Hei, olen katsellut ensimmäistä taloani, aion ehkä tehdä tarjouksen, mutta minulla on vähän kysymyksiä teille. Kellarissa (betonitekniikka) kahdessa huoneessa oli hieman kosteutta, joka leviää lattiaa pitkin ja nousee metrin verran seinää ylöspäin, ei kovin suurta mutta ei kovin pientäkään, noin 1 m2 yhteensä. Pitäisikö minun olla huolissani siitä, että tarvitaan viemäröinti heti? Koska kellarissa on kaikki betonia, ajattelen, ettei se vahingoitu heti? Onko muita ideoita, mistä se voi johtua? Vaikea kuvailla^^ mutta vähän kosteaa ainakin... Onko yleistä, että siellä on kosteutta vai onko viemäröinti ainoa ratkaisu? Entä sitten tarkastus? PITÄÄKÖ paikalle kutsua tarkastaja? Luin, että tarkastus on oikeastaan vain visuaalinen, ellei maksa enemmän, mitä en aio tehdä, mutta mielestäni olemme löytäneet kaikki viat jne. Kaikki visuaaliset jne... Joten en näe tarkastuksen tarkoitusta? Vai ajatteleinko tätä täysin väärin? Toivottavasti jollain on mielipide!

Ystävällisin terveisin, Fredrik

Fredrik Christensen sanoi:
Hei, olen katsellut ensimmäistä taloani, aion mahdollisesti tehdä tarjouksen, mutta minulla on muutamia kysymyksiä teille.
Kahdessa kellarin huoneessa (betonikelari) oli hieman kosteutta, joka kulkee lattialla ja nousee metrin verran seinälle, ei kovin suurta mutta ei kovin pientäkään, yhteensä noin 1m2. Pitäisikö minun olla huolissani, että salaoja täytyy heti korjata? Koska kaikki on betonia kellarissa, niin ajattelen, ettei se heti vaurioidu? Onko muita ideoita, mistä se voisi johtua? Tosi vaikea kuvata^^ mutta siellä on jonkin verran kosteutta... Onko tavallista, että siellä on kosteutta vai onko salaojituksen ainoa ratkaisu?
Entä tarkastus? Onko PAKKO kutsua tarkastajaa? Luin, että periaatteessa tehdään vain visuaalinen tarkastus, ellei maksa enemmän, mitä en aio tehdä, mutta mielestäni olemme löytäneet kaikki viat jne., kaikki visuaaliset jne... Joten en näe tarkastuksen merkitystä? Vai ajattelenko aivan väärin? Toivon, että jollakin on mielipiteitä!

Ystävällisin terveisin, Fredrik
Riippuu vähän siitä, mihin haluat käyttää kellaria. Jos aiot sisustaa ja asua siellä, sinun pitäisi ehdottomasti tarkistaa salaojituksen nykyinen tila. Jos ajattelit vain säilyttää tavaroita kellarissa tms., ei ole kiirettä. Muista, ettet laita tavaroita suoraan lattialle, jätä myös ilmaväli seinän viereen, muuten voi tulla homeongelmia.

Tulkitsen keskustelun koskevan "råkällare", eli kellaria, jota käytetään varastona, mahdollisesti pesutupana tai jonain. harrastushuoneena/työpajana.

Siinä tapauksessa ei ole akuuttia kriisiä, jos on rajoitettuja kosteusvaurioita.

Neuvoa/neuvottomuus kuntotarkastuksesta on aina hankalaa. En tiedä, kuinka taitava olet tarkastamaan taloja?

Hyvä kuntotarkastaja löytää usein vikoja, joita kokeneempikaan talonetsijä ei huomaa katsoa. Se voi myös olla pelkästään arvioita, esimerkiksi viemärien iästä.

Esimerkiksi kuntotarkastaja, jonka palkkasimme nykyisen talomme ostoa varten, tarkasti katon. Hän kuvaili, että tiilikaton aluskatteen ikä oli saavuttanut vaiheen, jossa se piti vielä vettä "imeytyspaperiperiaatteella" sen sijaan, että olisi täysin vedenpitävä. Toisin sanoen, se imi vettä, joka siihen osui, mikä toimii, kunnes vettä tulee paljon.

