9 568 lukukertaa ·
21 vastausta
10k lukukertaa
21 vastausta
Miten rakennan suuren työpöydän Elfan ja Työtason avulla? Noin 2700 x 650.
Hei!
Aion muokata kotitoimistoani ja haluan tehdä tilaa kahdelle työasemalle. Ajatuksenani on asentaa Elfa-järjestelmä ja sitten laittaa työtaso (mänty tai tammi 57 cm kannattimilla noin 85 cm korkeuteen). Haluan kattaa käytännössä koko seinän ja työtilan tulisi olla noin 2700 mm x 6500. Työtason lisäksi ajattelen myös kahta pienempää hyllytasoa oikealle puolelle.
Levyllä tulee olemaan kaksi näyttöä, kaksi tietokonetta ja joskus ompelukone. Joten noin 30 kg kuormitus ei saisi olla ongelma.
Epävarmuuteni tällä hetkellä liittyy kestävyyteen ja siihen, kuinka paljon Elfa-järjestelmä kestää, sekä mahdolliseen taipumiseen työtasossa. Elfan verkkosivustolta luin, että jos kiinnitän kiskot 45 cm välein, hyllyt kestävät 40 kg.
Helpoin on varmaan katsoa kuvaa, jotta ymmärrät, mitä haluan saavuttaa.
Konkreteja kysymyksiä tähän mennessä ovat:
1. Työtason paksuus? 18 tai 27 mm ovat ne, joita nyt katson. 18 mm varmasti taipuu hieman ja tarvitsee vahvistusta alle, ja 27 mm on suhteellisen raskas. Olen ajatellut jyrsiä reunoja hieman saadakseni pehmeämmän vaikutelman.
2. Tarvitaanko lisäkannatin ikkunan alle rakenteen vahvistamiseksi?
3. Tarvitseeko Elfa-kiskon ikkunan vasemmalla puolella olla yhtä pitkä kuin muut? Hyödyttääkö se rakennetta?
Liitän mukaan kuvan ilman viivoja, jotta voitte piirtää itse tarvittaessa.
Kiitollinen vinkeistä, palautteesta ja ideoista!
Kaikkea hyvää.
Aion muokata kotitoimistoani ja haluan tehdä tilaa kahdelle työasemalle. Ajatuksenani on asentaa Elfa-järjestelmä ja sitten laittaa työtaso (mänty tai tammi 57 cm kannattimilla noin 85 cm korkeuteen). Haluan kattaa käytännössä koko seinän ja työtilan tulisi olla noin 2700 mm x 6500. Työtason lisäksi ajattelen myös kahta pienempää hyllytasoa oikealle puolelle.
Levyllä tulee olemaan kaksi näyttöä, kaksi tietokonetta ja joskus ompelukone. Joten noin 30 kg kuormitus ei saisi olla ongelma.
Epävarmuuteni tällä hetkellä liittyy kestävyyteen ja siihen, kuinka paljon Elfa-järjestelmä kestää, sekä mahdolliseen taipumiseen työtasossa. Elfan verkkosivustolta luin, että jos kiinnitän kiskot 45 cm välein, hyllyt kestävät 40 kg.
Helpoin on varmaan katsoa kuvaa, jotta ymmärrät, mitä haluan saavuttaa.
Konkreteja kysymyksiä tähän mennessä ovat:
1. Työtason paksuus? 18 tai 27 mm ovat ne, joita nyt katson. 18 mm varmasti taipuu hieman ja tarvitsee vahvistusta alle, ja 27 mm on suhteellisen raskas. Olen ajatellut jyrsiä reunoja hieman saadakseni pehmeämmän vaikutelman.
2. Tarvitaanko lisäkannatin ikkunan alle rakenteen vahvistamiseksi?
3. Tarvitseeko Elfa-kiskon ikkunan vasemmalla puolella olla yhtä pitkä kuin muut? Hyödyttääkö se rakennetta?
Liitän mukaan kuvan ilman viivoja, jotta voitte piirtää itse tarvittaessa.
Kiitollinen vinkeistä, palautteesta ja ideoista!
Kaikkea hyvää.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 viestiä
Jätä Elfakannakkeet pois työtason osalta ja panosta kunnon kiinteisiin kannakkeisiin sitä varten. Muuten siitä tulee aivan liian huojuva. Tämä johtuu siitä, että itse seinäkisko joustaa, teitpä mitä tahansa. Kannakkeessa ei sinänsä ole ongelmaa. Ei ongelmaa hyllyjen kanssa, mutta rasittavaa, kun työtila liikkuu jatkuvasti. Se ei kuitenkaan estä, että sinulla on pitkät seinäkiskot, joita vasten voit työtason työntää.
Kiitos vastauksesta @Johan Gunverth !
Minulla on vastaavanlainen ratkaisu tänään, mutta hieman siistimpi (katso kuva). En koe, että kiskot taipuisivat, mutta ehkä se muuttuu suuremmalla painolla..?
