta?
On myös sähkökaappi talon ulkopuolella, suunnilleen siinä, missä hyllyn pitäisi olla. Onko riski, että poraan kaapeliin ja pitäisikö mieluiten välttää hyllyä siellä?
Otetaan mielellään vastaan kaikenlaista palautetta!
Ystävällisin terveisin, peukalo keskellä kämmentä
Aion asentaa hyllyn, jossa on kolme tasoa kiskoilla (ikea boaxel) kodinhoitohuoneeseeni. Ei mitään liiallisia painoja, mutta tietenkin haluan hyllyn kestävän jonkin verran. Seinä on ulkoseinä ja lukemani mukaan minulla on 13 mm kipsilevy ja sen jälkeen 11 mm OSB-levy (sitten pystysuorat naulakiilat).
Käsikirjassa sanotaan, että minun tulisi käyttää ruuveja, joissa on litteä ”pää” 7 mm vaakasuoraan kiskoon ja 8 mm pystysuuntaiseen kiskoon.
Mutta, miten tiedän, kuinka pitkä ruuvin tulisi olla?
Ja pitäisikö minun käyttää tavallinen tulppa ensin vai pitäisikö käyttää mollytulppaa tai muuta?
On myös sähkökaappi talon ulkopuolella, suunnilleen siinä, missä hyllyn pitäisi olla. Onko riski, että poraan kaapeliin ja pitäisikö mieluiten välttää hyllyä siellä?
Otetaan mielellään vastaan kaikenlaista palautetta!
Ystävällisin terveisin, peukalo keskellä kämmentä
Jos voit luottaa tietoon, että on kipsiä ja sitten OSB, voit ostaa minkälaisia ruuveja tahansa, jotka ovat esim. 25 mm, eikä hyllysi koskaan putoa eikä mikään kaapeli tule poratuksi. Ei tarvita proppua.
Jos se on puolapuut tai sängyn tyyppinen, jonka aiot ripustaa seinälle, se on erilainen, mutta tavallisten hyllyjen kanssa se tulee pysymään loistavasti...🤔👍
Jos se on puolapuut tai sängyn tyyppinen, jonka aiot ripustaa seinälle, se on erilainen, mutta tavallisten hyllyjen kanssa se tulee pysymään loistavasti...🤔👍
Mikä on pintamateriaali?E elisc sanoi:Olen onnistunut kulkemaan läpi elämän ilman, että minun itse on tarvinnut asentaa hyllyä, mutta nyt on siis aika!
Aion asentaa hyllyn kolmella tasolla kiskoilla (ikea boaxel) pesutupaamme. Ei mitään liiallisia painoja, mutta haluan tietysti, että hylly kestää kuitenkin jonkin verran. Seinä on ulkoseinä ja mitä olen lukenut, minulla on 13 mm kipsilevy ja sen jälkeen 11 mm osb-levy (sitten pystyspikilistat).
Käsikirjassa sanotaan, että minun pitää käyttää ruuveja, joiden tasainen "pää" on 7 mm vaakakiskoille ja 8 mm pystykiskoille.
Mutta, mistä tiedän kuinka pitkä ruuvin pitäisi olla?
Ja pitäisikö minun käyttää tavallista tulppaa vai tuleeko käyttää molly-tulppaa tai muuta?
Talossa on myös sähkökeskus ulkopuolella, suunnilleen siinä missä hyllyn pitäisi olla. Onko riski, että poraan johdoihin ja pitäisikö mieluummin välttää hyllyn laittamista siihen?
Tervetuloa kaikki mahdolliset neuvot!
Terveisin, peukalo keskellä kämmentä
Jos pinta on vain maalattu tai siinä on matto ja olet huolissasi sähköstä seinässä, esiporaa pienellä poranterällä (tyyppi 2,5 mm), joka ulottuu noin 25 mm ulos istukan päästä. Käytä sitten ruuvia, joka juuri ja juuri riittää levyjen läpi. Ehdottaisin 30 mm (läpäisee pari mm).
Esiporaus ei ole lainkaan pakollista, mutta voi helpottaa kokemattomille.
Jos se on laatoitettu, tarvitset pitemmän ruuvin ja todennäköisesti kaakeliporan.
Tämä on ensimmäinen kerta, kun näen tällaisen hyllyjärjestelmän, joka täytyy ruuvata sekä horisontaalisiin että vertikaalisiin kiskoihin. Hylly tulee pysymään kuin vuori.
Klikkaa tästä vastataksesi