Kesti kaksi vuotta ennen kuin akuutti vuoto ilmeni.

Minä ja avopuolisoni ostimme talon ensimmäistä kertaa noin vuosi sitten ja maksoimme siirtotarkastuksesta. Mielestämme se on/oli rahan arvoinen. Oikeastaan kahdesta syystä.
Hän löysi asioita, joita ei käynyt ilmi myyjän tarkastuksessa tai kohdekuvauksessa.
Pystyimme esittämään jatkokysymyksiä ymmärtääksemme kuinka kiireellisiä tietyt toimenpiteet olivat. Määrittää prioriteettijärjestys.

Rajoitettu kokemukseni myyjien tilaamista tarkastuksista välittäjän kautta on, että ne ovat usein hataria. Oletan, että se johtuu siitä, että he haluavat kaunistella kohdetta mutta samalla pitää selusta vapaana, jos kaupasta tulee juridinen asia myöhemmin.

Saatat omata enemmän tietoa kuin me talon arvioinnissa. Mutta meille ensikertalaisille ostajille ja kahteen näyttöön yhteensä 75 minuuttia tuntui hyvältä ajatukselta ottaa tarkastaja mukaan. Luulen, että se maksoi 8k, mikä on paljon rahaa. Mutta suhteessa hyvin pieni osa kaupasta.

Jos aiot suorittaa oman tarkastuksen, ota oma tarkastaja, älä samaa jota myyjä käytti. Suurimmat voittajat, jos käytät samaa, ovat myyjä ja tarkastaja. Välittäjä suosittelee varmasti sitä ja painottaa, että se tulee halvemmaksi kuin uuden tarkastajan ottaminen. Mutta kyseinen tarkastaja käy varmasti vain läpi vanhan raporttinsa ja pidentää tekstiä hieman. Hän ei voi sanoa, että alkuperäinen raportti on väärä/epätäydellinen. Samalla kun hän haluaa saada enemmän toimeksantoja välittäjältä.

Hei, kiitos kaikista vastauksista! Se on "råkällare", eli täysin ilman lämmitystä tai vastaavaa, vain betonia, siellä on pesukone. Joten ette usko, että kosteudesta on vaaraa, jos tilaa ei kalusteta? Voiko vanhoja salaojaputkia huuhdella hyvällä tuloksella vai onko se turhaa? Talo on vuodelta -49.

Emme ole kovin "tottuneita" tarkistamaan taloja/huoneistoja. Mutta luulemme kuitenkaan tietävämme jonkin verran, sekä isä joka osaa melko paljon.
tähän mennessä olemme huomanneet
Kosteuden kellarissa
Kylpyhuone on vaihdettava kokonaan.
Ikkunat on vaihdettava, katto vaikuttaa olevan kunnossa, tutkimme katon sisäpuolelta tällä viikolla, onko se kostea tai jotain vastaavaa.
Pieniä halkeamia julkisivussa eivät vaikuta vakavilta, vain vähän maalin irtoamista.
Muuten ei vaikuta olevan paljon muutakaan arvosteltavaa suoraan!

Ostin ensimmäisen taloni viime vuoden lopussa. Kuten aiemmin mainitsin, se on aika paljon rahaa luovutustarkastukseen, mutta kun otetaan huomioon, että se oli tähän mennessä suurin ostokseni elämässäni, tein luovutustarkastuksen. Mielestäni se on jokaisen euron arvoinen, sillä silloin tietää tarkemmin, mitä saattaa joutua tekemään tai mahdollisia ongelmia, jotka voivat ilmetä.