Nykyiset kiskot on kiinnitetty viidellä ruuvilla, noin 30 cm välein.
Minulla on vastaavanlainen ratkaisu tänään, mutta hieman siistimpi (katso kuva). En koe, että kiskot taipuisivat, mutta ehkä se muuttuu suuremmalla painolla..?
Nykyiset kiskot on kiinnitetty viidellä ruuvilla, noin 30 cm välein.
Ehkä kyse on siitä, jos sinulla on ELFAn "hängskena", joka joustaa. Silloin kiskot ovat kiinni vain ylhäällä hängskenassa ja alempana pienillä ruuviklemmareilla. Luulen myös, että itse kisko on heikompi kuin se, joka on tarkoitettu kiinnitettäväksi seinään.
Laittaisin jalat keskelle tai ehkä laatikoston lisätäkseni vakautta.
/M
Laittaisin jalat keskelle tai ehkä laatikoston lisätäkseni vakautta.
/M
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 viestiä
Se on päinvastoin. Ripustusprofiilit ovat jäykempiä juuri siksi, että niissä on vain yksi kiinnityskohta. Tavallisilla kiskoilla on myös uusi kuluttajamallisto harvempaan rei'ityksellä.M mgranbom sanoi:Se voi olla, jos ELFAn "hängskena" heilahtaa. Silloin kiskot ovat kiinni vain ripustusprofiilissa ylhäällä ja sitten pienillä ruuvatuilla kiinnikkeillä alempana. Luulen myös, että itse kisko on heikompi kuin se, joka on tarkoitus ruuvata seinään.
Olisin laittanut jalan keskelle tai ehkä laatikoston vakauden lisäämiseksi.
/M
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 viestiä
Jos tunnet, että ratkaisu, jonka sinulla on jo, toimii, ei pitäisi olla ongelmia suuremman pöydän kanssa. Itse olisin sovittanut isomman pöytätason niin, että se menee seinästä seinään ja lepää tukipalkin päällä kolmella sivulla (punainen). Sitten asentaisin hieman tukevamman konsolin suunnilleen keskelle, ikkunakarmin oikean reunan linjassa (vihreä). Seinässä siellä sinulla on varmasti seisova tukipalkki, johon voi kiinnittää.B Banansvenne sanoi:

Viimeksi muokattu:
Elfalla on kaksi seinäasennusjärjestelmää.
1 Vanhempi, jossa kiskot ruuvataan suoraan seinään. Tämä on kuvassa näkyvä järjestelmä, ja sitä on edelleen saatavilla.
2 Kiskot ripustetaan listalle ja ne voidaan ruuvata seinään.
Jos kiskot ruuvataan myös seinään vaihtoehdossa 2, siitä tulee vähintään yhtä tukeva kuin ensimmäisestä vaihtoehdosta.
Kun sen jälkeen kiinnitetään hyllyt ja pöytälevy, on koko rakenne todella tukeva molemmissa vaihtoehdoissa.
En ole mitannut paksuutta, mutta en koe eroa materiaalin paksuudessa eri järjestelmien välillä.
En epäröisi laittaa 27 mm työpöytälevyä elfa-järjestelmään. Ikkunan alle vahvistaisin levyä välttääkseni taipumisen.
1 Vanhempi, jossa kiskot ruuvataan suoraan seinään. Tämä on kuvassa näkyvä järjestelmä, ja sitä on edelleen saatavilla.
2 Kiskot ripustetaan listalle ja ne voidaan ruuvata seinään.
Jos kiskot ruuvataan myös seinään vaihtoehdossa 2, siitä tulee vähintään yhtä tukeva kuin ensimmäisestä vaihtoehdosta.
Kun sen jälkeen kiinnitetään hyllyt ja pöytälevy, on koko rakenne todella tukeva molemmissa vaihtoehdoissa.
En ole mitannut paksuutta, mutta en koe eroa materiaalin paksuudessa eri järjestelmien välillä.
En epäröisi laittaa 27 mm työpöytälevyä elfa-järjestelmään. Ikkunan alle vahvistaisin levyä välttääkseni taipumisen.
Lisäksi heillä on karkeampia ripustuskiskoja, jotka eivät ole U-kiskoja vaan neliöputkia. Voidaan erinomaisesti käyttää sekä hyllyjen ripustamiseen että esimerkiksi 5 metriä pitkän 27mm tammilevyn, johon voidaan laittaa Bosch PBD40, GDL 12 GCM, jokin penkkihiomakone, pieni nauhahiomakone, avainsarja sekä työskennellä päällä. Se taipuu tosin muutaman millimetrin, mutta on erittäin vakaa! Jos tarvitsisin lisää vakautta, asentaisin yhden tai kaksi jalkaa etureunaan.Z z_bumbi sanoi:Elfalla on kaksi järjestelmää seinäkiinnitystä varten.