Onko taloa koskaan salaojitettu uudelleen vuodesta 49? Silloin on todennäköistä, että siellä on saviputkia salaojina. Näitä on käsittääkseni vaikea tai täysin mahdoton huuhtoa, löytyykö siellä ylipäätään huuhtelukaivoa? Niin kauan kuin ette aio sisustaa kellaria enempää kuin nykyään tai ette koe huonoa hajua talossa, teidän ei tarvitse uudelleensalaojittaa. Uudelleensalaojitin talon, jonka ostin tänä keväänä, ja talon hajussa oli merkittävä ero. Olen sitä mieltä, että asiat kannattaa tehdä kunnolla, parempi että ne vievät vähän enemmän aikaa ja tehdään hyvin kuin että rakennetaan sisätiloja ja sitten joudutaan purkamaan ja tekemään uudelleen, koska salaojitus on huono.

Onnea!
//Tobben

Miksi ikkunat täytyy vaihtaa?

Joo, monet ikkunat ovat melko mädäntyneitä valitettavasti :/ hmm joo, ehkä täytyy tehdä salaojitus!
Mitä mieltä olette kunnallisesta vedestä? Lisääkö se talon arvoa vai onko se vain plussaa mahdolliselle ostajalle myöhemmin?
Talo maksaa 750,000, vesi täytyy vetää 2021, hintaan vähintään 150lax...
Olen nyt vähän epävarma talon ostamisesta tämän vuoksi... Mutta mitä luulette? Saako mahdollisessa myynnissä enemmän, jos on laittanut kunnallisen veden?

Ja monet ikkunat ovat melko mädäntyneitä valitettavasti :/ hmm joo silloin täytyy ehkä tehdä salaojitus!
Mitä mieltä olette kunnallisesta vedestä? Tuleeko se nostamaan talon arvoa vai onko se vain + mahdolliselle ostajalle myöhemmin?
Talo maksaa 750,000, vesi täytyy vetää 2021, vähintään 150lax kustannuksella...
Olen nyt vähän epävarma edes ostaa taloa tämän takia... Mutta mitä mieltä olette? Saako mahdollisessa myynnissä enemmän, koska on korjattu kunnallinen vesijohto?
Keskustelu on ollut esillä muissa ketjuissa yleisestä vedenkäytöstä, se ei ole arvonkorottavaa lainkaan; ellei oma vesi ole käyttökelvoton.

Kuitenkin on myös kolikon toinen puoli.
Kun katsoin taloja, jätin melkein kaikki talot, joilla oli yksityinen vedenkäyttö, koska näin, että kunta oli laajentamassa verkkoa.
En halunnut ostaa taloa 2,5 milj. eurolla heittääkseni vielä 200 ensimmäisen vuoden aikana.

Jos kunnallinen vesi tulee vasta 2021, riittää, että säästät muutaman satasen kuukaudessa, niin voit maksaa sen käteisellä, kun se tulee.

Viimeistä sanaa ei ole myöskään sanottu, tämä on todennäköisesti ensimmäinen hintahaarukka.

Työkaverini kuuli ensin 320tkr omassa tapauksessaan, mutta lasku päätyi olemaan lopulta 180.

Hyvä tarkastaja voi löytää virheitä, jotka olet itse jättänyt huomaamatta. Tarkista kuitenkin, mitä tarkastukseen sisältyy ja mitä ei. Miten on sähkön laita, onko se alkuperäinen vai uudelleen vedetty, se on kohta, joka tulee spontaanisti mieleeni.

Mitä tulee kellariin, kuivaaja voi pitää ilmankosteuden kurissa siihen asti, kunnes uudelleen salaojitus voidaan tehdä. Kellarin kosteus voi kuitenkin vaihdella vuoden aikana, miltä se näyttää keväällä esim. ja kuinka korkealla pohjavesi on silloin. Todennäköisesti ei ole vaaraa, kunhan vältät orgaanisia materiaaleja kellarissa ja et esimerkiksi laita sinne mitään puuvaatekaappia tai vastaavaa suoraan lattiaa/vastaa vasten.