1 Vanhempi, jossa kiinnitetään kiskot suoraan seinään. Se on kuvassa näkyvä ja sitä voi yhä ostaa.
2 Kiskot ripustetaan listalle ja voidaan kiinnittää kiskot seinään.
Kun kiinnität myös kiskot toisessa vaihtoehdossa seinään, siitä tulee vähintään yhtä tukeva kuin ensimmäisestä vaihtoehdosta.
Kun sitten kiinnität hyllyt ja pöytälevyn, molemmista vaihtoehdoista tulee todella tukevia.
En ole mitannut paksuutta, mutta en huomaa eroa materiaalipaksuudessa eri järjestelmien välillä.
En epäröisi käyttää 27 mm pöytälevyä elfa-järjestelmässä. Ikkunan alla vahvistaisin levyä välttääkseni taipumista.
Se riippuu enimmäkseen seinästä, johon asennat asioita, sanoisin. Jos aiot käyttää vain normaaleja työpöydän tavaroita, se ei ole ongelma, jos seinä on vain järkevässä kunnossa.
Det går ju förstås också bra att kombinera med Johans förslag om man vill förstärka lite. Däremot skulle jag sett till att hålla 100mm fritt ovanför elementet så det går ju inte så bra att kombinera med en regel på väggen. Men väl på högra sidan.Johan Gunverth sanoi:
Skulle säga att använd ELFA skenor och konsoller. Känn efter så du får rätt höjd osv. När du är helt nöjd, skruva dit ett par reglar eller stödben om du anser behovet finnas.
Har du skenor hela vägen ner kanske det även funkar att sätta dit en liten hylla under skrivbordet för nån router/switch eller kanske för en skön kudde att lägga benen på.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 viestiä
Että Elfaskenor joustaisi oli minulle uutta. Koska luen tätä verstaassa, jossa säilytän puutavaraa, kokeilin roikkua yhdessä hyllyssä. Yhden konsolin kohdalla se on jäykkä. Se, että se joustaa konsolien välillä, on toinen asia, koska itse hylly ei jaksa kestää minun lihavaa ukkovartaloa.
Edit. Tajusin, että se riippuu siitä, ovatko konsolit lähellä seinäruuvia tai kahden ruuvin välissä. Hyllylevyni, jotka ovat lähellä ruuvia, eivät jousta, mutta jos minulla olisi hylly kahden ruuvin välissä, se voisi olla toisin.
Edit. Tajusin, että se riippuu siitä, ovatko konsolit lähellä seinäruuvia tai kahden ruuvin välissä. Hyllylevyni, jotka ovat lähellä ruuvia, eivät jousta, mutta jos minulla olisi hylly kahden ruuvin välissä, se voisi olla toisin.
Syrjäytymistä ja muuta ei voi estää, mutta tämä on siistimpi ratkaisu.Johan Gunverth sanoi:
Jos mielestäsi nykyinen ratkaisu toimii, ei isompi pöytä varmasti aiheuta ongelmia. Olisin itse sovittanut suuremman työtason niin, että se ulottuu seinästä seinään ja lepää kolmea puolta pitkin kulkevalla listalla (punainen). Sen jälkeen olisin asentanut vähän tukevamman kannattimen suunnilleen ikkunan karmien oikean reunan tasolle (vihreä). Siinä seinässä on taatusti pystysuorassa oleva lista, johon voi ruuvata.
[kuva]
Olin sen sijaan ostanut kunnollisen korkeussäädettävän rungon. Silloin voit säätää täydellisen työskentelykorkeuden (jota ei pidä aliarvioida). Ne ovat yllättävän halpoja Amazonissa. Sitten valitset haluamasi levyn siihen. Jos taipuu, liimaat ja ruuvaat vahvistuksia alle, mutta hyvä runko vakauttaa erittäin hyvin.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 viestiä
Juuri niin tarkoitinkin. Jos kannatin osuu seinäruuvien väliin, se notkuu. Paras olisi, jos kannattimen yläreuna seinäkiskossa olisi juuri seinäruuvin alapuolella.Hep sanoi:
Että Elfakiskot taipuisivat, oli uutta minulle. Koska luen tätä puusepänverstaassa, missä säilytän puutavaraa, kokeilin roikkua yhdessä hyllyssä. Yhdestä kannattimesta on jäykkä. Että se notkuu kannattimien välillä, on toinen asia, sillä itse hylly ei jaksa kantaa minun lihavaa ukonruumistani.
Edit. Tajusin, että sen pitäisi johtua siitä, ovatko kannattimet lähellä seinään kiinnitettyä ruuvia tai kahden ruuvin välissä. Hyllyjeni tasot, jotka ovat lähellä ruuvia, eivät notku, mutta jos minulla olisi hylly kahden ruuvin välissä, se ehkä olisi erilaista.
Mutta kuten sanottu: kaikki riippuu siitä, mitä sietää työpöydän notkumisessa.
Erittäin hyvä input! Jos valitaan Elfa, voin ohjata sen, kun asetan kiskot kohdilleen.Johan Gunverth sanoi:
Kiitos!