Tämä asia kunnallisella vedellä on hankalaa rahallisesti. Jos ostajat kuitenkin pitävät kunnallista vettä = huoletonta, se voi olla positiivista, TS et menetä koko asennuskustannusta, mutta luultavasti et myöskään saa koko summaa takaisin, toisaalta oma vesi tarvitsee todennäköisesti vähän uudelleensijoituksia ajan myötä. Onko veden saanti hyvä vai ei, veden laatu ok, pumpun ja hydroforin ikä jne.

Eräällä alueella ystävä osti talon ja talohinnat laskivat käytännössä vastaamaan veden asennuskustannuksia, kun selvisi, että kunnalliseen verkkoon tulisi pakollinen liittyminen. TS talohinnat pysyivät ennallaan, jos oli maksanut ja liittänyt talonsa. Se oli hänelle vähän ikävää, koska hän tietenkin halusi muuttaa siinä vaiheessa ja myydä talonsa.

Hei, kävin katsomassa taloa tänään, kosteus kellarissa vaikuttaa olevan melkein kokonaan poissa (ollut sateetonta nyt jonkin aikaa), joten se vaikuttaa olevan positiivinen merkki. Kuten sanottu, se kallistuu vähän kohti taloa, joten siellä voi kerääntyä vettä. Mitä mieltä olette? On vähän halkeamia perustuksessa, tarkoitan sitä, mikä näkyy, kun seisoo ulkona ja katsoo alas kellariin. Mutta mitä ajattelette tästä katon sisäpinnasta vintillä? Välittäjä sanoi, että voisi suihkuttaa jotain ongelman ratkaisemiseksi, ja että lämpimän ilman kulkeutuminen ylös vintille aiheuttaa kondensaatiota, ei vaikuta olevan mätä/lahonnut, joten ei näytä valuvan ulkoapäin! Mitä voisi tehdä siellä! Onko niin kuin välittäjä sanoo, että voisi suihkuttaa jotain? Vaikuttaa siltä, että se on eniten vinttiluukun kohdalla, jossa ei ole minkäänlaista tiivisteitä, vaan pelkästään yksi levy käytännössä!

Vinttikaton sisäpuoli, jossa on mustia tahroja ja vanhoja sanomalehtiä levitettynä eristeeksi, viittaa mahdolliseen kondenssiongelmaan.

Katto ullakolla, jossa näkyy tummia läikkiä puupinnoilla viitaten mahdolliseen kosteuden kertymiseen. Valo tulee sisään ikkunasta.

Vinttikerros, jossa näkyy puurakenteinen katto ja eristeet, todennäköisesti kondenssio-ongelmia. Avoin tila ja puutteellinen tiivistys.

Tässä on muutama kuva perustuksesta/kellarista

[kuva]

[kuva]

[kuva]

[kuva]
Halkeamat ovat vain vähän vaurioita rappauksessa, voit vain levittää jonkin verran, jos se häiritsee. Kulmat, jotka olet kuvannut, ovatko ne julkisivulinjaa? Se on merkki siitä, että pitäisi salaojittaa.

En voi sanoa, kuinka huono katto todella on, mutta uskon tässä tapauksessa, että välittäjä on oikeassa. Minulla oli vähän kasvustoa ullakolla, kun muutin sisään, poistin sen juuriharjalla ja jollain aineella, jota minulle suositeltiin, ja oli selvää, että se oli kondenssia. Kun olen tehnyt sisäremonttia, olen purkanut katonkin ja löytänyt sieltä satoja reikiä höyrynsulussa. Olen purkanut sen kaikista huoneista ja korvannut uudella, eikä minulla ole nyt kasvustoa ullakolla.

Todennäköisesti vuodelta 49 oleva talo on rakennettu seinillä, jotka seisovat anturan päällä, ja lattialla, joka on betonilaatta suoraan hiekan päällä.

Ellei seiso savimaalla tai märällä maalla, salaojitus on hukkaan heitetty raha. Käytä ne rahat vedenpoistoon ja johda pois kivipesään. Se on paljon tehokkaampaa.

Koska anturan alla ei todennäköisesti ole kapillaarikatkokerrosta, seinät imevät aina alhaalta, ellet tue niitä ja kaiva koko talon alle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.